• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterdäckstest

F

F.d. 3581

Guest
Hej, alla
Igår damp tidningen Motor ned i brevlådan, med bla vinterdäckstest som kan vara intressant att delge andra som kanske funderar på inköp.

Återger endast testets dubbfria resultat: (eftersom de flesta av oss kör väl odubbat på husbilarna). ?

1. Continental Conti-Vinter contact ts810 (vinnare)
2. Pirelli sottozero winter 210
3. Nokian hakkapelitta rsi
4. Goodyera ultrigrip performance
5. Michelin primacy alpin
6. Bridgestone blizzak nordic
7. Gislaved softfrost 2
8. Nokian WR
9. Dunlop sp winter sport 3d
10. Vredestein nord trac
11. Fulda kristall montero 2
12. Michelin x-ice
13. Fulda kristall supremo
14. Kumho ice power kw21 (jumbo)

Obs, allt enligt tidningen motor - dvs inga egna åsikter

Hälsningar
Dag S
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 418

Guest
Sv: Vinterdäckstest

Hej Dag!
På vilken typ av fordon var testet gjort? Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Vinterdäckstest

Hej, Anders.

Det stod inte vilken bil man använt, men på bilderna är det en Volvo personbil.

Hälsn
Dag
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Vinterdäckstest

OK, då hade man i alla fall inte kört med husbilar. Jag såg något annat test och där vann Gislaved Soft Frost 2. Själv har jag beställt Michelin Agilis odubbat och hoppas det kommer att hålla mig kvar på vägen. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Vinterdäckstest

Hoppas att du fixar att bli kvar på vägen. Till syvende og sist så är det väl vårt körsätt som avgör det mesta.

Jag blir alltid så förvånad över att bilar kör av vägen "pga av väglaget". Felet är väl att föraren inte anpassade hastigheten till väglaget.

Personligen tycker jag det är lite otäckt att åka husbil när det är halt - man sitter högt o det känns lättslirat.

DS
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vinterdäckstest

OK, då hade man i alla fall inte kört med husbilar. Jag såg något annat test och där vann Gislaved Soft Frost 2. Själv har jag beställt Michelin Agilis odubbat och hoppas det kommer att hålla mig kvar på vägen. Hälsn/AndersW

Hej! Jag har två Michelin Agilis i bra skick och två i sämre skick. Jag tänkte köpa två nya Agilis och sätta dom fram och dom något slitna baktill. Visserligen säger alla att man ska sätta de nya däcken bak, eftersom risken för sladd minskar. Jag tycker dock, att det finns flera fördelar med att sätta de nya däcken fram!

Har möjligen någon synpunkter på detta mitt resonemang?

Jappe
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Vinterdäckstest

Hej, Jappe.

Utan att ha något som helst vetenskapligt stöd för min åsikt så skulle jag satt de bästa däcken fram, eftersom bilen är framhjulsdriven - tror jag.

Nu har ju du en bil utan egentligt bakre överhäng som brukar lyfta upp framhjulen, men mina överhängsbilar som jag haft genom år spinner loss i fram så fort de ser en snöflinga.

ds
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Vinterdäckstest

Har alltid hävdat att de bästa däcken ska sitta fram på framhjulsdrivna bilar. Köper visserligen resonemanget att risken för sladd minskar men anser att det är bättre med bra däck fram därför att:
1. Framhjulen ska dra mej framåt.
2. Framhjulen ska styra ekipaget åt rätt håll.
3. Framhjulen ska överföra bromskraften till vägen med ca 70% av total bromsverkan.

Vad gör bakhjulen? Ingenting mer än tar hand om den vikt som inte ligger fram.
För mej självklar slutsats: Bästa däcken fram !!!!!!!!!!
Ove.G
:wub:
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäckstest

Hej! Jag har två Michelin Agilis i bra skick och två i sämre skick........

Jappe

Hej Jappe

Jag har alltid resonerat som du i de fall jag har köpt endast 2 däck. När jag byter mellan sommar och vinterdäck åker dom bästa däcken alltid på fram. Det känns mycket säkrare att ha kontroll på framvagnen än vice versa sen får folk säga vad dom vill!

/Per HBK 833:D
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Vinterdäckstest

Trots alla "experters" uppfattning att de bästa däcken ska sitta bak, håller jag med om att de passar bättre fram. Skälen är flera: Bilen drivs och styrs framhjulen och den största bromseffekten har man där fram. Dessutom hanterar man ju en sladd helt annorlunda med en framhjulsdriven bil än med en bakhjulsdriven. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Vinterdäckstest

Hej, Michael nu är jag tillbaka till burken..

Det finns två delar av testerna - den ena som jag återgivit är odubbade däck och den andra med dubbdäck..

Det skiljer lite så jag kan senare även knappa in resultaten om dubbdäcken...
Skall dricka lite glögg nu - julen har kommit till Kungsbacka, så jag återkommer om dubbdäcken, lite senare.

ds
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäckstest

Åhh, glögg! Vad sugen jag blev. Synd att jag inte har en skvätt över från förra året :rolleyes: .

Beträffande vinterdäck är det väl inte detsamma som åretruntdäck, eller är jag helt ute och cyklar? Funderar på att skippa sommar- respektive vinterdäck och bara ha en uppsättning. Låt vara att jag får byta dem lite oftare på grund av slitage, men i gengäld har jag färskare däck och slipper jobbet med att skifta varje höst och vår.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Vinterdäckstest

Hejsan!
Köp inte dom nordiska då.Viserligen är dom bra just på snö och is men enligt testarna så är dom odugliga på vått och tor barmark.Tydligen för mjuka och då kan du tänka hur fort dom slits på sommaren
 
F

F.d. 2900

Guest
Sv: Vinterdäckstest

vem i plusåldern klarar en sladd med framhjulsdrift oavsett däckutrustning
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäckstest

Undvik absolut regumerade vinterdäck!!!!!!! Slitbanan har alldeles för lite gummi, vilket gör att däcket blir "halt", som backelit. Värdelöst som vinterdäck.
Att ha det bästa däcken bak är för att undvika sladd! att få sladd är väldans jobbigt, det vet ni som testat däck på halkbana, ni har inte en chans, mot dom som har jysta sulor bak. Framhjulsdrift eller inte , spelar ingen roll. Alltid bästa däcken bak!!!!! Sen får man hoppas att du har jysta sulor (däck) så att du kan bromsa och kanske även ta dig framåt!
Jag har fem bilar som rullar 9000 mil per månad, och vi sätter alltid de bästa däcken fram! häpp!!!! Gubbarna som kör har varit på halkbana å testat däck. Tur att jag inte ser hur dom kör i vardagen! Men det är nog av ekonomiska skäl som man har de sämsta däcken bak, vilket kanske inte är ekonomi i längden!
men...... lev som du ....
Fredrik
 
F

F.d. 25043

Guest
Sv: Vinterdäckstest

Hej.
Lättare att häva en bakhjulsslad än en man får fram.
mvh Mats
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Vinterdäckstest

Vad sägs om en vinterträff på avlyst bana där vi övar sladdteknik och där våra teorier kan bevisa sin riktighet - eller grävas ner i snön. Vi åker därifrån med större erfarenhet och ett hopp om ett längre liv.
OBS. Detta var seriöst tänkt.
Hälsningar från farbror Claes, som sladdat mer än de flesta.
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Vinterdäckstest

Vänner, när det gäller däck finns bara en regel, du får vad du betalar för!
Det skiljer mer än man tror i prestanda mellan lågprisdäck och kvalitetsdäck, framför allt vad gäller vinterdäck.
Prisskillnaden mellan en uppsättning lågpris kontra bra däck är garanterat mindre än halva självrisken på försäkringen.
Räknar man sedan in risken för personskador är valet enkelt.
Snåla aldrig med säkerheten!
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Vinterdäckstest

Hundvakten,

Pa IKEA (Belgien) har dom borjat satta up Julglogg pa sin hyllor sa det blir snart dags att inhandla for Julen, synd bara att dom inte har en riktig Svensk julskinka :(
 
Toppen