• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterförvaring

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Vinterförvaring

Det finns lika många rekommendationer som det finns husbilsägare. Själv tömmer jag vattensystem och ser till att kranar/blandare är halvöppna för att hindra att de fryser sönder. Byter olja så att motorn står med ren olja över vintern. Landkabel inkopplad men bara strömmatad då och då. Batterierna är inkopplade och jag slår på strömmen någon gång per månad för att toppa upp batterierna. Har ingen värme på och inga torrbollar, men ett litet fast avfukningsaggregat installerat som jag kör samtidigt som jag laddar batterierna (eller oftare om det är fuktigt väder) för att hålla nere den relativa fuktigheten (RF) inne i bilen. Temperaturen har ingen betydelse, det är hög RF som leder till problem med t ex mögel och rost eller korrosion/missfärgning av metall.
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
387
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Vinterförvaring

Det finns lika många rekommendationer som det finns husbilsägare. Själv tömmer jag vattensystem och ser till att kranar/blandare är halvöppna för att hindra att de fryser sönder. Byter olja så att motorn står med ren olja över vintern. Landkabel inkopplad men bara strömmatad då och då. Batterierna är inkopplade och jag slår på strömmen någon gång per månad för att toppa upp batterierna. Har ingen värme på och inga torrbollar, men ett litet fast avfukningsaggregat installerat som jag kör samtidigt som jag laddar batterierna (eller oftare om det är fuktigt väder) för att hålla nere den relativa fuktigheten (RF) inne i bilen. Temperaturen har ingen betydelse, det är hög RF som leder till problem med t ex mögel och rost eller korrosion/missfärgning av metall.


Hej, du skrev:
"ett litet fast avfuktningsaggregat installerat". Nu blir jag nyfiken, kan du berätta lite mer om detta?

Mvh /Roy
 

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring

Helt o.k. pris. Kolla så att hallen är ventilerad om det inte är en bonnhall Du menar med en öppen långsida. Har hyresvärden en gällande försäkring som täcker även skador på Din bil? Kolla!

mvh
Per
4069
 
Toppen