• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintergodkända däck för tunga fordon.

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Jag har letat hos en massa däckverkstäder efter vintergodkända däck till min bil. Det har inte vart enkelt att hitta då däckhandlarna inte tar hem däck som inte är vintergodkända. Det de missar är dock att till tunga fordon endast krävs däck med godkänt mönsterdjup och ett mönster av grövre "typ". samt märkningen MS.

Eftersom jag kör minimalt på Svenska vintervägar anser jag att jag ej behöver vinterdäck, då dessa kommer att vara utslitna innan jag når sydligare breddgrader. Därav vill jag ha så att jag klarar mig inom lagkravet men med goda sommaregenskaper. Valet föll på Continental Vanco four seasons.

Däckhandlaren Bema Däck på Hisingen löste detta till mig:) Kan ju vara bra att veta för er andra som letar;) Jag har letat hos många handlare som vägrade... Märkligt kan man ju anse att återförsäljare till Continental inte kan leverera däcken.

Test körningen har varit posetiv, känns som stabila och rejäla däck.. Hoppas på lite snö så jag får testa dem på allvar.


//Freddy
 

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Sv: Vintergodkända däck för tunga fordon.

På mina Michelin Agilis står det M+S ... antar att även dessa är godkända på vår 4,5 tonnare

//Niclas
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Vintergodkända däck för tunga fordon.

På mina Michelin Agilis står det M+S ... antar att även dessa är godkända på vår 4,5 tonnare

//Niclas

Vad har du för dimension på dem? Jag kan bara hitta deras vinterdäck "Alpin" med rätt lastindex på de däcken...

Grovt mönster och MS så är de ok, men är lastindex ok??

//Freddy
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vintergodkända däck för tunga fordon.

Varför skall man leta runt bland däckhandlare när man i en handvändning kan köpa dom på nätet & mycket billigare dessutom.

Jag skall köpa Nokian Hakkapelitta 8 205/55R16 94T XL

VIANOR = 7092.00 :- /4st
Däck365 = 5200.00 :- /4st

En prisskillnad på 1892 :-. För mej är valet lätt. Beställning/betalning tar ett par minuter & däcken står på trappan inom 5 dagar.:)

Bennie
 

ViJa

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
15908
Medlemskap
2025
Sv: Vintergodkända däck för tunga fordon.

Ett besök hos transportstyrelsen reder ut lite av trådens åsikter om vad som gäller vinterdäck (dock inte "åretruntdäck")Vinterdäck - Transportstyrelsen
och däckslistorna man hänvisar till finns på stro, de är olika om man är över eller under 3500 kg.
Ser tyvärr inte att Bema Däck har gjort ett godkänt val enligt de krav som här anges.

/Jan-Åke
 
Senast ändrad:

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Vintergodkända däck för tunga fordon.

Ett besök hos transportstyrelsen reder ut lite av trådens åsikter om vad som gäller vinterdäck (dock inte "åretruntdäck")Vinterdäck - Transportstyrelsen
och däckslistorna man hänvisar till finns på stro, de är olika om man är över eller under 3500 kg.
Ser tyvärr inte att Bema Däck har gjort ett godkänt val enligt de krav som här anges.

/Jan-Åke

Om du läser min text igen så ser du där att jag har jagat efter dessa däck. Inte däckhandlaren. Om du dessutom läser på länken du bifogar framgår där tydligt vad som gäller för PB2 mm.

"Lastbilar, bussar och husbilar – nya regler 2013
Tunga lastbilar, tunga bussar och personbilar klass II (husbil) med en totalvikt över 3,5 ton ska från och med 1 januari 2013 ha vinterdäck eller likvärdig utrustning på fordonets drivaxlar, när vinterväglag råder under den aktuella perioden.

Med likvärdig utrustning menas bland annat snökedjor, slirskydd och vissa grovmönstrade däck. Grovmönstrade däck med vintermönster som är märkta med M+S eller däck märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) bör betraktas som vinterdäck."

Tydligare än så här blir det inte :)


//Freddy
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Vintergodkända däck för tunga fordon.

Varför skall man leta runt bland däckhandlare när man i en handvändning kan köpa dom på nätet & mycket billigare dessutom.

Jag skall köpa Nokian Hakkapelitta 8 205/55R16 94T XL

VIANOR = 7092.00 :- /4st
Däck365 = 5200.00 :- /4st

En prisskillnad på 1892 :-. För mej är valet lätt. Beställning/betalning tar ett par minuter & däcken står på trappan inom 5 dagar.:)

Bennie

Därför att tillslut finns det inga däckhandlare kvar som kan montera däcken... svårt att få det gjort online ;) Självklart kostar det mer, men i detta fallet var det så marginellt att jag gott kan gynna de lokala handlarna.

//Freddy
 

Klädhandlarn

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Umeå
HBK-Nr
16118
Medlemskap
2023
Sv: Vintergodkända däck för tunga fordon.

Jag har köpt Pirelli orubbat till min husbil. Finns det någon åsikt om detta?
:music-icon
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
583
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Vintergodkända däck för tunga fordon.

"Lastbilar, bussar och husbilar – nya regler 2013
Tunga lastbilar, tunga bussar och personbilar klass II (husbil) med en totalvikt över 3,5 ton ska från och med 1 januari 2013 ha vinterdäck eller likvärdig utrustning på fordonets drivaxlar, när vinterväglag råder under den aktuella perioden.

Med likvärdig utrustning menas bland annat snökedjor, slirskydd och vissa grovmönstrade däck. Grovmönstrade däck med vintermönster som är märkta med M+S eller däck märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) bör betraktas som vinterdäck."

Dessutom gäller följande : Om bilen är framhjulsdriven skall även bakaxeln/axlarna ha sådana däck.

Mvh / Roland
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Vintergodkända däck för tunga fordon.

Jag har samma däck och dimension på enkelhjul.

Lastindex 116 ger ju 2500 kg per axel.

Detsamma har jag på vår 4,5 tons bil med enkelaxlar. Monterade från fabrik, antar att de vet vad som gäller.
 

ViJa

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
15908
Medlemskap
2025
Sv: Vintergodkända däck för tunga fordon.

Om du läser min text igen så ser du där att jag har jagat efter dessa däck. Inte däckhandlaren. Om du dessutom läser på länken du bifogar framgår där tydligt vad som gäller för PB2 mm.

"Lastbilar, bussar och husbilar – nya regler 2013
Tunga lastbilar, tunga bussar och personbilar klass II (husbil) med en totalvikt över 3,5 ton ska från och med 1 januari 2013 ha vinterdäck eller likvärdig utrustning på fordonets drivaxlar, när vinterväglag råder under den aktuella perioden.

Med likvärdig utrustning menas bland annat snökedjor, slirskydd och vissa grovmönstrade däck. Grovmönstrade däck med vintermönster som är märkta med M+S eller däck märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) bör betraktas som vinterdäck."

Tydligare än så här blir det inte :)


//Freddy

Sorry missförstod vem som valde däcken men länken som jag bifogade har jag läst och hela vägen ner till slut och står nog kvar vid min åsikt ett tag till.
Därför nöjer jag mig inte för egen del i val av däck att läsa ordet "bör" som att det är ok att rulla på utan jag läste Transportstyrelsens stycke "Vad är vinterdäck" och skulle själv välja däck ur listan.
Men som du påpekar kan man givetvis ta ex.vis snökedjor och komplettera med så är det frid och fröjd igen:)

Må gött
Jan-Åke
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Vintergodkända däck för tunga fordon.

Satt original på min bil mycket bra däck bak kvar med godkänt mönster.
 
F

F.d. 30354

Guest
Sv: Vintergodkända däck för tunga fordon.

Hej alla däckexperter....Gummihuset.se kan hjälpa till:)
 
H

hianders

Guest
Sv: Vintergodkända däck för tunga fordon.

Hakkapelitta CR3, lastindex 121, kan det vara nått att satsa på.

Hasse
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Vintergodkända däck för tunga fordon.

Detta låter intressant...

Ett fordon får också köras trots kravet på vinterdäck om fordonet enligt vägtrafikregistret är av en årsmodell som är trettio år eller äldre.



/M
 
Toppen