• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterdäckstest

Svania

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
629
Kommun
Svanesund
HBK-Nr
15
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäckstest

Vi kör andra vintern nu med Continental Viking dubb . Är mycke mycke tillfreds med dessa Däck! :snow-icon: Rulla Lungt:holly-1-icon:
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Vinterdäckstest

är det någon som har erfarenhet av Kumho/Marshal odubbade vinterdäck? jag har hittat till bra pris
:confused:
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Vinterdäckstest

Det är ju bara att hoppas att den som ligger bakom eller du möter har lika bra däck som du annars hjälper de inte med hur bra däck du har= håll avstånd,och hastighet så har du oddsen på din sida,
Har kört en fulltankad tankbil på stora holm(hakbana)e helt med på bästa däck bak sladden blir mer "lätt"kontrollerad ett vanligt fel man gör är fullt
rattutslag kan bara sluta på ett sätt åt h..e försiktiga rattutslag gäller.

alla borde få köra på halkbana med tung bil väldigt intressant.

Häls Mikael o Carina

ps tog första svängen på mcn idag det närmar sej våren !
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Vinterdäckstest

Jag fick tillfälle att köra med min husbil på en isbana, tänkt för isracing. Jag som tagit körkortet i Finland, mitt i snö&is. Inte trodde jag att husbilen kan vara så understyrd. Så klart bättre däck bak.

Skulle jag kunna låta bli bilen stå, när det är halkigt, blixthalka, då skulle jag utan tvekan använda dubbfria. Jag har inte räknat hur många % jag kör när det är som mest besvärligt, men älgkrocken i januari bekräftade mig att jag väljer dubbdäck än så länge. Detta hände i södra Dalarna, 90 väg, jag höll mellan 80-90, när det var torrt. Nedförsbacke, och i bråkdels av sekund står en älgmamma med kalv vid väggren. Jag tryckte med all kraft på bromsen, kände ABS, och önskade "stanna nu där bägge två", jag trodde redan att jag och älgarna klarar, sen hoppade älgmamman till vägen, slog huvudet bakom bodelsdörren, vred nog sig, bagageluckan tryckes in. Jag stannade, varselblinkers på, gick ut att kolla hur gick det med älgen. Jag såg ingen där, hon klarade sig nog med hjärnskakning, ringde förståss till polisen för eftersök.
Sådan här händelse fick mig tänka också att vad hade hänt om älgen hade träffat fronten, kanske hade jag fått älgen in? De få gångerna jag har i denna vinter kört på blixthalka, då hjälper dubbar. Men visst kan man låta bilen stå när det är sämre väglag, då blir det dubbfria.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Vinterdäckstest

Tack för den läsningen och Vilken tur Du (NI) hade. Kunde slutat mycket illa.

Usch! Jag ryser bara när jag tänker på det.

Jag åkte en gång från Edsbyn till Göteborg med Husvagn. Och hade laddat med bra däck både på Bil o Husvagn. Min kompis sa till mig att jag skulle passa mig för ÄLGAR. Jag lovar Dig att sträckan från Edsbyn till Karlstad var som en stort jäv-- övergångsställe för Älg.
Och jag tyckte jag såg Älg överallt. Den resan var inte rolig, kan man säga.

Nåväl, nu slutade resan bra för oss också, men hade Älgen kommit ut på Övergångsstället så tror jag inte de hade hjälp om jag hade vinterdäck med eller utan Dubb.
Hls Kurt.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen