• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterförvaring och möss!

F

F.d. 16416

Guest
Hej,

Skall i helgen ställa in vår nya husbil för vintern i en lokal, som nog inte är helt fri från möss. Finns ju flera tips om passiva åtgärder för att minska risken för besök. Risken kanske skiljer mellan olika fabrikat mm, men finns det några generellt svaga punkter som kan kontrolleras. Vi tänker på ventilation för kylskåp, gasol mm eller finns det möjligen andra genomföringar in till bodel och hytt som kan vara kritiska. Vet att de små liven är duktiga på att hitta in, men något kanske kan göras. Eller????
Om någon har erfarenheter, så är vi tacksamma att få ta del av dom.

MVH Mona-Lisa och Owe
 
Lösning
Sv: Vinterförvaring och möss!

Men se ett sånt sött litet djur, en mus tror jag det är
vad sjutton har det här att göra, det kan ju bli besvär
inte skall väl detta odjur fritt i våran husbil få härja runt
här hjälper inte granris, enris, vitlökar och annat strunt
här gäller det att ta fram riktigt fina giftiga kemikalier
så slipper vi allt krångel med skadegörelse och fekalier
Glykol i lagom dos eller kanske gammalt hederligt råttgift
ändamålet helgar medlen, så har det ju alltid varit i vårat stift
att djuret skulle dö långsamt i hemska plågor tror jag inte på
det står ju i Bibeln att...

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Vinterförvaring och möss!

aake 07

Den lagen har inte nått ut till Skurup men så har vi också precis släckt elden som vi skickade rök signaler med.Ska skärpa mig och blanda en starkare blandning/ Claes
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Vinterförvaring och möss!

Återigen vitpeppar! Jag har i flera år testat denna metod. Dröser av vitpeppar inne i bilen. Säkert två stora påsar, sedan ett par påsar strös runt hjulen.
Detta har funkat för oss iaf i flera år. Fast vi har ett annat problem där vi har bilen och det är fasaner som sitter på takspararna och skiter. Så ett par vita fläckar brukar det bli varje år, på taket som tur är.
Så hoppas att denna vinter går utan hemska skador. Till nästa vinter blir det ett wirehus på tomten så att man kan hålla daglig koll.:yes:

Marie-Anne & Anders Bohman i Mjölby
 

Essal

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring och möss!

Hej
Jag har använt enris i alla år, jag ställer hjulen på enris så att möss inte kan komma upp den vägen. Sen har jag enris inne i bilen på flera ställen. Har inte (än så länge) haft problem med möss så det ser ut att fungera. Men det är viktigt att städa, städa, städa, städa, städa ur allt som kan ha med mat att göra.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinterförvaring och möss!

Hej igen!

Lägger här ut en bild på hur man inte får göra numera. Observera att mina preferenser om hur jag vill sluta livet måhända inte alls överenstämmer med hur våra små gnagande vänner ser på saken.

Alltså hink med minst 35% glykol i vatten, 10 cm på botten räcker gott. Ost och kanske en bit skinka smakar och doftar gott.

Fritidshus och husbilar har genom åren hållits helt gnagarfria med denna metod, trots att alla torra matvaror naturligtvis lämnas kvar i bilen av den som använder bilen flitigt även vintertid.

aake
 

Bilagor

  • IMG_0442.jpg
    IMG_0442.jpg
    79,8 KB · Visningar: 608

linden

HBK Medlem
Inlägg
1.755
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring och möss!

Det här hittade jag på Uppsala Nya Tidnings hemsida.

Torbjörn Palm på Anticimex i Uppsala har varit med om det mest vad gäller folks påhittighet att stänga gnagarna ute.
- Att försöka stoppa igen hålen är det allra vanligaste. Folk använder då oftast glasfiberull. På något sätt har människor fått för sig att råttor och möss inte gillar det. Det finns ingen som helst sanning i det, säger Torbjörn Palm.
Ett annat ofta använt folkligt knep är att krossa glas, och lägga glaskrosset i anslutning till
råtthål och musbon.
- Och det är naturligtvis helt verkningslöst, kommenterar Torbjörn Palm.
När jag frågar vidare, om enris, granris och vitlök - väl kända och beprövade medel för att hålla gnagarna på avstånd, ja, då bara suckar han.
- Du, om det skulle råka vara så att folk inte får in råttor över vintern beroende på att de strött ut granris, enris eller vitlök, så är det bara en ren tillfällighet, säger han, och låter förstå att det enda man då kan vara säker på, det är att det inte har varit någon råtta där överhuvudtaget.

//linden
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vinterförvaring och möss!

Jappe,
Jo en tät husbil var min utgångspunkt...men detta verkar svårt att göra i efterhand. Tycker nog att husbilstillverkarna år 2008 skulle kunna göra mer i detta avseende. En kostnadsfråga naturligtvis, men hade gärna betalt en liten peng för en musgaranti på bilen. Kan ju inte vara så svårt att ordna med tanke på alla kvalitetskrav enligt ISO-normer som utlovas!!!
Owe
En husbil har ikke lov til å være tett - ref. AVL besiktingen og krav om flere åpnoinger enn det som fabrikkene har laget. OK, disee skal normalt være på taket, men uansett tett blir aldri en husbil.
 

Kurt & Ingbrith

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1369
Medlemskap
2023
Sv: Vinterförvaring och möss!

Hej!
Jag brukar ställa en behållare med råttgift vid varje hjul plus lite enris, dom små liven gillar inte att klättra i det.
Samt en glykolhink med vippa är väl en självklarhet.
Låt motorhuven stå öppen så blir det inte så mörkt och mysigt ibland kablarna.
Och dessutom några slagfällor laddade med nötter inne i bilen om någon mot förmodan skulle ta sej in.

Reviera
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Vinterförvaring och möss!

Knugrone,
Helt klart att en husbil skall vara ventilerad. Men nog måste tekniken gått så långt att man med lämpliga nät eller dylikt kan säkerställa detta samtidigt som intrång av icke önskvärda gäster förhindras. Kan man få upp olja från Nordsjöns djup och resa till månen borde man med rätt teknik kunna lösa detta problem med om viljan fanns och om vi som köpare kräver det!!!
Mvh Owe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vinterförvaring och möss!

Men se ett sånt sött litet djur, en mus tror jag det är
vad sjutton har det här att göra, det kan ju bli besvär
inte skall väl detta odjur fritt i våran husbil få härja runt
här hjälper inte granris, enris, vitlökar och annat strunt
här gäller det att ta fram riktigt fina giftiga kemikalier
så slipper vi allt krångel med skadegörelse och fekalier
Glykol i lagom dos eller kanske gammalt hederligt råttgift
ändamålet helgar medlen, så har det ju alltid varit i vårat stift
att djuret skulle dö långsamt i hemska plågor tror jag inte på
det står ju i Bibeln att för dom själlösa djuren är det inte så
 
Lösning

Emmalena & Hans

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
454
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring och möss!

Vi hade musbesök förra vintern vilket resulterade i avgnagt säkerhetsbälte på förarsidan. 1500 kronor kostade den måltiden! Musen blev tydligen nöjd med den lyxmiddagen och inga fler spår eller skador kunde noteras.

Ni som funderar på att förhindra mössens ingångar bör veta att det räcker med 8 mm för en att en mus ska kunna passera. För ventilationens skull bör man använda metallnät ( om det nu går att hitta alla dessa springor och passager)

Om man lägger ut vitlök så slipper man ju vampyrerna också...vilket kan vara särskilt lämpligt i Halloweentider.

/Hans
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinterförvaring och möss!

Jappe
Smådjur måste man som allsmäktig härskare över sin bostad få älska och slå ihjäl med samma varma själ. Glykol i hinken har tre funktioner, varav en inte är att förgifta musen: 1. Ändrar på vattenblandningens specifika vikt och ytspänning så att musen inte kan simma utan sjunker och drunknar snabbt, 2. Hindrar vattnet att frysa så att musen inte plågas av behöva sitta på ett isflak och svälta till döds, 3. Konserverar den döda musen så att den får glädjen att inte dofta illa efter sin död.

PS. Mot mindre parasiter, som mygg ocgh knott, har jag mer brutala motmedel, där jag skall bespara en känslig själ alla detaljer.
aake
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vinterförvaring och möss!

Häromdan räddade jag en liten mygga som hade hamnat i badkaret. Den låg på ytan och kämpade för sitt liv, hade inte en chans att komma loss. Jag lyckades få upp den ur karet på ett papper, men den såg så bedrövlig ut, så jag trodde inte den skulle klara sig. Vingarna var hopklibbade och när den äntligen fick ordning på tentaklerna och började kravla omkring på köksbordet, så tyckte jag synd om insekten, som riskerade att få framleva sin sista tid utan möjligheten att använda sina vingar. Alla vet ju hur viktig flygkonsten är för många insekter. Jag blåste försiktigt på den för att försöka hjälpa den att bli torr och se; plötsligt vecklade den ut vingarna och flög igen. Jag tyckte faktiskt att jag gjorde en insats. För mig är allt liv heligt. Har man sett ett litet djur i stark förstoring, så inser man att det är en fantastisk skapelse, väl så fantastisk som människan. Det gäller att se det stora i det lilla. Vem säger att människan har rätt att döda andra djur, bara för att vår syn är så dålig?
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Vinterförvaring och möss!

Tyvärr så hittar alltid möss in i en husbil om de vill in. Vi har fått klädsel förstörd i den gamla husbilen och började då med diverse tips, o har nu klarat oss 4-5år.
Vi ställer 2 tomma mjölkförpackningar med en del råttgift i som Anticimex tillhandahållit vid båda framhjulen. Sedan hänger vi in 4 "raggargranar" ( doft av skogsgrön), detta tips kom från de som har avställda raggarbilar. Vi hoppas att denna metod även i fortsättnigen räddar oss från påhälsning.
Bengt
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring och möss!

Verkar vara en komplicerad procedur det där med möss? Själv inte utsatt(s) för det, men efter läst inläggen tycker jag lite naivt kanske? att däcken verkar vara där dom tar sig upp? Att säkra uppstigningsplatsen borde inte vara så svårt för våra kluriga medlemmar? Tex ett finmaskigt nät utformat så dom måste gå armkrok kanske? Finns säkert bättre förslag än så på det temat kan jag tänka mig, men dom har kanske andra uppstigningsalternativ?
 
Toppen