• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterhusbil med våningssäng och dubbelgolv

Jenny & Micke

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Umeå
HBK-Nr
765
Medlemskap
2024
Vi har haft vår Burstner A535 i snart 3 år och den har fungerat kanon vår-sommar-höst.

Nu har alla i familjen börjat åka slalom och vi ser stora möjligheter i en husbil som klarar vintertemperaturer.

Vi letar en husbil som har dubbelgolv och våningssäng för barnen tvärs över husbilen längst bak.

Vi har tittat på Hobby 615.
Finns de andra märken/modeller som skulle klara en vinter?
Ni som har Hobby med dubbelgolv, fungerar era husbilar bra på vintern?
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vinterhusbil med våningssäng och dubbelgolv

Burstner Argos är ju en riktig vinterbil. Den har vattenburen värme med dubbelgolv. Har ni tittat på Argos 535 resp 640?
Jag antar att den ni har nu inte har vattenburen värme resp. dubbelgolv.
/Annette
 

Jenny & Micke

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Umeå
HBK-Nr
765
Medlemskap
2024
Sv: Vinterhusbil med våningssäng och dubbelgolv

Tack för tipsen! Jag får kolla på de modellerna.
Nej, vår husbil har inte dubbelgolv och vattenburenvärme.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Vinterhusbil med våningssäng och dubbelgolv

Hej Micke,
finns nog flera bilar som klarar vinterboendet. Vi får nog sannolikt anses vara nybörjare men har trots det testat både under senaste nyåret (i Sverige och -20 grader och lägre) och under sportlovet vecka 8 i Österrike (Schlossberg-Itter med en fantastisk camping...!).
Vår bil är en Eura Mobil Profila 675 VB -2007 med dubbelgolv, våningssängar för barnen bak och sovalkov för familjens överhuvuden...:))
Varken snö eller kyla har ställt till det på något sätt. Truma luftburen värme har fungerat optimalt då den enkelt klarat att värma till +23 och golven är jättesköna!
Utmaningen ligger mer i gasolförbrukning när det är riktigt kallt och givetvis gäller det att planera väl och tänka efter före kring en massa olika saker när man skall agera under vintertid.
I denna bil får både skidor och pjäxor enkelt plats i mellan dubbelgolven och alla vinterkläder lastas med enkelhet under barnens överslaf som gömmer något som kan liknas vid en smått gigantiskt byrå.
I duschutrymmet har vi satt en enkel demonterbar klädstång mellan väggarna för att kunna hantera våta plagg (vi slapp faktiskt undan detta i stort sett).
Vi har således redan efter 6-7 månader med bilen hunnit avverka 300 vintermil och 12-13 vinternätter. Med glädje och mersmak från både barn och föräldrar!
Nu bär det av mot Blåkulla...Glad Påsk!

Bo-Lennart
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vinterhusbil med våningssäng och dubbelgolv

När vi skulle byta så var jag inne i en helintegrerad Hymer ca2004-2005 som hade våningsäng i bak och behövde man inte båda sängarna så kunde man fälla upp nedre väggen och ha ytan som garage för det var dörrar på båda sidorna i bak .
Det var även dubbelgolv samt nedfällbar säng i fram och även bäddbara sittplatser som var en 2+2 grupp .
Ingång var lite bakom passagerarstolen i fram och där var även ett stort skoskåp .
Dusch och toa var på vänstersidan(förarsidan) före våningsängen .

Ett klart alternativ för oss om vi inte hade så stora barn ....
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Vinterhusbil med våningssäng och dubbelgolv

Det finns väl bara tre vinterbils märken och alla är svenska. reste är hybrider.
/Vidhem
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Vinterhusbil med våningssäng och dubbelgolv

Det finns väl bara tre vinterbils märken och alla är svenska. reste är hybrider.
/Vidhem

fel :) ja sitter i kalsongerna framme i hytten när de är 30 minus ute utan o dra ner isolerväggen,de gör inte du..
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Vinterhusbil med våningssäng och dubbelgolv

Samma här å inte använder ja långisar heller:yes:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Vinterhusbil med våningssäng och dubbelgolv

Hej 707.
Har bara testa den vi har. Men sett HB märken eller rättare sagt HB ägarna som klär in hela husbilen i nått tror det heter täcke.
Hej Zkidor.
När vi åkte till Mora var det -15,5 ute och vi hade +27,5 inne utan att ha värmen på endast värmeväxlaren. Barnbarnet som var med och satt i bodelen svettades.
Ha en glad Påsk. och va inte sura.
/Vidhem
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Vinterhusbil med våningssäng och dubbelgolv

Det finns ingen husbil, svensk eller utlänsk, som håller jämn värme i hela bilen utan vintertäcke när det är riktigt kallt. Då sitter man mycket riktigt och svettas i ena änden men fryser i den andra! Jag gillar personligen varken att svettas eller frysa i min husbil, därför valde jag LMC, med täcke! :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vinterhusbil med våningssäng och dubbelgolv

Fordelen med täcke i stället för diverse mellanväggar mot förardelen, är ju att man kan använda hela bilen när man står stilla?!

:wideeyed:
 
Senast ändrad:

Emmalena & Hans

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
454
Medlemskap
2024
Sv: Vinterhusbil med våningssäng och dubbelgolv

Vi har en Burstner Levanto A576 -06 med våningssäng längst bak. Planlösning mm är perfekt för oss, 2 vuxna och 2 tonåringar.

Som tidigare sagts i tråden kan värmen var ojämn men inte obekväm.

Vår bil har enkelgolv och där sitter också temperaturvakten som löser ut om det blir för kallt. Klarar utan problem några minusgrader men inte - 20 även om jag såg till att temperaturvakten fick gott om varmluft. Frös gjorde jag inte.

Nu har de ändrat lite på senare årsmodeller och det kan vara värt att kolla upp hur det ser ut. Såg att Nerikes Camp i Örebro hade en inne idag när jag var förbi i annat ärende.

Hans
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinterhusbil med våningssäng och dubbelgolv

Om jag får lov att sticka ut hakan lite.
Eftersom jag haft husbilar sedan det första självbygget i slutet av 70-talet så har jag hunnit prova på diverse. Den enda bil jag haft som jag tveklöst kan godkänna som helt vinterduglig var en Pillos som jag lät bygga på ett 4WD-Peugeoutchassie i början av 90-talet. Bra isolering (pu-skum) runt om, alltså även i mellanvägg och dörr mellan förarhus och bodel, golvvärme och 12V elvärme i avloppets utloppskona. Mina gamla självbyggen liksom min gamla Niesmann och min nuvarande Travelmaster är för all del användbara på vintern, men min Pillos hade hemmakomfort! Inget kallras någonstans i bilen, inget behov av täcken, ingen frysrisk för vatten eller avlopp ens vid -35. Framhjulsdrift på baktung husbil har jag enbart provat i vinterväglag (och det räckte med en mycket kort provtur).
aake
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Vinterhusbil med våningssäng och dubbelgolv

Har ni kollat på LMC 728 G? Sist jag var på Holiday Husbilscenter hade dom en -09 med Aldepanna och golvvärme. Fordchassi 140 hk-motor med tvillinghjul och bakhjulsdrift, med antislir och antisladd. Kombinerar man det med kedjor behöver man nästan inte ens lift i backarna! :)

Ta sedan diskussionerna om vinterbil med en nypa salt. Vintercamping är väldigt populärt i Alperna. Där finns väldigt lite svenska bilar och det är inte många som fryser ihjäl! :D Svenska bilar är säkert ofta optimerade för vinterklimat men det finns många goda alternativ.

Krister N

PS! Kolla på www.holiday.st tror faktist dom hade en beg Hobby med våningssäng också.
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Vinterhusbil med våningssäng och dubbelgolv

Hej 707.
Har bara testa den vi har. Men sett HB märken eller rättare sagt HB ägarna som klär in hela husbilen i nått tror det heter täcke.
Hej Zkidor.
När vi åkte till Mora var det -15,5 ute och vi hade +27,5 inne utan att ha värmen på endast värmeväxlaren. Barnbarnet som var med och satt i bodelen svettades.
Ha en glad Påsk. och va inte sura.
/Vidhem

men Vidhem.. -15,5 :) kom igen,det är ju rena sommaren för oss..
vi har bara ett täcke o det har vi i sängen,känns dumt o sätta det på rutan då och jag gillar inte o sova utan :)

undrar hur varmt det hade varit utan värmeväxlaren för henne där bak?
nån som har luftvärme och en bil runt 7m kanske kan svara på om kupefläkten i fiaten räcker till att värma upp hela husbilen.
det är ganska väsentligt för jenny&micke för i västerbotten/lappland hade dom kalla vintrar när jag bodde där..


aake -håller med om att pillosen är en riktigt bra bil,pappa köpte 720:n ny,den som stod på elmia mässan -89 byggd på g30.
men hur fixade ni kondensen i alkoven i eran?
våran blev aldrig bra,mögel på madrass,till slut drog dom värme under sängen,blev inge bra ändå,blev för varmt o sova där då.
pappa satte även i extra luftvärmepaket till aldepannan,det behövdes i den
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinterhusbil med våningssäng och dubbelgolv

Zkidor.
Min Pillos fick jag byggd efter egna idéer och egna ritningar och då naturligtvis värmeslinga (med strypventil) i alkoven. Isolerad mellanvägg och dito stalldörr till förarhuset, liksom alternativ väg för avloppet vintertid (störtavlopp med elvärme) var även detta egna specifikationer. Liksom fyrhjulsdrivet chassie. Men tyvärr lite väl högt växlad och ingen tillsatsväxellåda så bilen blev ändå inte optimal för att kunna hantera tungt båtsläp. Och bilarna hade lite väl klena motorer på den tiden.
aake
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Vinterhusbil med våningssäng och dubbelgolv

men Vidhem.. -15,5 :) kom igen,det är ju rena sommaren för oss..
vi har bara ett täcke o det har vi i sängen,känns dumt o sätta det på rutan då och jag gillar inte o sova utan :)

undrar hur varmt det hade varit utan värmeväxlaren för henne där bak?
nån som har luftvärme och en bil runt 7m kanske kan svara på om kupefläkten i fiaten räcker till att värma upp hela husbilen.
det är ganska väsentligt för jenny&micke för i västerbotten/lappland hade dom kalla vintrar när jag bodde där..

Hej zkidor. Du har ju själv en riktig höjdarbil för både sommar och vinter, den är kanonfin! Däremot har du ingen aning om hur ett modernt Trumasystem funkar! (Sedan finns det faktiskt särskilda täcken för framrutan idag zkidor.., det är kass att använda sovtäcken!) :)

Det finns de som hellre väljer mellanvägg än täcke..., då tycker jag man reducerat husbilen till jaktstuga. Sen finns det också de som hellre väljer stora tempskillnader inne i bilen än täcke..., bara för att det är tuffare utan täcke.:D

Täcke förbättrar alltid innekomforten vid vintercamping..., men det är valfritt! :)

Trevlig Påsk på er alla!
Krister N
 
Toppen