• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Vintergaller till kylskåp

Geten

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Örebro
HBK-Nr
27326
Medlemskap
2025
Hej!
Är rätt ny med husbil så man läser mycket här och på andra ställen. har läst lite om vinterkörning, många förordar vintergaller till kylskåp.
Har en Bürstner 728 Nexxo 25 2012 är det någon som vet om det här är nått för mig, och i så fall vart får jag tag på ett vinter galler.
God Jul på er alla. Johan
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
använder dom bilen med vinterskyddet ?? ser inte det dumt ut att åka runt med det eller att klä in bilen med vinterskyddet när man stannar ??? är det inte bättre att använda / köpa täcket då ??
Det vinterskydd som diskuteras är plastluckorna för kylskåpet ventilationsgaller och det ser inte alls dumt ut att åka runt med. Kylskåpstillverkaren tycker man skall göra det när utetemperaturen sjunker under +10 grader och då gör jag det :)

MVH
Hans
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
använder dom bilen med vinterskyddet ?? ser inte det dumt ut att åka runt med det eller att klä in bilen med vinterskyddet när man stannar ??? är det inte bättre att använda / köpa täcket då ??

Diskussionen gäller vinterskydd för kylskåpsgallren:
Vinterskydd.jpg
Låt oss hålla oss till det.

Pålle
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.706
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Kör ju året om så klart att jag använder vinterluckorna, och har använt nån lucka på sommaren också när tex vinden har varit väldigt stark och blåst ut lågan på kylskåpet och då vi inte ville flytta på husbilen för att sabba utsikten. Då satt jag dit ena luckan längst ner på gallret och då slocknade inte lågan. Har hänt uppe på flatruet och stekkenjok.
/Matti
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Som Montreal redan påpekat, men som ändå verkar ha gått förbi många läsare är att om man inte har vinterluckorna monterade så är ett av problemen som uppstår att frysdelen inte funkar tillfredsställande.
Det finns ju en hel del modeller av kylskåp till att börja med.... Många äldre men även nyare som bara är ett kylskåp med ett frysfack där det får plats lite glass några biffar m.m. Eller den varianten med ett separat frysskåp över själva kylskåpet.
Problemet är att termostaten endast sitter i kylskåpet och frysfacken bara hänger med "på köpet" och blir nedkylda när kylskåpet kallar på kyla.
Utan vinterluckor och totalt utkylt utrymme bakom kylskåpet som kyler ner skåpet genom bakstycket så är kylskåpet så kallt att det sällan eller aldrig behöver gå igång för att kyla ner sig, och följden blir att frysfacken aldrig får kyla och är alltså inte frysfack längre utan till slut har samma temp som kylskåpsdelen.
Om man har svårt att hålla kylan i frysfack även med vinterluckor så är bästa medicinen mot det att öppna kylskåpsdörren så det blir varmt i kylen och termostaten kallar på kyla och nedkylningen hoppar igång och därmed kyler frysfacken.

Samma problem finns i många ouppvärmda sommarstugor på vintern där man har en kombi kyl/frys igång med sommarens bär och svampskörd i frysen på kombiskåpet.
Om skåpet är av den enklare varianten med endast en kompressor så har man även här en termostat endast i kylskåpet och frysen hänger bara med när kylskåpet kallar på kyla. följden blir att när det är kallare än ca. +5° i sommarstugan så går inte kompressorn alls och efter några dygn så är även frysen i samma temperatur som kylen och sommarstugan. Till våren när värmen har kommit tillbaka och man åter kollar läget så är kylen +5° och frysen -20° som vanligt men innehållet är oätligt efter kanske åtskilliga upptiningar och återfrysningar under vintern alla gånger tempen i stugan varit under kylskåpstermostatens +5°.
Så där krävs ett kombiskåp med två kompressorer, en för kylen och en för frysen med var sin termostat om maten i frysdelen skall vara säkrad.
(Eller en separat frys naturligtvis.)

Det finns ju inte två kylanläggningar i campingskåpen utan bara en kylenhet och då måste man hålla tillräckligt med värme runt skåpet så att kylskåpsdelen kallar på kyla och kyler frysfacket bl.a.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

knauser

HBK Intresserad
Inlägg
142
Kommun
Katrineholm
Det vinterskydd som diskuteras är plastluckorna för kylskåpet ventilationsgaller och det ser inte alls dumt ut att åka runt med. Kylskåpstillverkaren tycker man skall göra det när utetemperaturen sjunker under +10 grader och då gör jag det :)

MVH
Hans
Heter vinterlucka ventilation , inte vinterskydd , rätt namn på rätt sak
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Heter vinterlucka ventilation , inte vinterskydd , rätt namn på rätt sak

Kärt barn har, som bekant, många namn.

Googlar man på "Vinterskydd kylskåp" får man 2.650 träffar.

Googlar man på "Vinterlucka ventilation" får man knappt 1.000 träffar.

Jag har valt att använda det vanligast förekommande begreppet.

Säkerligen finns det fler varianter (t.ex. "Vinterkåpa", som jag sett i någon manual), men jag bryr mig inte...

Pålle

PS
Även i den instruktionsbok från en tillverkare av husbilar i mångmiljonklassen, som jag citerar i inlägg #2, används begreppet "vinterskydd".
DS
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kärt barn har, som bekant, många namn.

Googlar man på "Vinterskydd kylskåp" får man 2.650 träffar.

Googlar man på "Vinterlucka ventilation" får man knappt 1.000 träffar.

Jag har valt att använda det vanligast förekommande begreppet.

Säkerligen finns det fler varianter (t.ex. "Vinterkåpa", som jag sett i någon manual), men jag bryr mig inte...

Pålle

Hej Pålle... när jag googlar på dina förslag så får jag 10 träffar på det första och 9 träffar på det andra, söker jag på ditt förslag "Vinterkåpa" får jag däremot 3790st träffar
"Vinterskydd kylskåp" - Sök på Google
"Vinterlucka ventilation" - Sök på Google
"Vinterkåpa" - Sök på Google

:bye: :bye:
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Om man vill fixa något på egen hand så köp en bit transparent kanalplast på Biltema (14-2442) och skär till bitar som du fäller in i gallerluckorna
på utsidan. Lite täljande med vass kniv så blir de nästan osynliga. Låt dem täcka allt utom en eller två öppningar nedtill och lika mycket upptill. Fäst dem utifrån med ett par självgängande småskruv i underkant på gallren så syns hålen inte på sommaren.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Som jag förstår det hela så ska vinterluckan monteras på luftintaget (det nedre) när utetemperaturen är så låg att man tappar effekt i kyl/frys, vilken temp det är skiljer sig nog från bil till bil, beroende på hur bra just din ventilation är bakom kylen.
De som åker till fjälls borde ha erfarenhet om detta, själv har jag aldrig behövt använda vinterlucka, då jag inte kör på vintern, men har så klart varit ute i minusgrader, men har inte fått något problem med kyl/frys då.
 
Toppen