• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Vintergaller till kylskåp

Geten

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Örebro
HBK-Nr
27326
Medlemskap
2025
Hej!
Är rätt ny med husbil så man läser mycket här och på andra ställen. har läst lite om vinterkörning, många förordar vintergaller till kylskåp.
Har en Bürstner 728 Nexxo 25 2012 är det någon som vet om det här är nått för mig, och i så fall vart får jag tag på ett vinter galler.
God Jul på er alla. Johan
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Citerar ur en instruktionsbok jag råkar ha tillgänglig just nu:

Värmen från kyl/frys-kombinationen leds direkt ut i det fria via ventilationsgallren på husbilens vänstra sida. Kall luft kan dock påverka aggregatets prestation negativt, så vinterskydden bör monteras om yttertemperaturen understiger ca 8°C.

Vinterskydden bör även monteras om husbilen ej ska användas under en längre tid, samt när den ska tvättas.


Detta är den kända husbilstillverkarens rekommendation, baserad på kylskåpstillverkarens (Dometics) anvisningar.

Vinterskydd köper du hos närmaste husbilsåterförsäljare med tillbehörsbutik.

Pålle
 

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
Varför ska man ha vinterskydd på vintern, när husbilen inte används och står utomhus.. om det är för att det snöar och snö/regn kan "leta" sig
in vid ventilationen. Om det är det som är vitsen, så är det väl samma problem på sommaren när det regnar,eller..
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Varför ska man ha vinterskydd på vintern, när husbilen inte används och står utomhus.. om det är för att det snöar och snö/regn kan "leta" sig
in vid ventilationen. Om det är det som är vitsen, så är det väl samma problem på sommaren när det regnar,eller..
En del kanske använder sin husbil även på vintern ;-)
 

Geten

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Örebro
HBK-Nr
27326
Medlemskap
2025
Min undran var för att jag använder husbilen även på vintern.
Och vad jag mer undrade över var hur mycket ska man stänga i galler? Allt? Lite öppet? Hur mycket då?

Johan
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Min undran var för att jag använder husbilen även på vintern.
Och vad jag mer undrade över var hur mycket ska man stänga i galler? Allt? Lite öppet? Hur mycket då?

Johan

Jag har allt öppet och bor längre norrut men det finns bilar som inte är helt täta bakom kylskåpet då kan det bli kalldrag. Men mina 7 olika har varit täta. Säkert stor skillnad på olika bilar och fabrikat.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Min undran var för att jag använder husbilen även på vintern.
Och vad jag mer undrade över var hur mycket ska man stänga i galler? Allt? Lite öppet? Hur mycket då?

Johan

Jag lämnar en av springorna nederst i det nedre gallret, och den översta i det övre gallret öppna, har fungerat i många år. Men vi har ett ganska litet skåp (100L) så om man har betydlig större kanske man skall lämna lite mera?!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har allt öppet och bor längre norrut men det finns bilar som inte är helt täta bakom kylskåpet då kan det bli kalldrag. Men mina 7 olika har varit täta. Säkert stor skillnad på olika bilar och fabrikat.

Det har inte med att det inte skulle vara tätt bakom skåpet att göra, utan det är för att kylskåpet skall fungera bra även när det är alltför kallt bakom skåpet. Om det kommer för mycket kyla in i skåpet på "bakvägen" slår termostaten ifrån och temperaturen i frysfacket stiger.
Att man sedan använder luckorna som väderskydd vid tvätt är nog mest en biprodukt men är ju heller inte fel.
 
Toppen