• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterhusbil med våningssäng och dubbelgolv

F

F.d. 52919

Guest
Sv: Vinterhusbil med våningssäng och dubbelgolv

Vi tycker det är mysigt med en jakt/fiskestuga speciellt när man kan ha med den överallt!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinterhusbil med våningssäng och dubbelgolv

Obehagligt kalldrag från fönster och dörrar vid ordentlig Jämtländsk vinterkyla i nästan alla husbilar jag ägt, inkluderat min nuvarande KABE (trots vintertäcke). Men tyvärr går det inte att dra båt-(eller skoter)släp efter husvagn.
aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinterhusbil med våningssäng och dubbelgolv

Nåja, Krinil, om du engagerar en duktig möbelsnickare så tror jag att du kan få hjälp att bygga så snygga skjutdörrar eller stalldörrar i din bil så att du törs åka norrut på vintern, utan att behöva skämmas för din bil när du vistas vid Medelhavet.
aake
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Vinterhusbil med våningssäng och dubbelgolv

Nåja, Krinil, om du engagerar en duktig möbelsnickare så tror jag att du kan få hjälp att bygga så snygga skjutdörrar eller stalldörrar i din bil så att du törs åka norrut på vintern, utan att behöva skämmas för din bil när du vistas vid Medelhavet.
aake


Hallå aake!

Njae, för mig handlar det inte så mycket om hur det ser ut utan mer hur det fungerar. Kan jag skippa mellanvägg genom att använda vintertäcke så väljer jag hellre det. Sedan skäms jag aldrig för mina val! Det tycker jag inte nån annan ska göra heller! :) Jag har vintercampat en hel del utan mellanvägg, så jag tänker inte börja med det nu. Jag har iofs aldrig optimerat enbart för vintercamping, utan gillar alla årstider, även extrem värme söderut.

/Krister N
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinterhusbil med våningssäng och dubbelgolv

Hej igen Krinil!
Nog får man intryck av att det handlar om en bedömning även av det estetiska när du skriver:
"Det finns de som hellre väljer mellanvägg än täcke..., då tycker jag man reducerat husbilen till jaktstuga."
Visst funkar det till nöds även att vara utan isolering mellan förarhus och bodel, men komforten blir sämre både vid sträng kyla och stark värme. En del stök med täcket är det också, ssk att vika ihop det vanligen luftfyllda, och ofta blöta eller istäckta, eländet.

Bifogar några bilder på hur det går att ordna. Från en hembyggd MB 508 jag hade på tidigt 80-tal, där jag fick hjälp av en snickerifirma i Krokom att göra rumsavskillnaden av PU-element limmade mellan ekfaner; stalldörrar med övre luckor som fälldes framåt vid färd. Luftig inredning med L-soffa, snurrfåtöljer, separat sovrum med våningssängar och stort vinkelkök bl.a. Även en bild på min gamla Pillos byggd -92. I den bilen välisolerade skjutdörrar mellan förarhus och bodel. Öppet och luftigt vid färd och i övrigt när vädret tillät, men ett ögonblicksverk att få bättre värmekomfort när så krävdes.

Tyvärr finns det inte utrymme att göra motsvarande modifikation i min nuvarande Kabe, varför komforten inte heller når upp till vad jag hunnit skämma bort mig med.

aake
 

Bilagor

  • img608 (Large).jpg
    img608 (Large).jpg
    89,8 KB · Visningar: 12
  • img630.jpg
    img630.jpg
    607,9 KB · Visningar: 9
  • img446.jpg
    img446.jpg
    1,4 MB · Visningar: 9
  • IMG_1791.jpg
    IMG_1791.jpg
    1,4 MB · Visningar: 9
Senast ändrad:
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Vinterhusbil med våningssäng och dubbelgolv

Hej zkidor. Du har ju själv en riktig höjdarbil för både sommar och vinter, den är kanonfin! Däremot har du ingen aning om hur ett modernt Trumasystem funkar! (Sedan finns det faktiskt särskilda täcken för framrutan idag zkidor.., det är kass att använda sovtäcken!) :)

Det finns de som hellre väljer mellanvägg än täcke..., då tycker jag man reducerat husbilen till jaktstuga. Sen finns det också de som hellre väljer stora tempskillnader inne i bilen än täcke..., bara för att det är tuffare utan täcke.:D

Täcke förbättrar alltid innekomforten vid vintercamping..., men det är valfritt! :)

Trevlig Påsk på er alla!
Krister N

tack,vi är nöjda med bilen,den är ju några år ,men i så fint skick o den funkar bra..riktigt fin o snygg bil du har oxå.
jo ja vet vilket täcke du menar..:) vi har isolervägg vi drar ner vid behov.
jaktstugor är definitivt bättre tror jag nog ändå ,finns veterligen inget täcke som täcker hela hytten än inkl golvet..
beträffande mina kunskaper om alde och truma hittar ja de på www.alde.se ,dom säljer ju båda delar och verkar själv tycka alden är bättre..
fördelar med ett billigare luftburet system ser jag dock i dåligt isolerade bilar..där kan det nog vara en fördel att bara värma upp luften..
inte svårt för oss att sen 1987 välja vattenburet när vi vintercampar,pga gångvärmen,skönare värme,gratis varmvatten året runt,ljudnivån,dammfritt, och den lägre elförbruk som vi helt enkelt inte annars fixar med truman eller dieselvärmaren vid fricamp på vintern..
sen är det så mycket mer vi kräver vid vintercamp här uppe där det kan bli lite kallt..
typ kranar så man kan släppa ut vatten på söndagen när man kommer hem,trots -20
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Vinterhusbil med våningssäng och dubbelgolv

Hej zkidor.

Ser att du är mer påläst än jag trodde! :)

Jo det handlar om prioritering. Ett väldimensionerat vattenburet system är bättre på vintern när man väl fått upp värmen i bilen. Så för ren vintercamping är Alde det bästa valet. I en bil man reser mycket, sommar som vinter, föredarar jag däremot Truma. Billigare, oömt, enkelt och lägre vikt. Ser ex Trumas golvvärme, som blåser varmluft i kanaler i golvet, som ett mycket bra alternativ till vattenrör i golvet. Vatten har en förmåga att förr eller senare komma ut. Trumaanläggningen är också enklare att komplettera, eller ändra. Dra fler slingor, utsläpp eller sätta förstärkningsfläktar, mm , för att få optimal fördelning i bilen. Man suger också in och blåser sval uteluft inne i den varma bilen när det är varmt på sommaren och man inte kan köra AC.

Jag har själv Alde i vår bil och det har varit suveränt denna vintern. Jag hade dock hellre sett att det varit Truma i den för våra behov, men nu kom vi över bilen så rätt, att det fick bli Alde.

Krister N
 

Jenny & Micke

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Umeå
HBK-Nr
765
Medlemskap
2024
Sv: Vinterhusbil med våningssäng och dubbelgolv

Tack för alla tips!

Tycker ni som använder Hobby-husbilar på vintern att det fungerar bra?
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vinterhusbil med våningssäng och dubbelgolv

Har bara husbilen till skidåkning, på sommaren åker man förstås båt.... :spinny:

Har fricacmpat ca 50 nätter denna vinter, bl.a. 3 veckor i sträck över jul och då var det inte varmt i fjällen. Har varit igenom 4 husbilar under 5 år. Följande absoluta krav har utkristalliserat sig:

-vattenburen värme: måste få runt motorvärmen i alla utrymmen när man kör annars fryser VVS. Måste kunna reversera värmen för motorvärme.

- äkta dubbelgolv, alltså med isoleringen underst och alla slangar/tankar inne (bl.a. Hymer har inte detta i de vanligaste modellerna).

- alkov med isolerad skjutdörr mot förarhytt - så suveränt att slippa mattan runt fören - speciellt i snöslask.

- bakhjulsdrift och tvillinghjul. Enorm skillnad, speciellt med överhäng och garage.

Så de flesta svenska bilar falerar på flera punkter. Hobby har egentligen bara Sphinx som kvalar in på det mesta. Dock har min nuvarande Concorde, precis som Frankian och Dethleffen innan, trots äkta dubbelgolv, alldeles för lite konvektorer i golvet för att ge golvvärme, men det kan man ju fixa till själv med en hög slang och konvektorer.
 

Jenny & Micke

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Umeå
HBK-Nr
765
Medlemskap
2024
Sv: Vinterhusbil med våningssäng och dubbelgolv

Nu är vår Burstner A535 såld och det lutar åt import av en Eura Mobil 685 VB.
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Vinterhusbil med våningssäng och dubbelgolv

Tror ni blir nöjda! Vi importerade privat en Eura VB Sport 650 -04 för något år sedan. Som JAnders är det vinter som gäller, förutom båten så luftas också BMW:n på sommar.
Sytt isolerande täcke mellan bodel/hytt och köpt täcke utvärtes. -28 i Romme var ok i bodelen, om än bilen var tjurig att starta. Litet tips är att köpa däck samtidigt tex reifen.com. Köpte 4 vinterdäck (odubbade) för ca 870kr st. Nyligen efter över 9000km har vi bytt, förutom framdäcken så fanns det nog något tresiffrigt miltal kvar på bakdäcken.

Mvh Marita
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Vinterhusbil med våningssäng och dubbelgolv

behöver mann dubbelgolv på vintern nej varför om man jämför med husvagnar som står i fjällen på vintern där inga dubbelgolv dom är värmma ändå om dom är konstruerade riktigt, med vatten buren golvvärme och vatenburen värme med väl avvägda luft spalter så värmen kann cirkulera obehindrat, och inte minst ventillationen är viktig jag har min första husbil och varit ute i vinter och har ine frusit trots avsaknaden av dubbelgolv men jag var medveten av vad som fodras på vintern och valde bil där efter kolla vilka husvagnar som används mest på vintern dom vagnarna har syskon bland husbilarna.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vinterhusbil med våningssäng och dubbelgolv

En stor skilnad mellom husbilene og de fleste husvagnene er de store vatntankene. Hvilken husvagn har en gråvatntank? På husbiler uten dubbeltgulv henger denne tanken under bilen, noen med og noen uten isolasjon - en "vinterpakke" består da ofte av varmefolie rundt rørene og oppvarming av gråvatntanken. Husvagnen bruker en hink direkte under avloppet.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vinterhusbil med våningssäng och dubbelgolv

I sträng kyla klarar inte alltid den elektriska uppvärmningen av gråvattentanken att hindra att gråvattnet i tanken fryser på bilar där tanken är monterad "utomhus".
I en bil med dubbelgolv är risken i stort sett obefintlig att det ska inträffa.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Vinterhusbil med våningssäng och dubbelgolv

lägger dom vatten tanken inomhus så blir den ju lika varm som övriga bilen där fins bilar som har vatten tankar och avloppstankar frosfritt plaserade presis som i husvagnar så det argumentet faller, sådana bilar byggs huvagnstillverkare som vet vad som gäller på vintern.
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Vinterhusbil med våningssäng och dubbelgolv

Jeg har gråvatntank i min Solifer husvagn. Riktig nok bare 40 l, men fint når man står på en rasteplass om sommeren. Om vinteren er det greit å bruke når man står fast. La tanken bli fylt med gråvann, tøm det via det vanlige avløpet i en hink. Har man en hink eller en lunga under husvagnen i kulde, får man problem med å tømme store isklumper. Jeg tror forøvrig at gråvatntanker i husvagner blir mer og mer vanlig.
 
Toppen