• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterförvaring och möss!

F

F.d. 16416

Guest
Hej,

Skall i helgen ställa in vår nya husbil för vintern i en lokal, som nog inte är helt fri från möss. Finns ju flera tips om passiva åtgärder för att minska risken för besök. Risken kanske skiljer mellan olika fabrikat mm, men finns det några generellt svaga punkter som kan kontrolleras. Vi tänker på ventilation för kylskåp, gasol mm eller finns det möjligen andra genomföringar in till bodel och hytt som kan vara kritiska. Vet att de små liven är duktiga på att hitta in, men något kanske kan göras. Eller????
Om någon har erfarenheter, så är vi tacksamma att få ta del av dom.

MVH Mona-Lisa och Owe
 
Lösning
Sv: Vinterförvaring och möss!

Men se ett sånt sött litet djur, en mus tror jag det är
vad sjutton har det här att göra, det kan ju bli besvär
inte skall väl detta odjur fritt i våran husbil få härja runt
här hjälper inte granris, enris, vitlökar och annat strunt
här gäller det att ta fram riktigt fina giftiga kemikalier
så slipper vi allt krångel med skadegörelse och fekalier
Glykol i lagom dos eller kanske gammalt hederligt råttgift
ändamålet helgar medlen, så har det ju alltid varit i vårat stift
att djuret skulle dö långsamt i hemska plågor tror jag inte på
det står ju i Bibeln att...
F

F.d. 29758

Guest
Sv: Vinterförvaring och möss!

Grattis till dfen nya bilen. För att försöka skydda bilen mot "objudna gäster" i form att små gnagare, så köp GUL LÖK och hacka den fint, samt placera ut den på skålar eller plasttallrikar på så mång tänkbara platser som möjligt. Detta har hjälpt mig i c:a 10 år och jag har inte haft påhjälsning en enda gång. Jag står även i ett icke uppvärmt utrymme, så förvaringen är nog jämförbar ! ?
Hälsningar och lycka till Janne
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinterförvaring och möss!

Detta har diskuterats tidigare och jag skulle inte lita på lök; mössen är allätare. Att ta bort allt ätbart räcker inte heller till. Mössen kan uppleva bomiljön tilltalande även utan mat; fina dynor att gnaga sönder och bygga bo i. Särskilt om husbilen står uppvärmd så lockas mössen in på hösten.

Den gamla klassiska vippfällan, som finns att köpa på Lantmännen, fungerar bra. Tidigare använde jag denna med glykolblandat vatten i hinken, mössen drunknade snabbt och luktade inte heller illa konserverade i glykol. Numera får man av djurskyddshänsyn inte göra så, nu gäller enbart hink utan vätska och tömning och human avlivning dagligen. Blir kanske svårt att sköta om man har lång resa till husbilens vinterkvarter.

aake
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Vinterförvaring och möss!

Hej.

Jag har varit och köpt färdigladdade stationer med råttgift hos Granngården (Lantmännen). De kostar 69:- st. (De heter Tomcat). När mössen äter av detta så söker de vatten. Placera glykoblandat vatten i en skål under ex.vis bilen. Tänk bara på att glykolvattnet är giftigt och placeras så att barn eller husdjur inte kommer åt att dricka. Förhoppningsvis ska det hjälpa.

Granngården säljer också 230V manicker som sänder ut ett ljud som gör att mössen inte trivs. Finns ett par olika varianter på detta. Om verkningsgraden får de lärde tvista.

Det viktigaste är att städa bilen riktigt inför vinterförvaringen så att det inte finns matsmulor eller annan föda för odjuren.

Tillägg: Att täta bilen tror jag är en omöjlighet och motorummet förblir alltid oskyddat (där hade jag en mus som försökte bygga bo i vintras).

Mvh
Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinterförvaring och möss!

Hej igen!

Även preparatet "Tomcat" är, liksom andra råttgifter, baserat på koagulationshämning. Mössen dör av inre eller yttre blödningar. Detta är inget som går ssk fort och mössen hinner säkert gå in i sitt varma bo för att dö efter att ha druckit sig otörstiga, vare sig det står rent vatten eller glykolblandat (varför?) under bilen.

Tro mig; lukten av ruttnande lik och blodkräkning minskar trivseln i den finaste husbil.

aake
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Vinterförvaring och möss!

Fy!!
Det sista inlägget lät ju inget kul....säkerligen svårt att hitta luktspridaren i en husbils alla irrgångar.
En tanke...lockar inte dessa giftstationer in mössen, är ju mat för dom och borde då vara lika illa som en kvarglömd korv i husbilen???
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Vinterförvaring och möss!

De tankarna har jag också haft men vad är alternativet om man inte kan tömma fällor varje dag?

Enligt expertisen så söker sig mössen ut för att dricka vatten (eller din glykolblandning som inte fryser vid minusgrader) efter att de ätit av giftet. Det finns naturligtvis ingen garanti att de inte vänder åter in i husbilen men det sägs av erfarenhet att så inte är fallet.

Alternativet ja... Det är sönderätna kablar och dynor med mera.

/Knausen igen
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Vinterförvaring och möss!

Håller med den som skrev om enris.
Vi la vårt runt däcken där de kan klättra upp.
När vi hämtade husbil på våren så låg tre stora råttor döda uppradade bredvid varann under husbilen. Vet ej om nån katt lagt dem där?
Men inne hade vi inte haft besök.
När den stod på tomten i vintras hade vi inga mössproblem.
Nu står den ute under tak, inga åtgärder har tagits.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Vinterförvaring och möss!

Detta har diskuterats tidigare och jag skulle inte lita på lök; mössen är allätare. Att ta bort allt ätbart räcker inte heller till. Mössen kan uppleva bomiljön tilltalande även utan mat; fina dynor att gnaga sönder och bygga bo i. Särskilt om husbilen står uppvärmd så lockas mössen in på hösten.

Den gamla klassiska vippfällan, som finns att köpa på Lantmännen, fungerar bra. Tidigare använde jag denna med glykolblandat vatten i hinken, mössen drunknade snabbt och luktade inte heller illa konserverade i glykol. Numera får man av djurskyddshänsyn inte göra så, nu gäller enbart hink utan vätska och tömning och human avlivning dagligen. Blir kanske svårt att sköta om man har lång resa till husbilens vinterkvarter.

aake
Efter att ha fyllt på värmesystemet kan man ju "glömma" hinken med glykol i bilen, och glömska är ju inget man pratar om eller kan lastas för.
Calle
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vinterförvaring och möss!

Hemska gifter som orsakar långsam och plågsam död, dryftas här som om det vore den naturligaste sak i världen att bära sig så illa åt mot djuren. Finns det verkligen inte några vettiga alternativ till det här närmast morbida djurplågeriet?

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53003

Guest
Sv: Vinterförvaring och möss!

Hei!
De 3 første dagene etter jeg satte bilen under tak, så fanget jeg 6 mus i musefeller rundt bilen.
Så kjøpte jeg en 230v. dings med høyfrekvent lyd, som jeg plasserte inne i bilen, og
etter den tid har jeg ikke sett snurten av mus. Tilfeldigheter? Det virker i alle fall.
med hilsen
Berit & Ola
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Vinterförvaring och möss!

Jag har sådana manicker som Knausen skriver om i en plåthall 500 m2 har jag 4 st men tycker mig se möss då och då . På hösten brukar jag sätta ut 2 spannar glyckolblandning med vipp landgång mycket efektivt brukar på våren va en hel del döda möss i, glyckolblandningen gör att dom inte luktar.
Har varit förskonad från möss på hälsning i bilarna , peppar peppar/ Claes
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Vinterförvaring och möss!

Jappe,
Jo en tät husbil var min utgångspunkt...men detta verkar svårt att göra i efterhand. Tycker nog att husbilstillverkarna år 2008 skulle kunna göra mer i detta avseende. En kostnadsfråga naturligtvis, men hade gärna betalt en liten peng för en musgaranti på bilen. Kan ju inte vara så svårt att ordna med tanke på alla kvalitetskrav enligt ISO-normer som utlovas!!!
Owe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinterförvaring och möss!

Se mitt första inlägg om glykolblandning, men man vill ju inte explicit uppmana till lagbrott, även om jag personligen hellre skulle sluta mina dagar genom att drunkna i glykolblandning framför att dö av inre blödningar.
aake
 

Galaxy

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Borås
HBK-Nr
184
Medlemskap
2024
Sv: Vinterförvaring och möss!

Hej!
Provade förra året, med att lägga ut vitlök till mössen, för att jaga bort dem från husbilen!
Fungerade inte så bra, mössen åt upp vitlöken!
Vi fick förmodligen glada och mätta möss istället!!!:twitcy:
Galaxy
 
Toppen