• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterförvara husbilen inomhus eller inte

Emeliee

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
12082
Medlemskap
2024
Den här varianten har jag köpt och kommer att använda i vinter. Inte absolut helt vattentätt men med ett par mindre plastbackar i mitten på taket blir det fall så regn och smältvatten rinner av. Valde denna enklare modell just för att dom stora överdragen är lite pyssliga. Vill man ta en tur så är det hanterbart.
1.125:- för en som är 7 meter.
Visa bilaga 197390
Hej. Var köpte du den?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Finns ju flera saker som påverkar/påverkas av att hur bilen vinterförvaras. Bäst är ju varmt och torrt inomhus, näst bäst under tak och sämst utomhus. Efter ett år syns nog ingen skillnad men jämför två bilar varav den ena vinterförvarats utomhus och den andra inne så ser man stor skillnad efter några år på hur bilarna åldrats.

Och sedan finns risken för mögel, så här skrev jag i en annan tråd i april:

"Finns ju mycket som påverkar om det ska mögla eller inte:

Var i landet bor du. Norra delen mindre problem. Sydsvenska höglandet är sämst.
Står bilen inomhus uppvärmt. I ladugård eller carport ouppvärmd, med värmare eller lufttorkare. (torrbollar räknas inte)

Om den står ute, täcke eller pressening på.
Hur står den. Bakom byggnad eller träd på norrsidan eller på södersidan med chans till sol genom fönstren.
Underlag, jord eller dränerande material.
Ventilation öppen eller stängd.
Värmefläkt, avfuktare eller ingenting.
Finns det material kvar i bilen som mögel kan leva av. Dynor madrasser etc. Är den väl urstädad. Gamla säten och ratt som använts länge med gamla avlagringar på.

Många parametrar som samverkar och därför får vi alla olika resultat av vinterförvaringen."
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Hej. Var köpte du den?


Har inte testat den än så jag har ingen aning om kvaliteten men det är ju inga stora pengar och garanterat bättre än att inte ha något alls.
Som jag märkt är det vattenansamlingarna på taket och avrinningsfloderna från taket ner längs med väggen förbi luckor och fönster som har en tendens att kunna hitta in i bilen. Regnet mot sidan hittar inte in på samma sätt.
 
Toppen