• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vinterförvaring

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: vinterförvaring

Jag har bestämt mig nu. Skall inte täcka husbilen under vintern. Bor i Ödeshög, ett riktig blåshål. Gillar inte alls saker som fladdrar och för oljud på nätterna.

Jag resonerar så här: Det hus vi bor i har garage med genomgång till huset. För mig var det själklart att det skulle utnyttjas till snickarverkstad. Jag har flera stora snickerimaskiner. Personbilen står därför på garageuppfarten året om.

Varför skulle det vara någon skillnad att ha husbilen ute? Den är parkerad vid sidan om huset.

Så här ser den ut i väntan på utresa mot kontinenten:
 

Bilagor

  • S6300306.JPG
    S6300306.JPG
    1,5 MB · Visningar: 9

Chris o Benny

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2024
Sv: vinterförvaring

En undran angående värme i bilen, när den står vinterförvarad ute. Är det inte bäst att ha samma temperatur inne i bilen som utanför för att undvika kondens? Dvs låta bli att ha någon värme på.
Någon som vet?
Roadglider
Helt rätt! Jag har gjort så i 10 år utan fuktproblem. Värmen drar ju även till sig möss.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: vinterförvaring

Jag förstår inte heller fördelen med att ha värme på i husbilen när den inte används, vad är det i bilen som inte tål kyla? Ta in det i så fall.

Däremot är det viktigt att få bort fukten, så god ventilation tror jag är viktigare. Har man värme på i husbilen skapas ju dessutom kondens när den möter den kallare luften utanför, vilket borde öka luftfuktigheten.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: vinterförvaring

Jag har för mig att jag i skolan för sådär femtio år sedan fick lära mig att varm luft kan innehålla mycket mer fuktighet än kall luft. Den fukt som kall luft innehåller kondenserar lättare mot en kall yta. Har man gått in i en kall och fuktig bil en vintermorgon så har man ju upptäckt att fukten försvinner när värmen kommer igång.

Lite underhållsvärme är nog inte fel! Daggpunkt är ett intressant ord i sammanhanget! Läs här: daggpunkt | Nationalencyklopedin

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: vinterförvaring

Hej Jappe!
Du skrev: Den fukt som kall luft innehåller kondenserar lättare mot en kall yta.
Skall det inte vara: Den fukt som varm luft innehåller....osv.
Andas ut på en kall spegel, så får du se!
Roadglider
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: vinterförvaring

Jo, det här är lurigt och mina kunskaper är ringa i det här ämnet! Har man en uppvärmd bil som är väl isolerad så blir dom kalla ytorna inte så kalla o.s.v. Motsägelsefullt det här. Kondensen fälls ju ut mot dom kallaste ytorna oftast vindrutan och andra rutor i förarhytten.

Jag har en isolerad vägg mellan förardelen och bodelen i min bil och alltid underhållsvärme i bodelen på vintern men inte i förardelen. Kalla dagar mycket kondens i förardelen men ingen kondens alls i bodelen och där är ju också rutorna lite isolerande.

Som sagt, det här är lurigt. Finns det ingen som kan reda ut det här ordentligt bland alla dessa medlemmar i HBK?

Jappe :confused:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: vinterförvaring

Tar du fuktig kald luft og varmer denne opp så blir det varm tørr luft!
Det finnes en formel for hvor mye vann et volum luft kan bære før det dannes kondensdråper - det såkaldte duggpunkt (daggpunkt). En vesentlig variabel i denne formelen er luftens temperatur. Dette er og årsaken til at det dugger om natten, luften blir kaldere og klarer ikke holde på vannet som legger seg på flater som holder samme temperatur som luften.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: vinterförvaring

Ett problem är väl att en väl ventilerad bil troligen klarar vintern ganska bra om temperaturskillnaderna mellan dag och natt är små och luftfuktigheten någorlunda konstant, men efter en solig dag så fälls det säkert ut kondens både på in- och utsidan av bilen om natten blir kall och luftfuktigheten är hög. Ägaren kanske inte märker detta om han nu inte till äventyrs skulle stiga upp i svinottan för att inspektera bilen. Det vanliga är väl att han kollar bilen fram på dagen när värmen har jagat bort fukten och då tror han att allt är väl med bilen.

Skräckscenario? Javisst! Mitt goda råd blir då: Stig upp mitt i natten om du vill veta vad som händer i bilen på natten.:D

Det är ju ingen hemlighet att det vimlar av mögliga husvagnar i det här landet och det måste ju bero på något. Alla av dom har väl inte läckt in vatten vid regnväder.

Jappe
 
Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: vinterförvaring

Naturligtvis är det så att bilen värms upp av solen vissa dagar till åtskilliga plusgrader. Under vissa nätter kyls den av, kanske till några minusgrader. Jag har under alla år sett till att innetemperaturen ligger på plus. Även om det är endast 5 grader. Då hamnar i alla fall temperaturskillnaderna inom plusområdet.

Jag kollar med jämna mellanrum att det är någon plusgrad. Det känns som om inredningen mår bra. OBS! att jag inte har några vetenskapliga belägg för min känsla.

Jag har ofta något att greja med i bilen dessutom (blir väl aldrig nöjd). Då är det skönt att andedräkten inte står som en vit plym då jag kliver in.:cool:
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: vinterförvaring

Ligger mycket i vad du säger....alltid lite att bestyra. Den vita plymen finns dock kvar bara att du inte ser den för den varma luften tar hand om den tills den på ett eller annat sätt kyls ned. Då kommer plymen fram som fukt. Men om den varma luften ventileras ut så kommer kall luft in, som inte kan bära lika mycket fukt som den varma och då är ju allt OK?? Eller?
Har man lindat in husbilen i ett överdrag och minskat eller stoppat ventilationen är jag dock tveksam till om värmen i bilen är bra.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: vinterförvaring

Det är väl så att fuktigheten i luften minskar betydligt när det blir minusgrader eftersom fuktpartiklarna fryser till kristaller och faller till marken (frost). Om man minskar på ventilationen, till och från husbilen, och dessutom sätter in en värmekälla då driver den naturligtvis på luftcirkulationen eftersom den varma luften hela tiden strävar mot att komma ut. Den luft som kommer in och ersätter den utgående uppvärmda luften, när det är minusgrader, är sannolikt torrare.
Om väggarna är täta och isolerade så uppstår inga problem där eftersom eventuella fuktpartiklar alltid går mot den kallaste ytan, t.ex. vindrutan och sidorutorna. En eventuell kondensbildning på rutorna kan t.ex. minimeras med ett vintertäcke.
Ett eventuellt fuktöverskott kan med fördel tas om hand av en torrboll.
Jag kommer att se till så att det alltid finns luftcirkulation i husbilen och att värmen ligger någonstans mellan +5 och +8 grader. Dessutom kommer jag att ha en fjärrtermometer installerad. På så sätt kan jag lättare ha koll på läget.
V-backen ;)
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: vinterförvaring

Viss skillnad mellan hur frost och snö uppenbarar sig. Tag ut en flaska kall OP Andersoon (brännvin) ur frysen och ställ den på bordet, då får du frost, när den varma luftens fukt fryser till kristaller på den kalla flaskan och efter en stund blir vatten. Snö är när detta fenomen händer i olika tempererade luftlager.
Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: vinterförvaring

Var och en skall självklart göra det han/hon tror på men efter ett långt båtliv lär man sig en del och vinterförvaring av min husbil sker på nästan samma sätt som vinterförvaring av min båt. De står för övrigt nästan bredvid varandra.
Nu förhåller det sig så att vår husbil inte kommer att avställas i år och kommer att användas relativt flitigt, tror vi, fram till vår avfärd till Portugal 19 februari 2010.
Men om den skulle vinterförvaras skulle det gå till så här hemma hos mig:
  • Bilen skall helst stå under tak eller på annat sätt skyddas mot nederbörd, sol och vind. Skall den täckas med presenning eller dylikt skall det ventileras ordentligt mellan täckningen och husbilen.
  • Tag ut alla textilier, madrasser, böcker, tidningar och annat som kan suga åt sig fukt.
  • Den skall noggrant städas rent invändigt, från damm, fett, matrester, smuts, m.m. Den skall vara torr innan den stängs igen.
  • Stäng igen all ventilation och håll temperaturen gärna över noll men under 4 grader C.
  • Stäng igen bilen fullständigt. (gäller särskild om man lägger ut salt/torrbollar). Ventilera kan man göra till våren.
  • Stäng igen bilen och öppna den bara för kontroll på kalla/torra dagar.
  • Mössproblemet har väl ventilerats:cool: tillräckligt inom HBK för min del. Gör det du tror på och hoppas på det bästa. Vår katt har nyligen dött men som musjägare var han överlägsen. Han tyckte om sin uppgift och skötte det med bravur. Må han vila i frid!
Som mångårig medlem i Svenska Kryssarklubben har jag tagit del av många tips så jag bifogar denna länk som berättar mera i ämnet. http://www.sxk.se/tekniska/btf/miljo/moegbat.htm
Hälsningar
Julian
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: vinterförvaring

Viss skillnad mellan hur frost och snö uppenbarar sig. Tag ut en flaska kall OP Andersoon (brännvin) ur frysen och ställ den på bordet, då får du frost, när den varma luftens fukt fryser till kristaller på den kalla flaskan och efter en stund blir vatten. Snö är när detta fenomen händer i olika tempererade luftlager.
Roadglider

Kan man vänta så länge?
icon12.gif


OP:s kompis
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: vinterförvaring

Hej Roadglider,
vill du själv se hur den relativa luftfuktigheten minskar med temperaturen så kan du ta en titt på bifogat Mollierdiagram
Problemet med OPn är att den värms upp av den omgivande varmare luften i rummet och den relativa luftfuktigheten återgår långsamt till det ungefärliga tillstånd som rådde i rummet innan OPn kom ut ur frysen. Troligen blir det dessutom snabbt varmare och ännu fuktigare i rymmet efter den första skålen.
V-backen ;)
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: vinterförvaring

Efter att ha tagit del av nedanstående obestridligt sanna och riktiga konstaterande, får tråden för min del vara avslutad.
"Troligen blir det dessutom snabbt varmare och ännu fuktigare i rymmet efter den första skålen".
Hoppas att vätskor av alla de slag ej äro oss till förtret.
Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: vinterförvaring

Hej Julian,
det låter klokt det du skriver, tack för det.
Missade att nämna att vi också kommer att använda husbilen över vintern, den ska ju klara vårt kalla klimat här i norden. Jag kommer dock att täcka den med Julas överdrag då meteorologerna varnar för att det ska komma mängder med snö. Husbilen kommer i stort sett hela tiden ha ett vintertäcke på vindrutan och sidorutorna. Ska försöka undvika isbildning om möjligt.
V-backen :wink:
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
531
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: vinterförvaring

Vinterförvarin på mitt sätt:

Har Tätat några bulthål med nät under bilen sen dess inga besök av möss, dom kommer inte in.
Taket täcker jag med en PVC pressening, lägger tjock frigolit runt antenn och tackluckor som skydd mot snöbelastning.
OBS! jag stänger alla luckor och luftintag, samt torkar luften med enn eldriven lufttork,
funkar bäst om det är varmt i husbilen. är mätaren visar låg fuktighet är det bara att låsa bilen. Fukt i bilen kommer normalt från oss människor, eller läkage.
OBS ta ut alla livsmedel som kan ruttna.

Laddar batterierna 2-3 gånger under vintern, (normala startbatterier från BILTEMA)

Har funkat i alla år

Jägarn :)
 
Toppen