• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vinterdäck PB2, klargörande av tolkning!

F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vinterdäck PB2, klargörande av tolkning!

Ja du har förstått det hela fel. Vinterdäck och dubbdäck är samma sak förutom skillnaden att dubbar inte får användas under sommar halvåret (fråga mej inte om datum). Vinterdäck får användas på fordon över 3500kg och rekommenderas även av vägverket, men det är inget krav.

F

F.d. 4879

Guest

Ja det stämmer tydligen då det hela är uppdaterat 071210. Det skulle bli en ändring eventuellt sa man på VV och nu har den tydligen gått i kraft. Ledsen över att jag inte har blivit underrättad om det vilket jag borde ha blivit. Tack för att du är vaksam!

Göran

F

F.d. 4879

Guest

Det var faktiskt Inga-Lis och Håkan som informerade mej om det. Ge dom en julblomma för det tycker jag!

F

F.d. 418

Guest

Det har nu gått drygt 1½ år sedan bestämmelsen om PbII infördes. Tyvärr fattades beslutet av "fel" departement (Finansdepartementet) och Vägverket var inte med på vagnen från början. Normalt sett gör man alltid en konsekvensutredning kopplad till den nya bestämmelsen, dock inte i det här fallet.

Det är därför vi först nu successivt börjar drabbas av dessa konsekvenser. Efter 16 månader ändrade man alltså reglerna om vinterdäck och sannolikt kommer det också rätt som det är någon form av vikt- och hastighetsbegränsning. Jag tycker det är ytterst beklagligt att man i statsapparaten behandlar ärenden med sådan oskärpa. Om man tänker efter före, blir resultatet alltid bättre.

Personligen hade jag redan försett husbilen med vinterdäck, inte främst för att lagen föreskrev det utan för att jag omöjligen skulle kunna tänka mig att halka omkring i snön med enbart sommardäck.
Hälsn/AndersW

F

F.d. 9153

Guest

Hej alla

Har bara en litet inlägg , det är inget lagbrott att köra på sommardäck oavsett bil och väglag under förutsättning att man är på resa till ett utland ex Danmark.
:spinny: U/A

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

Ingen lagändring har skett - detta är bara ett förtydligande från Vägverket.

Toppen