• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinter BIL

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinter BIL

Marknadsföring av husbilar sköter producenterna bra, men tyvärr är det svårt att få veta något utöver denna information även av husbilsägare. Jag har flera gånger talat för att vi som känner bilarna bäst egentligen endast borde berätta om det egna märkets nackdelar. Och nackdelar finns alltid! Ingen bil kan vara perfekt för alla förhållanden och ändamål, några kompromisser är ofrånkomliga.

Några medlemmar är så uppenbart partiska om just sitt märke att man efterhand bortser från inläggen annat än som någon form av underhållning. (Tänk på ”Nordic” och ”Kabe”). Det känns som att lyssna på någon som framhåller förtjänsterna hos sitt idrottslag eller sina barn och denna benägenhet att ta parti och solidarisera sig hör kanske till rollen som människa?

Winston Churchill sade en gång att ”det är ingen mening att argumentera med en profet; man kan endast låta bli att tro på honom” (it is no use arguing with a prophet; you can only disbelieve him). Det ligger mycket i detta. Som tur är så finns många profeter här på HBK och alla ifrågasätter om inte annat varandras budskap, men det måste vara oerhört svårt för den som är ny i denna hobby att finna kornen av sanning.

Jag har hunnit med åtskilliga husbilar sedan jag började med detta 1979 och jag har inga svårigheter att peka på sådant som skulle ha kunnat varit bättre i någon av de bilar jag haft genom åren. Förutom hembyggen på ett par olika MB.chassier så har jag haft en Niesmann, en Pillos, en Iso-Cab Camper, en Dethleff, en KABE på MB-chassie och har nu en plåtis på MB Sprinter och en Weinsberg LEV.

Den allra senaste bilen är ännu väsentligen oprövad och den har jag ännu inte mycket att säga om, vintern får utvisa. Men Weinsberg LEV är byggd på ett 5 ton Sprinterchassie med inkopplingsbar 4WD, lågväxel och elektroniska diffspärrar, med 47 mm PU-isolering runt om (även i mellanvägg och dörr till förarhuset) och med uppvärmt dubbelgolv, så jag har gott hopp om att det skall fungera. 6,90 m lång, vilket är lite i överkant för smidig hantering på fjällvägar och vid rangering av släp, men detta är en en rimlig kompromiss för att få anständiga boutrymmen.

Vilken av dessa var då den bästa respektive sämsta vinterbilen?

Först måste bilen kunna ta sig fram: De fyrhjulsdrivna bilarna (Pillos på Peugeout 4WD, Iso-Cab på L200 och mina två nuvarande bilar på sprinterchassier med inkoppklingsbar fyrhjulsdrift) kvalificerar sig genom att kunna ta sig fram i allt vinterföre. Dethleffen som var byggd på ett framhjulsdrivet fiatchassie diskvalificerade sig genom att slira på gräs och fick inte ens vara i drift den enda vintern jag ägde den. Kaben var byggd på en Sprinter 316 och tog sig fram riktigt bra på fjällvägarna, vilket man förväntar sig av en bakhjulsdriven bil med rejält överhäng. Niesmann byggd på VW LT 35 hade jag så kort tid att jag inte vill uttala mig om dess vintervägegenskaper. Mina hembyggen lämnar jag därhän eftersom de inte finns att köpa.

En kort bil blir lättare att hantera på vintervägar. Jag har nämnt att det inte gick att vända på vissa fjällvägar vintertid med min längsta bil (hembygge 8,7 m på MB 508). Lättast att hantera och möjliga att vända på fjällvägar med höga snövallar var därför de minsta bilarna (Iso-cab på Mitsubischi L200 och min plåtis på Sprinter 316 med inkopplingsbar 4WD, lågväxel och diffspärrar).
Men man skall ju även bo i bilen och dessa blev för trånga för annat än veckokorta utflykter.

Min Pillos som jag lät bygga –92 på ett fyrhjulsdrivet Peugeoutchassie skulle ha varit idealisk om den hade haft tillsatsväxellåda (=lågväxel) och lite starkare motor. Alkovbil, ca 6½ m lång, med fantastisk isolering och isolerade skjutdörrar mot förarhytten. Men avsaknaden av lågväxel gjorde att den inte fungerade vid sjösättning av båt (slirade på kopplingen) och turbodieslarna från tidigt 90-tal räckte inte till för omkörningar och blev överbelastade vid drag av släp.

Kabe var tillräckligt motorstark och med automatlåda klarade den sjösättning bra, men utan 4WD fungerade den inte optimalt på fjällvägarna och var dessutom lite för lång för den miljön. En kortare bil gör även sjösättning eller annan hantering av släp i trånga förhållanden lättare, exempelvis drog jag inte gärna med skotersläp upp till trånga vändplatser i fjällen med Kaben.

Något om boendemiljön i dessa bilar. Både Niesmann och Pillos var mycket välisolerade och båda med isolerade dörrar till förarhuset (liksom i mina hembyggen och i mina två senaste bilar).
Detta väsenligt inte bara för att slippa problem med kallras och kondens på vintern och onödig energiförbrukning utan även för att sommartid stänga ute den värmestrålning som oundvikligen kommer in genom frontrutan (om man inte vill trassla med täcken). Kaben hade endast vad man kallade ett ”vintertäcke”mot förarhuset (och det fanns inte plats för bygge av en ordentlig isolerad skiljevägg/dörr) och trots golvvärme och värmeutsläpp bakom förarhuset så kom man inte ifrån kondens på frontrutan och visst kallras. Min största anmärkning mot Kaben är annars att den var dåligt myggtätad, både ventilationen och myggnäten släppte igenom odjuren.

Du som funderar på ditt första köp hör gärna av dig per mail och jag lovar att ge dig ett objektivt omdöme så långt det är mänskligt möjligt! Skall du köra enbart på stora vägar sommartid så behöver du inte ta del av mina synpunkter, då fungerar alla bilar.

aake

Redigerat: Någon kanske undrar varför Niesmann blev så kortlivad i min ägo? Felköp så till vida att bilen var utrustad med svartvattentank. Helt bedrövligt system för den som skall tömma i sin egen toalett (eller trekammarbrunn), alltså inget som hade med bilens i övrigt (goda!) vinteregenskaper att göra.
 
Senast ändrad:

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Vinter BIL

Har ingen vinterbil men vi övernattar hellre i bilen när vi är ute o träffar goda bekanta året om o ibland kan det vara ganska kallt men ända som behövs är lite gas.

Den täcker alla kalla platser

[/ATTACH][TACH]

Med termotäcke helt dragfritt vid förarplatsen.
Tar cirka 1 min att sätta upp den, bak bara att dra o behöver inte gå ut.


Har aldrig frusit på våra resor fast det varit kallt.




63AT910[/ATTACH]
 

Bilagor

  • DSCN1745.JPG
    DSCN1745.JPG
    1,2 MB · Visningar: 15
  • DSCN2818.JPG
    DSCN2818.JPG
    1,2 MB · Visningar: 9
  • DSC00077.JPG
    DSC00077.JPG
    450,9 KB · Visningar: 12
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinter BIL

Vi kanske borde starta en ny tråd där man endast får berätta om nackdelar, sådant som kunde vara bättre? Alltså inte ett positivt ord om den egna bilen, sådant får man då ta i andra trådar.
Men det kanske skulle bli ont om inlägg?

aake
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Vinter BIL

Behöver det vara nackdelar.

Borde heta "Förbättringsförslag" och kan ligga under varje märkesforum.

Känns som mera positivt och där kan återförsäljare, generalagenter också läsa och förmedla till tillverkarna.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Vinter BIL

På vad sätt minskar det att det drar kallt i hytten när farten är över ca 60 km/tim och temperaturen ute är under nollan? Jag fattar inte???

Ja det vore väldigt intressant att veta om Kabe lagt ned någe jobb på att extraisolera hytten.
Det vore i så fall något att fixa till i efterhand. Ska kika nästa gång jag är i hallen.
 
L

Lennart Olovsson

Guest
Sv: Vinter BIL

På vad sätt minskar det att det drar kallt i hytten när farten är över ca 60 km/tim och temperaturen ute är under nollan? Jag fattar inte???

Det fenomenet gäller alla hytter, även personbilar!
Täta ventilationsintagen i dörrarna!

Lennarts tankar
 
Senast redigerad av en moderator:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Vinter BIL

Det fenomenet gäller alla hytter, även personbilar!
Täta ventilationsintagen i dörrarna!

Lennarts tankar

Jag har också tejpat, men mesta draget på vår kommer från B-stolpen, känns mest där säkerhetsbältet kommer ut ur plasten.

Jag vet inte vilka personbilar du refererar till men för mej är det många år sedan man var tvungen att tejpa en personbil. Undrar hur R. Collin o Co. skulle skriva om det krävdes silvertejp för att ha dräglig komfort på vinern, tror nog han skulle lyckas få det på löpet tom...
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Vinter BIL

Hör väl till på 2004 - 2006 vi hade en 2005 som vi fick i skick på garanti, de jobba nästan en hel dag med den.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t65401/

Leif

Kan det vara så? I tråden Dragigt i Fiat hytt säger sej personer med tom årsmodell 2012 ha samma problem. Så det väl kanske viktigast att få reda på varför vissa verkar ha problemet medan andra inte märkt nåt alls, vad skiljer bilarna åt? Hur vet man när man köper en att den inte har problemet???

Kan inte släppa det här med jämförelse mot personbil, vilka rubriker om en ny tex Volvo behövde tejpas med silvertejp... Ändå får jag känslan att ingen vill prata om detta, se hur svårt det varit i denna tråden att diskutera just det???

Trampar jag på ömma tår när jag tar upp ämnet eller vad är det som är fel??? Eller är jag bara otydlig i mina formuleringar??? Ska gå igenom allt jag skrivit och rannsaka mej själv!
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Vinter BIL

Kan det vara så? I tråden Dragigt i Fiat hytt säger sej personer med tom årsmodell 2012 ha samma problem. Så det väl kanske viktigast att få reda på varför vissa verkar ha problemet medan andra inte märkt nåt alls, vad skiljer bilarna åt? Hur vet man när man köper en att den inte har problemet???

Kan inte släppa det här med jämförelse mot personbil, vilka rubriker om en ny tex Volvo behövde tejpas med silvertejp... Ändå får jag känslan att ingen vill prata om detta, se hur svårt det varit i denna tråden att diskutera just det???

Trampar jag på ömma tår när jag tar upp ämnet eller vad är det som är fel??? Eller är jag bara otydlig i mina formuleringar??? Ska gå igenom allt jag skrivit och rannsaka mej själv!

Har ingen dragig hytt på min, kanske det beror på att jag har övertyck i bilen när jag kör på landsväg. Motorn är lika varm som på sommaren o kan inte ha full värme ens vid -10-15 kör fläkten på 2 när jag är på landsvägen i ordentlig kyla. Bor ju ganska långt norrut ungefär i höjd med Umeå. Kylarskyddet som jag har så står det i Fiat,s papper att den skall monteras samtidigt med däck byte. Kan inte stänga den helt förrän vid kallare 10-15 har även skydd under motorn kanske den skyddar något också.

DSCN2773.JPG

Leif
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Vinter BIL

Som Leifw skriver så är det viktigt att få övertryck i husbilen,så kör inte med recirkulation.
Fart på fläkten och full värme så blir det övertryck.
Arne.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Vinter BIL

Blir lite förvånad när jag läser om att det drar kallt i vissa husbilar. Jag har inte märkt något sådant och undrar då om det kan ha att göra med att jag har en sk. "plåtis". Alltså en i grunden plåtskåpbil som inretts. Jag har i och för sig inte varit ute i särskilt sträng kyla ännu men vid -10 känns inget kalldrag.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinter BIL

Upplevelsen av "drag" kan uppkomma av flera orsaker.
Dels pga inblåsning av kall luft vid färd som beskrivit i inläggen ovan, alltså otäthet i konstruktionen.
Dels "kallras", vilket beror på att kall luft sjunker ner framför fönster eller andra svala ytor, vilket gör att det känns kallt om fötterna.
Och dels slutligen "strålningsdrag" eller något oegentligt "kallstrålning", den värmeförlust som sker genom värmestrålning från kroppen mot kalla ytor.

Utan mätutrustning är det inte alltid så lätt att särskilja vilken av dessa mekanismer som ligger bakom upplevelsen av drag. Men en tät väggkonstruktion med god isolering, välplanerad ventilation med värmeutsläpp efter väggar och under fönster och fönster av god kvalitet är de hjälpmedel som står konstruktören av hus eller husbilar till buds.

Några husbilsbyggare inom premiumsegmentet (exempelvis Bocklet och Woelcke)erbjuder öppningsbara härdade isolerglasrutor (men jag vet inte hur mycket bättre värmekomfort dessa ger).

Generellt brukar plåtisar vara sämre isolerade och inte minst brukar det bli köldbryggor vid karossens förstyvningar. Jag har haft ett par plåtisar genom åren och i dessa har värmekomforten inte kunnat mäta sig med den i en husbil med tjock isolering av polyuretanskum.

Men man skall veta att det är ännu större variation mellan oss människor när det gäller vad man upplever som besvärande drag, vissa är väldigt tåliga och andra tvärtom.

aake
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Vinter BIL

Om vi håller oss till värmekomforten när man kör så har jag ännu inte noterat några brister ner till ca. -10 grader. Ingen skillnad när jag jämför med personbil tycker jag. Men visst har du rätt aake, plåtisen har inte den bästa isoleringen men det har ändå funkat bra att övernatta i ca. 10 minusgrader utan att köra gasolpannan på max. Kanske för att det är en relativt liten volym att värma.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinter BIL

Dankarson

Förlåt min lite mångordiga utvikning. Det framgick inte av ditt inlägg 55 att du skrev om drag under färd. Jag trodde i min enfald att du ville antyda att plåtisarna alltid kändes mindre dragiga och så är det naturligtvis inte. Vi är helt överens. Även min plåtis känns dragfri under färd (och jag har kört i riktig kyla, runt 30 minusgrader).

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinter BIL

Hoppas att trådskaparen överser med ett liten avvikelse från huvudtemat, nu när vi kommit in på diskussion om storlekens betydelse.

Här bilder på de plåtisar jag ägt.

Den mindre av bilarna ett hembygge från -79 på MB 206. Båda bilarna med isolerad mellanvägg och dito dörr mellan förarhus och bodel. Hustrun med på båda bilderna som storleksreferens (och hon har inte krymt mer än marginellt på dessa decennier). I den mindre bilen endast sitthöjd och inget toalettrum. Boende fungerade i 30 minusgrader med enbart punktvärmare på ca 3 kW (inbyggd i fronten på ett torkskåp/garderob), kompletterad med en fläktkamin med värme från kylarvattnet under färd. Vid nummerskylten i fronten ser man var jag med snabbkopplingar kunde ansluta en motorgasolvärmare för att kunna starta bilen i sträng kyla. Många fiskeresor med denna bil i riktigt sträng kyla!

Den större bilen, en Mb 316 med inkopplingsbar 4WD, lågväxlar och diffspärrar, med full ståhöjd och toalettrum och i den dieselcentralvärme (på max 6 kW). Ingen större skillnad i värmekomfort mellan bilarna men jag upplevde faktiskt värmekomforten i sträng kyla som något bättre i den lilla bilen, men det kan iofs bero på att jag har nu blivit äldre och gnälligare. Den större bilen (byggd -04) har jag kvar och funderar på att behålla den som komplement till min nya Weinsberg LEV. Inga större kostnader när man ställer av och den är väldigt smidig i vinterföre, idealisk för kortare fiskeresor (och perfekt för sjösättning av båt, med drag för 2.8 ton)
Nordtröndelag.jpg
IMG_3315 (Large).jpg

aake
 
Senast ändrad:

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Vinter BIL

Verkar vara skilnad ändå mellan olika Fiat byggen har hyrbil nu fick en Euromobil-10 men den var kall och dragig bytte till en Kabe-10 som är betydligt varmare och mindre dragig + att den har mera extra värme fläktar+ att Kaben har inte gälarna i dörrarna
 
Toppen