• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterförvaring

Janne o Maggan

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
11433
Medlemskap
2024
Hejsan.
Vi är nya husbilsåkare för året. Tänker ha bilen i trädgården i vinter, kan vi ha ström på under vintern utan att batteriet blir skadat, tacksam för alla tips vi kan få.

Maggan oJanne
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Vinterförvaring

Vi har vår husbil stående på tomten intill huset. Har alltid haft ström kabeln i samt en liten fläkt som håller 12-14 grader. Samt 3-4 torrbollen fördelat på olika platser. Sen är det viktigt att se till så man tar bort ev. tung blötsnö på taket. Detta har funkat för oss.dom 3 åren vi haft husbilen på tomten.
mvh Gunilla
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vinterförvaring

Det finns många trådar med erfarenheter kring vinterförvaring, värme på/kallt, ström hela tiden eller underhållsladdning då och då eller kallförvarat bortkopplat batteri. Sök i forumet!

Själv har vi ingen värme på (kall luft binder mindre fukt än varm). Batterierna bortkopplade, men kvar på plats kallt i bilen. Vi har ett vintertak (wirehus) över bilen för att slippa skotta. Vi kör också upp framhjulen på klossar så att taket lutar lite bakåt om det ryker in snö eller blöta på taket.

Eftersom vi inte har värme på är det viktigt att se till att inget vatten finns kvar i slangar, kranar och pump. Vi använder grovisdammsugaren med en slangstump för att suga tomt. Det blic ca en 1/2 liter som kan sugas ut efter att pumpen pumpat torrt.
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Vinterförvaring

Vi har vår husbil stående på tomten intill huset. Har alltid haft ström kabeln i samt en liten fläkt som håller 12-14 grader. Samt 3-4 torrbollen fördelat på olika platser. Sen är det viktigt att se till så man tar bort ev. tung blötsnö på taket. Detta har funkat för oss.dom 3 åren vi haft husbilen på tomten.
mvh Gunilla

Varför ödsla en massa kilowatt på att ha värme i bilen.
Är det vinter ute så blir det ju kondens i bilen. Då kan det behövas en massa torrbollar
Se på alla båtar som står utan någon värme inkopplad. varför klarar dom sig.
Naturligtsvis gäller samma sak med husbilar och husvagnar.
Se till att ventilationen fungerar. Torrbollar gör ingen som helst nytta och behövs inte om man låter innertemperaturen följa yttertem.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vinterförvaring

håller med dej elof,,med en genomsnittlig luftfuktighet på 90%,,utan att det behöver regna,,naturligtsvis blir ju bollarna lika fulla om man så ställer dom utanför bilen

en värme på vintern är guld värd,,lådor ock dörrar i trä kan annars få sättningar,,min övertygelse,,
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring

Som båtägare så vet man nog att det man brottas med mest under vinterförvaringen är jordslag.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vinterförvaring

Jag är nog lite tveksam när det gäller batterierna, jag har inte intrycket att husbilarnas laddare är några riktiga underhållsladdare. Jag kopplar hellre till en separat Ctek. :)
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Vinterförvaring

Har haft bilen i både kall hall och hall med plus gr, alltid med halvfulla torrbollar när vintern är slut.
Tommy R
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring

Hos bilhandlarna står husbilarna utomhus. Kanske ett bra test på att dom är täta.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring

Små svarta mögelprickar som lätt bildas i svagt ventilerade utrymmen. Lätt att torka bort på hårda underlag. Men har man en gång fått dessa sporer är det hopplöst att få bort dom för dom återkommer år efter år.
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Vinterförvaring

Som båtägare så vet man nog att det man brottas med mest under vinterförvaringen är jordslag.

Jag hade aldrig några jordslag i mina båtar, men visst svällde luckor och lådor under vintern och blev svåröppnade i början på våren.
Att ha värme är enligt min uppfattning att odla problem som jordslag och mögel.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring

Men visst känner du till problemet Elof?
Blir samma med husbilar klanske om dom står för oventilerade?

Jag har alltid året runt minst 15gr i husbilen som många här fördömmer som felaktigt för fuktens skull o jag har inga fuktproblem. Torrt o fint jämt. Ingen fukt som ska torkas ut när man vill använda bilen på vintern. Bara att åka iväg.

Jag har heller inga småmöss i bilen vintertid (eller sommartid).

Det va det jag ville påvisa att vad är egentligen rätt eller fel? Helt klart svårt att ge råd till andra.
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Vinterförvaring

Men visst känner du till problemet Elof?
Blir samma med husbilar klanske om dom står för oventilerade?

Jag har alltid året runt minst 15gr i husbilen som många här fördömmer som felaktigt för fuktens skull o jag har inga fuktproblem. Torrt o fint jämt. Ingen fukt som ska torkas ut när man vill använda bilen på vintern. Bara att åka iväg.

Jag har heller inga småmöss i bilen vintertid (eller sommartid).

Det va det jag ville påvisa att vad är egentligen rätt eller fel? Helt klart svårt att ge råd till andra.

Ja. att packa in en båt i plast som man kan se exempel på är helt förödande. Jag gjorde det misstaget en gång och fick mögel på nedgångsluckan. Därför är Julatältet för husbil så bra. Luftigt.
Hur vet Du att Du inte har fått mögel i väggarna t ex.
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Vinterförvaring

Har en annan fundering ang. vinterförvaringen. Bör man ha fulltankat med diesel eller gör det inget att det är halv tank?
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Vinterförvaring

Har en annan fundering ang. vinterförvaringen. Bör man ha fulltankat med diesel eller gör det inget att det är halv tank?
Bränsletanken skall vara fulltankad, Då minskar risken för kondens i tanken. Särskilt om man har värme i bilen.
På mina båtar gick dieseln genom en så kallad vattenavskiljare. Används tydligen inte på bilar. Öppna tanklocket före första start på våren för tryckutjämning. Det har jag lärt mig här på forrummet.
 

kingolsson

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
6275
Medlemskap
2026
Sv: Vinterförvaring

motor olja tycker jag är en färsk vara. som man ska byta på våren när man tar ut bilen. byter även bränsle filter då. vi kör in bilen i kall förvaring och öppnar tak luckan lite på glänt för att öka cirkulationen på luften. samt tar bort plus polen på batterierna.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vinterförvaring

Motorolja är ingen färskvara, men om man ställer av bilen i ett halvår skulle jag byta före så att inte de föroreningar som oljan samlat på sig avlagras i motorn.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Vinterförvaring

Vad är skäligt att betala för vinterförvaring? vi betalar kring tusenlappen för vintersäsongen, maskinhall betonggolv ingen värme.
Tommy R
 
Toppen