• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintertäcke

malmqvist

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Umeå
HBK-Nr
750
Medlemskap
2025
Är det någon som har erfarenhet av vintertäcken till husbilar, var man kan inköpa dessa osv. Vi har en Adria 06 byggd på fiat, har hittat en tysk sida med täcken som går ända ner till marken men ej blivit klok på om det finns någon svensk återförsäljare.

Hoppas på tipps Mvh Anders Malmqvist
 

malmqvist

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Umeå
HBK-Nr
750
Medlemskap
2025
Sv: Vintertäcke

Vi har precis fått vårat vintertäcke från huhtalo ab i finland har använt det en natt och det är stor skillnad på värmen under natten värmaren fick gå mycke mindre. När man sitter i framstolarna och äter är det ingen kyla från rutorna längre utan dom är varma om man tar på dom. Vi betalade 2200 skr inkl. frakt väl investerade pengar tycker jag framförallt om man vill använda bilen större delen av året.

Med rullande hälsningar Anders Malmqvist Umeå
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Vintertäcke

Vi har planer på att sy ett själva till våran helintegrerade.
Att köpa en armerad silverpress är nog det billigaste men funderar på ett mjukare och starkare material och tänkte då på sk räddningsfiltar som är, tror jag, starkare, mer värmereflekterande och lite mjukare. Någon som vet var man kan få tag i ett bra, starkt och någorlunda följsamt material att ha utvändigt samt invändigt mot rutan?
Till isolering hade jag tänkt antingen sk instoppstäcke eller liggunderlag.
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Vintertäcke

Kolla med Forsbergs Fritidscenter i Hyssna, jag såg ett snyggt vintertäcke i Frankias monter i Dusseldorf till en integrerad. Det fanns ett par "luckor" som satt med kardborre som gick att öppna för att släppa in lite ljus på dagarna.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Hej!

I dag var jag och pratade sommar- och vintertäcken med Matti Huhtalo i hans fabrik i Torneå.
Matti är körsnär (pälsskräddare) och är mycket ute på mässor och marknader både i Finland och i Sverige.
Han sydde sitt första vintertäcke då han satt och frös i sin alkovbil på Jokkmokks marknad. Detta täcke utvecklade han även till sin halvintegrerade Dethleff.
Husbilsförsäljare upptäckte hans täcken i samband med Worl Cup i utförsåkning i finska Levi och undrade var han köpt dessa fantastiska täcken.
Där startade hans täckesproduktion med stor framgång.

Han syr och utvecklar sina täcken själv.
Just nu håller han på att utveckla täcken till helintegrerade husbilar.
Är Du intresserad kan Du redan nu beställa täcke till husbil, oavsett fabrikat och modell.
Till helintegreared modeller behöver han få vissa mått på Din bil för att få perfekt passform.

Matti har prov på konkurrerande täcken på marknaden. Enligt mitt tycke och förstånd verkar hans täcken vara helt överlägsna, dels i passform och praktiskt, genomtänkt utförande men även i tyg och isolering.

Han säger att svenskarna helst vill ha vintertäcket med silverfärg, både på in- som utsida.
-Känn på skillnaden i tygens glatthet!, säger Matti.
Det silverfärgade tyget är betydligt strävare än det havsblå, marinblå eller röda tyget.

Matti tycker att de färgade tygerna snabbt släpper ifrån sig både regn, frost och snö och är definitivt att rekommendera. -Men, det är klart, säger han. - Det är ju kunden som väljer.
Slitstyrkan i både tyg och isolering är väldigt bra. Jag kan inte riva isär isoleringen hur än jag tar i.
Ja, det är som någon skrev här ovan att även sommartäcket har ett tunnare isoleringsskikt. Den modellen har av någon även beställts med vinterisolering.

Matti är tacksam för synpunkter och idéer på förbättringar, trots att jag tycker att han definitivt tänkt på allt.

I samband med ELMIA hade han lovat husbilsklubbens medlemmar en rabatt om 500 kr detta år ut. Vintertäcket kostar således 2000 kr + frakt om 200 kr för Husbilsklubbens medlemmar.

Har Ni frågor och funderingar förmedlar jag dem gärna direkt till Matti Huhtalo.

Hoppas jag kunnat bidra med någon ytterligare information om dessa täcken!

:wink: Hälsningar Kjell M.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

det var jag som i förra veckan beställde ett sommartäcke med vinterisolering, jag ville ha vintertäckets isoleringsegenskaper medveten om att jag kommer att ha dörrsidorna nedanför fönstren oisolerade, men det får väl kosta lite extra gasol att kompensera det

beställningen gjorde jag i måndags kväll förra veckan och blev utlovad leverans denna veckan, i går låg avin från Posten i brevlådan och jag har hämtat ut täcket idag
håller med om att det är välsytt och att materialet verkar vara av hög kvalitet, återkommer när jag provmonterat och testat under vår Stockholmsresa kommande helg
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Han hade vissa brytpunkter han ville veta måtten på.
Såg en skiss han gjort.

Skall gå till honom för att kunna rita av den och lägga den här i detta forum.
Vet ej om jag hinner med det förr än tidigast på fredag.
Återkommer!

Hälsningar
kjellm
 

klockgunnar

FD HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Motala
HBK-Nr
29
Medlemskap
2022
Sv: Vintertäcke

hej kjellm jag har försökt ta kontakt per telfon ,men jag förstod inte finska så bra,jag skulle ringa på kvällen,men fick inget svar. har försökt på internet men vet ej om medelandet gick fram???
jag vill köpa ett vintertäcke till en Pilote Galaxy 44 2001 regnr SLD 676 ,till framrutan och sidofönstren. ej dörren.tyg havsblå/silver.intern klockgunnar@telia.com tel 0141-211996
fax 0141-211128
Gunnar Carlsson Drottningg 19 S59130 Motala. HBK 29 hälsningar gunnar
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Vintertäcke

Jag skickade ett mail med min beställning.
Blev sedan uppringd ang en fråga och då kom samtalet från det på deras hamsida angivna telefonnumret. Prova att ringa kvällstid eller gör som jag gjorde.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Kollar med Matti på vilket sätt och när han är lättast att nå.
Hans svenska är det väl lite si och så med, men hans hustru Eija som jobbar
i Haparanda är komplett tvåspråkig.
Återkommer även om detta!

Hälsningar kjellm
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

På deras hemsida kan man välja språk och via den har kommunikationen fungerat utmärkt på svenska.
Fick snabba svar på mina frågor!
Vintertäcke kommer denna veckan ... lite försenat pga många beställningar från Sverige.
Ska bli spännande att känna effekten av den.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Hej Klockgunnar 29, Staffan & Jeantte, Arne gs och alla övriga intresserade!

Lägger in en bild på klockgunnars Pilote Galaxy 44 med illustrationer på vilka mått Matti Huhtalo behöver för att kunna tillverka täcken till en helintegrerad husbil.
Han tipsar om att klistra maskeringstejp på bilen enligt min figur på bilden samt markera kryssen på tejpen med exempelvis en tuschpenna. Därefter är det lätt att mäta avstånden mellan kryssen och bifoga dessa mått med beställningen.

Mattis svensktalande hustru Eija nås på mobilnummer 076-828 2499 efter kl.18 eller via Mattis epostadress, matti@mhuhtalo.fi

Matti som dock själv inte talar svenska nås på telefon 00358 16-482 171 eller mobil 00358 400-392 647

Hoppas jag med detta kunna räta ut diverse frågetecken!

Önskar alla HBK:are en trevlig helg!
kjellm

Pilote Galaxy 44.jpg
 
Senast ändrad:

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

trots att det inte varit så kallt i helgen så kan jag, nyss hemkommen från helgens resa, konstatera att täcket fungerar utmärkt, ingen kondens alls i framturan och avsevärt behagligare temperatur i hytten tack vare lägre kallras
jag beställde, som ni kanske minns, sommartäckets modell utan sidor som går ned till dörrarnas underkant men med vintertäcket isolering, efter ca 50mil på välsaltade vägar kändes det bra att slippa dra ett täcke över de kraftigt nedsmutsade dörrarnas nederdelar, låt vara att jag får sämre isolering som kanske är märkbart vid lägre temperaturer men det kan jag nog leva med om så skulle bli fallet
kan tipsa om en annan grej som gäller isoleringen av dörrarna på Fiat Ducato, på dörrarnas bakkant, strax under låsmekanismen, finns ett antal slitsar som förmodligen är tänkt för att ventilera dörrarnas insida, jag tejpar vintertid för de flesta av gälarna med silvertejp varvid draget i hytten minskar rejält vid färd och det bildas en stillastående luftvolym i dörrarna när man står stilla och det bidrar till bättre isolering
 
Senast ändrad:
Toppen