• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterhusbil

karwis

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Linköping
HBK-Nr
318
Medlemskap
2024
Godkväll!

Vilken husbil tycker/tror ni klarar av en svensk vinter bäst med en temperatur som kan sjunka ner ca -25 grader? Det gäller både bildelen och bodelen, är den ena bättre eller sämre än den andra? Berätta om era erfarenheter :yes:

//Karin
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Vinterhusbil

Min förra hb var en byggd av SMC i Göteborg hade testats ordentligt.
Jokkmokks marknad å - 42 grader utan problem.
Det var Silverpilen en Iveco Daily som byggt om av Björn Simson på SMC - en specialbeställd bil av en Göteborgare.
Själv testade jag den i -25 å snöstorm å vi hade det skönt den natten. :)
Oj detta har diskuterats i många trådar genom åren.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vinterhusbil

De flesta bilar fungerar ned till den tempraturen om du står med el och tillgång till dusch mm på en camping. Kör ni sedan bra på plogade och sandade vägar duger framhjulsdrift. Skall ni däremot fricampa och ut på fjällvägar och mindre kanske mindre väl plogade vägar behövs bättre grejer. Detsamma om ni ämnar klara er utan hjälp av servicebygnader mm.
Listan på vad som utmärker en bra vinterbil blir ganska lång och ibland också ett ämne för olika åsikter. Fundera på hur er vinteranvändning kommer att se ut så får ni säkert många och bra råd
Det finns ett antal saker som gör vintercamping mera njutbar.
Bak eller fyrhjulsdrift minskar risken för fastkörning. Vattenburen värme ger en tystare och mindre torr värme. Värmeväxlare som tillvaratar motorvärme sparar gasol under körning. Har den också egen circulationspump på motorsidan har man också en motorvärmare som underlättar start när det är kallt. Dubbelgolv med värme är mycket komforthöjande. Ligger sedan vatten och gråvattentankarna i det uppvärmda golvet med avtappnigskranarna på insidan har man ett fungerande va system också i kyla. Stor batteribank är ett krav om man skall stå utan laddning. Är bilen av alkov eller halvintegrerad typ är det mycket bra med en isolerad mellanvägg mot hytten. I en integrerad bil är dubbla sidorutor och isolerande jalusi vid framrutan komforthöjande och vid riktigt stark kyla nödvändigt. Vid fricamping är ett elverk bra för att undvika strömbrist. En dieselvärmare ökar säkerheten och sparar dyr gasol
Att lampor och tv är av led typ sparar mycket ström. En välisolerad bil är också riktigt bra.
Om bilen skall köras i salt bör den rostskyddas. De är tyvärr inte det från fabriken.
Det blev rätt många punkter och har bilen allt detta klarar man vintern busbra. Här finns medlemmar som verkligen har dessa behov men många har också mycket lägre krav
 
Senast ändrad:

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Vinterhusbil

Om er avsändarbild visar er verkliga bil så fungerar den fantastiskt även på vintern.

Själv haft en Profila 675VB under ett par vintrar och alltid haft det varmt och skönt
oavsett vilket väder som rasar utanför. Perfekt med tankarna i uppvärmda dubbelgolvet och
alla ventiler innanför skalet. Dessutom en härlig planlösning som inte många fått
uppleva :). Att inte fler tillverkare fattat hur bra den är förvånar verkligen (inte ens
originaltillverkaren som börjar på Eu.. och slutar på ..bil har ju förstått...).

För alla del-/halvintegrerade bilar gäller att ett "finskt"-täcke gör underverk då
dörrar och golv i förardelen generellt sett är helt oisolerade.

Oavsett husbil gäller det att förbereda sig för vinteranvändning. Med sunt förnuft
och lite framförhållning så är det förbaskat trevligt och en absolut njutning :)
 

karwis

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Linköping
HBK-Nr
318
Medlemskap
2024
Sv: Vinterhusbil

Visst vet vi att den bilen vi har fungerar bra under vintern men vi funderar att eventuellt byta till en större husbil :yes:
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Vinterhusbil

Jag kunde väl tro att ni redan utnyttjat möjligheterna med er Profila alkov :).
Själv är jag otroligt glad för vinterfunktionaliteten på den nuvarande farkosten.

Många moderna husbilar fungerar alldeles utmärkt även på vintern. Luft- eller vattenburen värme har som jag ser det ingen som helst betydelse.
Har testat båda och inser att det i grunden är en smakfråga. De har sina fördelar och nackdelar båda två. De gör sitt avsedda jobb och håller lika länge.

Uppvärmt dubbelgolv gör livet lite enklare och bidrar till att hålla golven
jämnvarma men det går att lösa även med elektriska mattlösningar numera.

Del-/halvintegrerat eller helintegrerat spelar ingen som helst roll. Vill man ha ett schysst inomhusklimat och helt slippa kondens på vindruta
och främre rutor så är det ett "utanpå-täcke" som gäller. Det fungerar klockrent och är ju enkelt att hantera.

Bakhjulsdrift kan säkert vara något tryggare men även framhjulsdrift fungerar bra.
Har hittills på 5 vintrar och 10 vinterresor (fjäll och alper) tvingats använda kedjorna
vid ett enda tillfälle, i det vackra Idre (på den härliga campingen som numera inte
existerar längre...), så frågan om vilka hjul som skall driva är nog mer av ideologisk
karaktär. Fyrhjuldrift, för den som har ekonomiska möjligheter till detta, är givetvis
oslagbart på alla väglag.

Förutsatt dubbelgolv så vore det nog tak- och väggtjocklek liksom fönsterkonstruktion och dörr jag skulle lägga lite tid på att få grepp om.
Det är där som värmen huvudsakligen kommer att lämna farkosten under kristallklara nätter och -32 grader i luften...

Robusta dubbelfönster monterade i separata och isolerade ramar hjälper till.

Väggar/tak med i alla fall 30 mm tjocklek (modern isolering) känns nog relevant.
Vid enkelgolv så gissar jag att i alla fall 40 mm tjocklek är relevant för att hålla
vinterstormen stången (tillsammans med värmematta).

Stabil dörr med påkostad och kraftig isolering och ett isolerat fönster är ett måste i min värld, liksom även en bra entrélampa. Det är faktiskt mörkt på vinterhalvåret...

Utöver det ovan beskrivna bidrar ju alltid ett luftigt ch uppvärmt garage till mycket
positivt när/om man skall hantera/torka stora klädesplagg och förvara skidor/pjäxor/pulkor etc.

De flesta glömmer nog gärna farkostens undersida. Det är väl så viktigt att det inte hänger lösa sladdar, tunna som sytrådar, så att snö och slask som skvätter upp
kan fästa och bygga upp konstverk. Klumpar som slutligen blir så tunga att de river med sig allt i sin väg och då tar de inkapslade kablarna med sig...
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Vinterhusbil

Jag håller med Impala-Flamman i det mesta ett mycket bra och nyanserat inlägg som stämmer bra för de flesta av oss som åker på vintern. De som åker på små fjällvane etc har förstås andra krav. Vi har åkt vinter med lite olika varianter och det värsta var den första där vi lärde oss det som Impala-Flamman nämner på slutet, vi hackade sönder isbitar så fort det var minusgrader. Vi hade en Adria utan dubbelgolv och det kändes som varenda kabel hängde under bilen med 30-50 cm mellan upphängningarna. Jag fattar än idag inte att vi klarade alla kablar en hel vinter, men det var ett himla knackande för att slå isär isbitar.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinterhusbil

Detta har vi diskuterat åtskilliga gånger, vilket TS måhända har noterat? Se exempelvis mitt inlägg nr 42 i denna tråd http://www.husbilsklubben.se/forums/t65590-3/

Jag kan hålla med om mycket av vad Impala-Flamman skriver men vill verkligen betona fördelen med uppvärmda dubbelgolv, inte främst för boendekomforten utan för att säkerställa funktionen hos vatten- och avloppstankar och dessas utloppsventiler. Inget som på något enkelt sätt går ersätta med exempelvis vattenburen golvvärme och ännu mindre med elvärme i enkelgolvet, vilket dessutom medför beroende av elstolpe (vilken är ssk svår att få med sig under transport).

I alla mina husbilar (utom den Kabe alkov på MB-chassie som jag hade några år och där det inte fanns plats) har jag byggt eller låtit bygga en isolerad mellanvägg och dito dörr till förarhuset. Detta i kombination med en dieseldriven motor- och kupévärmare eliminerar alla problem med kallras och även problemen med kondens och is på frontrutan. I min nuvarande bil är denna mellanvägg och dörr isolerad med 47mm PU-skum, liksom hela bilen i övrigt, och vinterkomforten är oslagbar!

Nu har jag iofs mest haft fyrhjulsdrivna husbilar, de flesta med inkopplingsbar 4WD, men jag tog mig fram rätt bra i fjällen även med min bakhjulsdrivna Kabe. Även för uppdragning av tyngre båtsläp räcker bakhjulsdrift till, i vilket fall om bilen är automatväxlad och om man håller sig till betongramper. Men framhjulsdrift fungerar sämre på fjällvägarna, ssk om bilen har långt överhäng och om man drar släp.

aake
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.822
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vinterhusbil

Det där med isklumpar överallt under bilen har nog inte så mycket med bilens uppbyggnad att gör, som att det saknas ordenliga stänkskydd på bilarna. Det är speciellt viktigt när man kör i slask och sedan kommer till minusgrader, för då fryser allt slasket fast. Dessutom skyddar ju stänkskydden hela undersidan av bilen även vid körning i regn och på grusvägar. Vår bil är helt felfri undertill trots sin ålder, 18år varav de senaste fr.o.m. -07 även ganska flitig körning vintertid i alla väglag.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinterhusbil

Montreal

Håller helt med dig. Även på min nuvarande bil hade man slarvat med stänkskydden, vilka dels var för korta och dels endast täckte ytterhjulen på dubbelmontaget bak. Det blev rena grustaget under bilen baktill innan jag fick adekvata stänkskydd tillverkade och monterade, vilket fixades på någon timme hos en bussreparatör här hemma.

aake
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Vinterhusbil

Det är otroligt vad man lär av livet min gode Lundsholm :)

Vi är nog många som gått den hårda skolan och fått erfara verkligheten.

Precis som du säger så är en spade och en hacka guld värt under vinterturen.
Värdesätter även ett extra eluppvärmt fläktelement om det skulle riktigt gå åt
skogen med värmesystemet.
 
Toppen