• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterdäckstest

F

F.d. 750

Guest
Sv: Vinterdäckstest

Anders W!
Promobil, November 2006, har gjort en stor test med vinterdäck på husbil.
Du har gjort ett det bästa valet när det gäller Alpin vinterkörning och ett bra val när det gäller vinterkörning i allmänhet.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.833
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Vinterdäckstest

Jag har slitit ut en omgång Michelin Agilis odubbat och beställt likadana nya.
Har fungerat bra och gick nog runt 3500-4000 mil. Enbart Okt-April körning.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Vinterdäckstest

Tack, jag har god erfarenhet av Michelins dubbfria på personbilen. Det känns bra. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Vinterdäckstest

Ja du AndersW; då har vi inte samma däck, men däremot samma slags däck.
Kör försiktigt ändå.

Hälsningar från farbror Claes.
 

StigR

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
493
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäckstest

När man svänger fordonet ex. vid en omkörning och samtidigt gasar och
eller bromsar är det lätt att tappa greppet där bak. Bilen är mycket lätt baktill och spinner lätt loss, samtidigt som den nu är i rotation pga. omkörningen. Vid tappat grepp bak fortsätter den rotera – farligt. Nu kanske husbilar är tyngre bak än fram och då bör bästa däcken ändå vara fram. Någon som vet säkert?
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Vinterdäckstest

Man bör nog så långt det är möjligt undvika centrifugalkrafter när man kör om med en husbil i halt väglag, dvs man bör göra sidoförflyttningen så lugn som möjligt samtidigt som man är mycket försiktig med såväl gas som broms. Personligen tror jag inte jag skulle ge mig på en halkig omkörning annat än i mycket låg hastighet. Frågan om bästa däcken fram eller bak är nog att jämföra med om du frågar fem läkare om deras uppfattning: Du får sju diagnoser! Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Vinterdäckstest

Jag måste erkänna att jag inte har sladdat med en husbil. Körsättet med husbilen skiljer sig av olika anledningar från framfarten med ungdomstidens bakhjulsdrivna bilar. Då fanns ingen tvekan och ingen osäkerhet. Jag lärde mig dock, att på absolut blank is gick det inte att styra bilen varken med ratt, gas eller broms. Jag testade att köra i 50 km/tim, gav lätt rattutslag åt vänster och drog i parkeringsbromsen. Resultatet blev att bilen rullade/kasade rakt fram utan att påverkas av mina insatser.
Nu förflyttar vi oss till motorvägen Lund-Malmö. Väglaget var mycket halt, lätt snöfall och blåst. Alla bilar tog sig fram i höger körfält och höll c:a 80 km/tim. Dock fanns det en Opel Kadett 1980 som gick ut i vänster körfält och körde om ett tiotal bilar. När Kadetten därefter försiktigt rattades över till högerfältet, då kom första sladden på den framhjulsdrivna bilen. Att det var farbror Claes som körde bilen kan kanske anas. Jag kände ingen oro inför sladden utan jag gjorde som jag gjort många gånger tidigare – dock i lägre hastigheter. Jag höll gasen så att hjulen inte drog och inte bromsade, samtidigt som jag parerade sladden i god tid. Men se nu var jag ute på hal is i dubbel bemärkelse. Jag fick åtta mycket kraftiga sladdar i rad och bilen tog sig fram emellanåt med bredsidan först. Till slut lyckades jag få bilen dit jag ville och det slutade lyckligt.
Jag frågade en mycket erfaren rallyförare om hur han skulle ha gjort i samma situation. Svaret var att för det första skulle han aldrig kört med en Kadett 1980-års modell på halt underlag och i den farten. Bilmodellen var felkonstruerad, eller i varje fall olämplig för sådan körning. Det handlade om hjulupphängningen om jag minns rätt. Om han ändå skulle ha befunnit sig i den situationen då skulle han gasa och åter gasat och hoppats på att drivhjulen skulle finna något ställe där de fick fäste och kunde rätt upp bilen.
Om denna min preskriberade insats finns det säkert många synpunkter.
Hälsningar från en lugnt körande farbror Claes.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäckstest

Hal is och motorfordon kan ge de märkligaste upplevelser.
Under mitt första år med körkort, eller som bilskoleläraren uttryckte det: Ett tillstånd att öva på egen hand! Nog så tänkvärt! I vart fall så var det en av de där vintrarna i slutet av 60-talet då Öresjön bands av ett tjockt istäcke. Det är den Öresjö där Hanatorps camping ligger,en del känner nog till den platsen.
Jag hade fått låna min mors Folka och nämnde nog inte resmålet utan gav mig iväg ut på sjön för att "öva halkkörning". I den ungdomliga nyfikenheten tog jag mig för att efter att ha fått upp lämplig fart bromsa så att alla hjulen låste sig och därefter lägga in backen och sedan släppa kopplingen. Det rörelseschema som den gamla folkan uppvisade på blankisen överträffade både Liseberg och Gröna lund. De sladdar som uppstod var fullständigt omöjliga att häva och gav en känsla av att vara totalt utlämnad åt naturens nycker. En erfarenhet som jag fortfarande bär med mig när jag misstänker att väglaget inte förmår att behålla greppet om hjulens slitbana.

Prövas endast i ensamhet på en stor halkbana eller snöfri i med rätt bärkraft

hälsar EssoJ
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäckstest

Ett gott skratt förlänger livet! Efter ha läst de sista två inläggen lär jag bli överårig!
Halkkörning med husbilsklubbens vänner kommer säkert att förlänga livet ytterligare!
Absolut att jag kommer och utövar mustiga manövrar på valfri halkbana! Får snart göra som Hasse o Eva, byta tangentbord, grava rostangrepp pga skratt-tårar som stänker ner brädan var gång man huserar på dessa sidor! lägga i backen..... jösses......
Fredrik
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Vinterdäckstest

Ytterligare ett argument för att ha bästa däcken fram är risken för vattenplaning. Det är ju i första hand framdäcken som drabbas av detta samtidigt som de skapar en betydligt renare fåra för bakdäcken att rulla i. Hälsn/AndersW
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäckstest

Hej

Jag skulle vilja lyfta denna frågan igen. Är det någon skillnad på det som i folkmun kallas "åretruntdäck" och odubbade vinterdäck?

Mvh / Per HBK 833
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Vinterdäckstest

Har just inhandlat dubbfria däck till husbilen och fick denna definiton på vinter kontra året runt.
Vinterdäck utan dubb (friktionsdäck) är mjukare i gummiblandningen och har ofta "bubblor" som ger högre friktion på halt väglag.
Året runt däck är en kompromiss mellan sommar och vinter och har en hårdare gummiblandning för att hålla bättre på barmark. I snö och slask är det helt upp till vilket mönster och graden av slitage som avgör hur mycket grepp man får.
Avgörande för val av däck är tydligen vilket väglag man tror sig att köra i. I stadsmiljö med hala korsningar och större vägar med väl plogad men ändå hala morgnar och varierande temperatur blev rådet att välja friktionsdäck. Kör man mera småvägar med dåligt plogat, och kanske ner i Europa med varmare klimat men tillfälliga snödrev omväxlat med barmark är kanske året runt däck bättre. Om däckkillen krängde däck som han ville bli av med eller om han var ärlig i sin bedömning vet jag inte men det verkade logiskt det han sa.
Ove.G
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäckstest

Om året-runtdäcken är märkta med M+S (mudd and snow) så är dom godkända för framfart i Sverige under dec-mars.
Min erfarenhet av kompromisser är att det är helt förkastligt när det gäller andras och egen säkerhet. Ponera att du har en fart av 90 km/h och behöver stanna fort-fort, och har "riktiga" jysta vinterdäck och stannar då på 110 m. Har du kompromiss-däck så har du säkert 30 m kvar innan du har fått stopp på lådan! Och tänk då på alla gånger det händer en incident utan att det blir skador, vad händer om du har kompromiss?
Och hur mycket mer kostade då kompromiss-däcken?
Min devis: kompromissa inte med säkerheten!!!!!!
Kör luuungt!
Fredrik
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäckstest

Det inebär att vi i Skåne kommer att köra på kompromiss under hela vintern minus kanske en vecka när det finns snö. Dessutom är det inte ovanligt att denna snö inte finns på ut- alternativt återresan. Resten av tiden är det barmark och då antar jag att vinterdäcken är förkastliga, speciellt om de har dubbar. det blir lite jobbigt att skifta däck flera gånger i månaden, kanske i onödan för den utlovade snön som inte kommer.
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäckstest

Michael,jag skulle ha ett par bra "friktionsdäck" märkta M+S, under tiden dec-mars, med dessa däck har du bra grepp på i väta, på snö och torra vägbanor (på is, betydligt bättre än sommardäck). Obs, att dessa däck är inte särskilt lämpliga för temperaturer överstigande 10C, då blir de för mjuka, och din broms-sträcka förlängs, avsevärt om det är kanske 20 i luften och 30 i vägbanan (vilket inte är ovanligt). Att med dessa suddgummin ligga i 90-100 km/h sliter väldans på mönstret, och livslängden sjuker dramatiskt.
Om du under vintern hade tänkt dej söderut t ex. medelhavsområdet, ja sätt på sommarsulorna, men kolla vädret på sträckan dit.
Vi körde på Mantorp för ett par år sedan med två bilar, den ena med sommardäck och den andra med Friktionsdäck, oj oj vilken skillnad. Vinterdäcken var helt slut vid 25 varv, medans sommardäcken såg ut som innan. Hanterbarheten med Friktionsdäck var bedrövlig, både kurvtagning och broms-sträcka. Jag vet vad jag absolut inte kommer att ha på sommaren!
Ha det
Fredrik
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.593
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vinterdäckstest

Jag kör året om med vinterdäck och tycker det har fungerat bra hittills.

Jag har haft Maragoni och Pirelli under de senaste åren och byter framdäck i morgon. Denna gång har jag valt Michelin Agilis SnowIce, om vilka jag hört mycket goda omdömen.

Får se vad jag tycker om ett år, rapport kommer.
 
F

F.d. 11346

Guest
Sv: Vinterdäckstest

Det räcker inte bara att däcken är M+S märkta,dom ska ha tagits fram för vinterbruk ochså .Själv har jag i okunskap kört ett par vintrar med otillåtna M+S däck. Men tack och lov hände det inget.
Med vinterdäck menas däck som är särskilt framtagna för vinterkörning och som är märkta "M+S", "M/S", "M-S" eller liknande. Det räcker dock inte att däcken är märkta med "M+S", de MÅSTE också vara "särskilt framtagna för vinterkörning". Andledningen till denna bisats är att M+S märkningen är ett amerikanskt lagkrav i vissa stater och där är inte kraven på vinteregenskaper speciellt stora. För att veta om ett däck är "särskilt framtaget för vinterkörning" kan man gå in på STRO:s hemsida och kontrollera om däcket finns med på deras lista. Länken är www.stro.nu
Om man är inblandad i en olycka och bilen är försedd med däck som inte är "särskilt framtagna för vinterkörning" kan det få konsekvensen att försäkringsbolaget inte ersätter de skador som uppstått.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.593
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vinterdäckstest

easy rider;

Rätt påpekande! M+S kan både betyda "Mud + Snow" (snömodd + snö) eller Mud + Sand" (gjyttja + sand).
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Vinterdäckstest

En liten fråga till er som kör på michelin agilis friktion äret runt hur blir dom på sommarn
vissa "året runt-friktions däck "känns lite hala och ostadiga på personbilar i 25 grader+
hur är det för er ,har själv en tanke på att bara köra på ett ställ året runt,reflektioner??
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Vinterdäckstest

Jag satte på dom i måndags så än kan jag inte lämna något omdöme utan att på den korta turen på några mil så gick dom som mina sommar däck.Fast jag tror inte jag att kör med dom på sommaren.Då sätter jag på sommardäck.Fast när man ha läst tester så det bästa på sommaren skulle vara dom som är helt förkastliga här uppe i Norden.Men just Michelin gillar folk med lite tyngre bilar(liksom oss) iome att dom är så stabila.Dom nordiska är alldeles för mjuka och då blir dom ännu sämre på sommaren antar jag:snowman-1-icon:
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen