• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vinterförvaring

F

F.d. 50112

Guest
Hej alla husbilsfreak!
Vad bör vi tänka på vid vinterförvaring?:yes:
Tex Batterier, dynor, madrasser mm.

MVH
Maria o Peter
 
F

F.d. 14083

Guest
Sv: vinterförvaring

Hej alla husbilsfreak!
Vad bör vi tänka på vid vinterförvaring?:yes:
Tex Batterier, dynor, madrasser mm.

MVH
Maria o Peter

Hej Maria och peter,jag är också ny husbilsägare med liknande frågor.Man bör nog lossa batterikablar och förvara batterier frostfritt,jag tror på att det ska vara god ventilation i bilen,står bilen i någon lada på landet finns risk för råttor som hinner förstöra mycket , jag har fått tipset att lägga in massor av enris i bilen,det gillar dom inte doften av!

MVH
Lasse R
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: vinterförvaring

Hej alla husbilsfreak!
Vad bör vi tänka på vid vinterförvaring?:yes:
Tex Batterier, dynor, madrasser mm.

MVH
Maria o Peter

Har varit husbilsägare i 9 år och är alltid nervös att råttor ska invadera husbilen. Det har hänt en gång och då åkte ett täcke med som lämnats kvar. Råttskit är inte heller särskillt trevligt, eftersom det fanns i div. skåp.
Efter det tillfället så har vi försett oss med råttgift i mjölkförpackningar bakom framhjulen. Vi hänger in "raggargranar" (Wunder-baum, skogsfrisk) som finns på bl.a. Mekonomen. Vi hänger en i motorrummet och resten inne i bilen. Tipset kom från de som ställer av sina raggarbilar över vintern. Det har fungerat i 6 år nu, så jag tror på metoden.
I övrigt så lossar jag minuskablarna på fulladdade batteri o låter dessa vara kvar. ( Inga problem att starta efter 7 mån i kall loge).
Lycka till med råttfri husbil!
Bengt
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: vinterförvaring

Finns inget äckligare än doftgranar, må heta grahn i efternamn men avstår sådana "äckelgranar". Bättre med enris då :)
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: vinterförvaring

Hur gör ni?
Jag brukar starta bilen och varmköra den en gång i månaden, har hört att det skall vara bra av en som har lastbil och grävare som står ute oanvänd under vintern.
Eller det kanske inte är nödvändigt att göra det?

Snarken
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55306

Guest
Sv: vinterförvaring

Hej.

Har vår husbil i ett ridhus som inte längre används för det ursprungliga ändamålet. Eftersom det är trångt och bökigt i motorrummet, batteriet är tungt och arbetsställningen vid ur- och ilyftning inte direkt ergonomiskt optimal, så låter jag batteriet sitta kvar. Har tidigare inte ens kopplat bort minuspolen. Det ha funkat utan problem tills vi skulle ha ut den i slutet av mars senast. Då var det heldött. Batteriet var i så uselt skick så att det inte gick att ladda. Bara att byta! Det var fem år gammalt.

Så när jag nu ställer in den framåt slutet av oktober så kommer jag att ta bort minuspolen och sitta hemma under vintern och hålla tummarna för att bilen ska hoppa igång på första nyckelvridningen när jag ska ha den. Det förutsätter ju förstås att jag inte glömmer att återansluta polen igen :D

Råttor har vi inte haft problem med (ta i trä), men jag har läst och hört om en del ganska otrevliga vandaliseringar. Kanske lägger jag in lite enris denna vinter. Den som lever får se!

Hälsn. S-E i E-tuna
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: vinterförvaring

Hej!

Vad kan det vara i enris som möss skyr????
Är det en myt ?
Jag har fått uppfattningen att man skall lägga riset runt hjulen.
Jag såg att någon rekommenderade att ställa bilen på byggplast och vika upp och tejpa fast det
en halvmeter upp. Låter bra, men en försäljare på mässan gillade det inte. Det kan hindra ventilationen av bilen.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: vinterförvaring

Vi har bilen stående nära villan hela tiden och har elkabeln alltid ansluten. Ställer termostaten på 5 grader och tittar in några gånger per månad och kollar att allt är i ordning. Synliga mätare för både bostads- och startbatteriet. Då jag ser att laddningen sjunker i något batteri vippar jag över brytaren och laddar något dygn.

Med stödvärme på slipper jag fukt och bilen känns som om den hela tiden är använd. Jag startar den också ibland och kör några meter fram och tillbaka.

Möss har vi aldrig råkat ut för.

Bilen är ett hembygge, Iveco 35TD med värmeväxlare. Om det är kallt långa tider brukar jag kosta på maxvärme på pannan och kör värmeväxlaren "åt fel håll" som motorvärmare innan jag gör kontrollstarten.

Jag gör väl av med en del kw men det känn skönt att veta att inte inredningen möglar och att motorn alltid startar. :)
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: vinterförvaring

Nej men jag ska väl förhoppningsvis sitta i bilen till sommaren, och den där doften biter sig fast värre än mögellukt i väggarna :)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: vinterförvaring

Jag skall ju vinterförvara husbilen på garageuppfarten och jag tänker inte plocka ut några dynor .
Vi skall ju även testa och använda den ibland när man får ledigt .

Det jag nu har gjort är .

Satt på elvärmen på originalpannan .
En trådlös termometer så jag kan avläsa temperaturen i husbilen när jag är inne .
Gardinerna är fördragna

Det som skall göras är .

På med det tjocka vintertäcket på sidorutan/framrutan och sedan på med den stora Jula husbilsöverdraget .
Skall även kolla glykolhalten samt spolarvätskan .

Funderar angående värmen om det är bättre att ställa in ett vanligt konvektorelement men då blir det ju inte uppvärmt i dubbelgolvet , jag ju iofs öppna golvluckorna så kanske lite värme kommer ner .
Detta var för att spara fläkten i originalpannan så den inte går hela tiden i 6 månader .
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: vinterförvaring

Jag skulle testa det igår men det blåste så och idag så är ungarna ute på vift och frugan krasslig men jag skall fota lite när det väl blir av men monteringen skall nog gå bra bara man får upp det på taket så bör det bara vara rulla ut det och släppa ner sidorna .
När man monterar det 2:a gången så får man ju förbereda genom att packa in den smart så det bara är och rulla ut det på taket igen .
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: vinterförvaring

En undran angående värme i bilen, när den står vinterförvarad ute. Är det inte bäst att ha samma temperatur inne i bilen som utanför för att undvika kondens? Dvs låta bli att ha någon värme på.
Någon som vet?
Roadglider
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: vinterförvaring

En undran angående värme i bilen, när den står vinterförvarad ute. Är det inte bäst att ha samma temperatur inne i bilen som utanför för att undvika kondens? Dvs låta bli att ha någon värme på.
Någon som vet?
Roadglider

Det tror jag verkligen inte. Många vintercampar med sina husbilar. Det skulle inte vara behagligt. Det är ingen skillnad om den står på en campingplats eller på egna tomten.

:wink:
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: vinterförvaring

Tänkte om överdragen inte minskar den normala ventilationen, då ju takluckorna täcks av ett tätt skikt och cirkulationen runt bilen minskas genom sidorna på överdraget.
Förmodar att god ventilation är viktig vid just vintercamping.
Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: vinterförvaring

Tänkte om överdragen inte minskar den normala ventilationen, då ju takluckorna täcks av ett tätt skikt och cirkulationen runt bilen minskas genom sidorna på överdraget.
Förmodar att god ventilation är viktig vid just vintercamping.
Roadglider

Med ett vinteröverdrag på och stödvärme i bilen kan det kanske uppstå knas som du tänker på. Det kanske finns anledning att fortsätta de funderingarna. Någon som känner till om det finns anledning att oroa sig?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: vinterförvaring

Tror inte bilen behöver ha sin optimala ventilation eftersom det inte kommer att vara någon som bor i den.
 
Toppen