• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintertäcke

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Jag söker ett enkelt täcke till min husbil ett sådant som är grått/silvrigt för de hjälper väl mot sol o även kyla?
Vem säljer sådana.
HHar kollat i Kamas katalog men de är nog för halvintergrerade men jag skulle ha ett till en helint. bil.
Det skall vara ett enkelt täcke att få dit./susanne
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Vintertäcke

Framrutan möjligen sidorutor också men jag behöver nog inget riktigt vintertäcke från Finland med det lilla vi åker.
Något enkelt som ej tar för stor plats i lastutrymmet.
Skulle tagit mig tid att åka till Elmia:(/susanne
 
Senast ändrad:

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Vintertäcke

Hej, pratade med den finske leveratören på mässan, han hade en bra synpunkt gällande färgvalet, de är ju blåa på ena sidan och silverfärgat på den andra sidan. Den mörka sidan skall var utåt under den kallare årstiden då mörka tyger tar åt sig värme, något att tänka på kanske. Kostnaden för helintegrerat är 3 500:-, så kommer att sy det själva, kostnaden för tygerna, isoleringen och fästknappar kom på 1500:-.
Om ni har någon sykunning i bekantskapskretsen så finns det en annan tråd om det finska täcket och däri finns även hur man måttar upp fronten.
 
F

F.d. 55334

Guest
Sv: Vintertäcke

Hej
satt just och kollade i Julas postorderkatalog för vår/sommar 2008. På sid 258 har de husbilsöverdrag 548-610 cm 995 kr, 610-732 cm 1.295 kr. Har inte sett dem i verkligheten men ska för egen del titta in nästa gång jag åker in till Norrköping. De har butiker på många ställen och hemsida www.jula.se

Hälsningar
Atenga
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Vintertäcke

Det där att sy sitt egna vintetäcke låter kul tycker jag ( fast jag kan inte sy nu) någon skrev att det fanns en tråd om hur man tar måtten, är det någon som vet var den finns?
det borde ju inte vara supersvårt att göra ett mönster o sy själv, jag tycker det skulle vara roligt att prova, har ni några ider till hjälp?
:)
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Vintertäcke

Hej datorparn
Du behöver ej sy om Du gör som jag beskrev,skaffa omslagspapper el dyl,och be Hustrun hjälpa Dej att göra ett mönster för var ruta ,om Du skaffat Termo Reflekt frånVälkommen till webbutiken : E-Butik WIEDLAND
som är lätt att klippa till och passa in dessa i vart fönster ,sidofönstren på insidan och vindrutan på utsidan,(det gick ej att få till den på insidan ),tejpa över och undersidan med silvertejp,som ska rullas ihop,sidorna på höjden med aluminiumtejp,detta fixar Ni på några timmar.
Vi hade 8 mm, tjock TR,men jag tror det räcker med 4mm, 8mm, har ej dubbel isolering K-värde enl, firman.Detta är en suverän enkel, billig lösning.
Mvh Bernt
 

Birgitta & Uffe

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
367
Medlemskap
2026
Sv: Vintertäcke

Hm! Har de med sugproppar silverfärgade som ser ut som täcke. Är de ok? Köpta hos Husvagns Svensson.
Mvh Sunesson

Hej
Vi har det oxå men om man bara har det invändiga brukar det bli kondens på rutan. Vi som bor i Västerbotten har när det är kallt det finska på utsidan och det invändiga med sugproppar på insidan, då blir det ingen kondens och varmt o gott. Birgitta
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Vintertäcke

Nu måste jag fixa ett täcke skulle åka ifrån mötet i Österäng fy vad fuktigt det var.
Kom på efter en halv mil att jag hade en skrapa i garderoben tog fram den o drog några gånger vips så såg jag vägen.För mig är det ett måste ska kolla i Husv .Svennson katalog.
Hade tänkt att ta en sväng dit efter Österäng men det var stängt.
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Vintertäcke

Tack Birgitta & Uffe.
Det blir troligen den från Wiedland 8 mm för 94:/m (120 cm) mera ekonomisk är från HS.
Sömnaden är baggis för mig ,har professionella symaskiner, har sydd mina dynor till mina
två husbilar med professionell finish (tillverkar markiser).
Är det någon som har set TI i verkligheten ?.Funderar hur det blir efter några års användning.
Håller den ? eller går den lätt sönder ? Det kanske blir bättre att utvändigt använda
vatten tät material (typ pressenig) invändigt TI och närmast rutan räddningsfilt som är aluminium.Det bästa och elegantaste är att använda den typ av tyg som Matti använder men var man kan köpa sodant material.Har ej forskat i ämnet.Är det någon som vet?
Invändig ska använda TI som det är ,bara kantbanda den .

Mvh

Perrovski
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Vintertäcke

Provade vårt vintertäcke (finska) för första gången nu i helgen. Kan bara konstatera att sådant borde vara standard i alla bilar.

Varmt och gott även i förardelen, ingen kondens på rutorna. Fast det regnat hela natten var det bara att skaka av täcket så var vattnet borta.

Nackdelar som jag överlever:
1. Det blir ganska mörkt på dagen så man får dra upp övriga gardiner.
2. Det tog lite tid att få ut all luft när den skulle i säcken.

Kan varmt rekommenderas.
 
Toppen