• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterförvaring

P

Pebben o Lena

Guest
Hej alla Husbilsvänner!
Har sökt med ljus o lykta efter en lämplig lokal att förvara vår nya husbil över vintern utan någon större framgång. Har börjat att fundera på att låta "pärlan" tillbringa vintern utomhus men under tak. Tänkte då på ett tältalternativ exempelvis att resa ett stativ i trä
som i en huskonstruktion med tak av en kraftigare pressenning. väggar hade jag ej tänkt mig, men med en väl tilltagen höjd så att en tillräklig luftspalt erhålles för en godtagbar vetilation Jag har sett annonser om fabriksfärdiga konstruktioner som "WIREHUS" och andra liknande exempel som erbjudes på mässor och i viss fackliteratur
Min undran är om det finns medlemmar som har erfarenhet dessa " tält " och kan ge mig
värdefulla tips om vad jag kan göra för att ge vår "pärla" en värdig vintervila, ty det är den väl värd.

Med hälsning

Pebben van Hymer 409
 

Kyrkbyn

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
179
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring

Tjingeling.

Ute efter vinterförvaring!!!!!!!
Rolf Erikson i Vallentuna kanske har lösningen??????
070-4927885.

Hälsningar en som har varmgarage.....
 
P

Pebben o Lena

Guest
Re: Sv: Vinterförvaring

Tack "Kyrkbybyn " För Ditt tips! Eriksson i Vallentuna hade lösningen.Vi är jätteglada att vår" Pärla" Inte behöver tillbringa vintern utomhus! Tack vare er och HBK,s eminenta hemsida .Tack för hjälpen.

Pebben o Lena Van Hymer 409
 
Senast redigerad av en moderator:

Kyrkbyn

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
179
Medlemskap
2024
Sv: Re: Sv: Vinterförvaring

Tacka ock Tacka.

Rolf har jättefina lokaliteter för vinterförvaring men så brukar dom gå åt som smör i solsken.
Själv fick jag en (1) av totalt fyra (4) varmplatser +12 grader hela vintern.....på F15 i Söderhamn.

Soliga Hösthälsningar.
Janne P
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Vinterförvaring

Pebben o Lena
Vi har oxså lyckats få plats inomhus för vår "Pärla" här ute på ön. Vi som har samma bil, hur har Er fungerat, några problem?
Har visserligen bara hunnit med 500 mil på våran men helt utan problem. Så hittills är vi JÄTTE nöjda
 
P

Pebben o Lena

Guest
Re: Sv: Vinterförvaring

Hej Janne!
GRATTIS till ert val av husbil och att det har löst sig med Vinteride till eran "Pärla".
Vi är också JÄTTE-nöjda över våran. Vi har hunnit med 750 mil med vår ,sedan vi hämtade den i Ängelholm. Har hunnit med ävetyrsvägen ( Stekenjok ) En tur till Dalarna
samt senast Trollforsarna, Benbryteforsen (Vidsel)och fiskade, fortsatte upp till Korpilombolo , Pajala där för att därefter fortsätta hemåt via Kukkola och Haparanda .
Vår Pärla har gått som en klocka hela tiden. Inte några problem. Den är inte så stor , men lagom för oss två. Det enda som jag saknar är bordsförlängningen som vi fortfarande går och väntar på( restorder ) . Digitalboxen till TV,n strular så TV tittande har vi varit befriade ifrån. Bra ljud i radion , men CD-spelaren fungerar inte när apparaten är
varm. Allt detta är småbagateller som kommer att lösa sig. Bilen är känslig för stark vind, vilket jag hoppas beror på felaktig hjulinställning och som det går att åtgärda.
Annars är allt toppen.Motorn är hittills jättebra , pigg och stark vilket var en stor fördel i backarna vid höga kusten bl.a.
Nu är det inte mycket kvar innan "Pärlan" ska köras in inför vintern. Åker till Elmia nästa vecka. Det är ett måste för oss . En tradition under husvagnstiden sedan 21 år tillbaka
i tiden.
Ha det gott . Vi kanske träffas i framtiden så kan vi fortsätta att byta erfarenheter om
våra "pärlor"
hälsar
Pebben o Lena van Hymer 409
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Vinterförvaring

Hej Pebben o Lena,
Vi åker även till Elmia och ska ligga på Ragges ihop med övriga gänget. Har samma uppfattning som dig om motorn, verkligen pigg och tyst.
Våran premiär gick via färjan till Danmark, in i Tyskland, tillbaka via Puttgarden och Öresundsbron hem.
När det gäller digitalbox hittade jag en "kloss" som man sätter i scartuttaget som funkar alldeles utmärkt och tar lite plats, dock ingen kortplats så det är bara gratiskanalerna. Mina modifieringar hittills är väldigt blygsamma:
Lagt in heltäckningsmatta i bodelen
Satt en teleskopstång (duschstång) med drapperi mellan bil och bodel, blev lite trött på att juxa med fönstergardinerna. Kan tänka mig att det även isolerar lite oxså.

Hoppas att vi kan ses någon gång och utbyta erfarenheter.
 
F

F.d. 7597

Guest
Sv: Vinterförvaring

Vad Skönt att det har löst sig med förvaringen, annars hade vi förslag på en plats. Mvh Ulla o Roland
 
Senast redigerad av en moderator:
P

Pebben o Lena

Guest
Sv: Vinterförvaring

Tack Roland och Ulla för att ni ställde upp och hjälpte oss samt visade vägen trots uselt väder.Tack för kaffe med trevlig pratstund.Hoppas att resan till Jönköping och Elmia gick bra. Kanske att vi ses där!

hälsningar
Pebben o Lena van Hymer 409
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Vinterförvaring

Alltid ett problem med vinterförvaring, passar därför på att slänga ut en stänkare om någon vet om ett bra ställe nära Kalmar!
Har en bra vinterförvaring i Nybro men vill ha bilen närmre nu när man flyttat!
Alltså........vinterförvaring Kalmar sökes.........
 
F

F.d. 7597

Guest
Sv: Vinterförvaring

Hej Pebben o Lena och tack för senast. Hoppas att resan hem gick bra för Er. Vi lämnade Elmia på fredagen och åkte till Lidköping, där vi låg till Måndag morgon då vi fick lämna bilen på verkstaden. Inte blev vi mycket klokare av det heller, men dom påstod att det var nåt med fläktarna till AC:n. Nåväl motorlampan är släckt och vi får väl hoppas att dom har rätt i det dom säger, så att vi kan sova lungt igen. Ha det bra o lev väl tills vi ses igen. Hälsningar Ulla o Roland
 
R

ronnros

Guest
Sv: Vinterförvaring

Hej. Hur hittar vi vinterförvaring?Måste man ha den i garage?Vi har nu skaffat husbil igen men har svårt att hitta vinterförvaring.Det börja bli lite nervöst VAD göra har någon något tipps?Gärna omkring Nybro eller Kalmar! Annars har vi haft det gott i sommar trots regn och vi var på elmia och ragges tack till er som ordnade detta toppen.Rose-Marie och Ronny.
 
R

ronnros

Guest
Sv: Vinterförvaring

Hej igen nu har jag hittat vinterförvaring lite långt men kan också tippsa andra.Det är fabrikslokal i Blomstermåla som ombesörgs av M.Fritid i Mönsterås man ringer och beställer plats det börja att fylla på.Tel.0499-10610./R-M.T.:wub:
 
E

Ebear

Guest
Sv: Vinterförvaring

Hejsan
Vi använder våran husbil året runt. Vi har ingen "vinterplats". Måste en husbil stå under tak på vintern? Vi sopar av taket så fort det har snöat. Vi har även torrbollar i bodelen. Är inte husbilen gjord för att stå ute också, oavsett väder?? Bara en fundering.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring

Hej, hänger på frågan om vinterplats inomhus.

Känner någon av er uppslag till någon inomhusplats med närhet till Kungsbacka i lada, garage eller liknande (husbilens mått_ b=2,35/ l=7,90/ h=2,86)?
 
P

Pebben o Lena

Guest
Sv: Vinterförvaring

GRATTIS ROSE-MARIE OCH RONNY ! Att det löste sig med vinterförvaring för er som för oss.
Hoppas att ni får en tidig vår nästa år så att längtan inte blir för svår!

hälsningar
Pebben o Lena van Hymer 409
 
Senast redigerad av en moderator:
P

Pebben o Lena

Guest
Sv: Vinterförvaring

Hej Ulla och Roland! Tack för senast, kaffe och trevligt sällskap.
Resan hem från Elmia gick bra.Vi övernattade på camping i Vadstena och åkte vidare hem i regn på Lördagen. Det var skönt att felet på er bil avhjälptes i Lidköping.Lena är i London, för att fira dotters födelsedag, så jag är gräsänkling f.n.Lena kommer hem på lördag.
Ha det så bra. Vi ses och höres.
hälsningar
Pebben van Hymer409
 
P

Pebben o Lena

Guest
Sv: Vinterförvaring

Hej Crystal!

Se Inlägg från Rose-Marie ang. vinterförvaring i Blomstermåla
Kanske en lösning?

Hälningar
Pebben van Hymer409
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Vinterförvaring

Angående frågan om det är nödvändigt med vinterförvaring.

Vi har haft husvagn och husbil kontinuerligt sedan 1977 och aldrig under dessa år haft någon vinterförvaring, skydd eller annat. Ej heller har vi tagit bort dynor eller andra textilier under vintern.

Inte vid något tillfälle har vi haft problem med fukt, mögel eller annat.
Det är ju naturligtvis viktigt att se till att det är god genomluftning och att inte mössen kan komma in men det gäller ju i och för sig all förvaring.
Och vattensystemet skall ju i alla fall tömmas och dräneras om bilen inte skall användas på flera veckor.
Jag har sett flera exempel på att folk dragit presseningar över och det är ju högst olämpligt, det måste i så fall vara luft mellan bilen och presenningen.

Sedan vi började åka husbil använder vi ju desutom husbilen hela året så det är inte aktuellt med någon avställning och bilen måste alltid vara tillgänglig.
Det är ju vårt rullande hotell när vi besöker släkt och vänner runt om i landet.

Min erfarenhet är i alla fall att man skall inte vara rädd för att låta bilen stå ute under vintern, den är ju trots allt byggd för att befinna sig ute i väder och vind.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen