• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterdäck PB2, klargörande av tolkning!

F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vinterdäck PB2, klargörande av tolkning!

Att höja totalvikten till 4250 kg var på tapeten för drygt 1-2 år sedan. Dock slutade det hela med att enbart (husvagns)släp fick denna nya gräns, som enligt senaste rön, mig veterligen, inte träder ikraft för 2010.

Så jag tror inte vi kan hoppas på en högre viktgräns som räddning för den nu omryktade hastighetstvångströjan, vilket tidigare förespeglades.
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Vinterdäck PB2, klargörande av tolkning!

Hej Kölis !
Har inte för avsikt att göra folk förvirrade ,inte heller påstår jag att jag har rätt !
Vad jag sa var att personalen på bilprovningen i Ö-vik hade en uppfattning som gick ut på att vinterdäck gällde för husbil pb2 under 3,5 ton men för pb2 bilar över 3,5 ton trodde dom att samma regler gällde som för övriga tunga fordon .
Nu har ju Anders W meddelat att personalen ändrat uppfattning sedan igår .
Den där biten om ovanligt dumma komentarer får väl stå för dig !
Har vi inte rätt att på det här forumet framföra dom tankar och synpunkter som personalen på respektive bilprovning framför , vad har vi då för rätt att som medlem alls skriva på den här sidan ?
Rolla lungt !
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vinterdäck PB2, klargörande av tolkning!

Klart du/man har rätt att framföra åsikter här på klubbens forum, det är ju det som forumet är ämnat för. Men jag vidhåller fortfarande att det var ovanligt dumt att skriva på det sättet då många tolkar det som att man får åka med sommardäck på vintern med en PB2. Jag har lagt ner en hel del energi och timmar för att hitta den som har skrivit förordningen vad gäller vinterdäck samt en massa annat också, kan lova dej att det inte har varit lätt! Att sedan läsa att du skriver att det är helt ok att åka med sommardäck i Örnsköldsvik gör mej rent ut sagt förbannad, ta det som du vill!
 
F

F.d. 2893

Guest
Sv: Vinterdäck PB2, klargörande av tolkning!

Även om denna diskussionen handlar om vinterdäck så är signalerna om hastighetsbegränsare allvarligare. I dag finns nämligen ingen tillverkare av ovan nämnda begränsare för eftermontering i tunga lastbilar, så ni som kör tung lastbil bör nog reg. besiktiga till PB klass 2 snarast. Ute i Europa har regeln om hastighetsbegränsare gällt i några år och det finns folk som chansat med 3000 Euro i böter som följd i Frankrike bl.a.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vinterdäck PB2, klargörande av tolkning!

Ja du kan ha helt rätt Gillis. Vad jag har kunnat förstå i kommunikationen med Vägverket så planerar man en hastighetsbegränsning för PB2 vilket innebär att man inte får köra fortare än kanske 80 och 90, det är inte samma sak som en elektronisk fartspärr som nya typ Scania har. Det är många som tror och gissar här trots att inget ännu är beslutat i Sverige. Det enda man tittar på är en maxhastighet på PB2, det finns inga tankar ännu på om hur den ska genomföras. Precis som du skriver Gillis, hur sätter man in en elektronisk fartbegränsare på ett fordon som har viredriven hastighetsmätare och ingen färdskrivare? Vi ska nog inte måla fan på väggen utan bara konstatera att vi inte "får" köra så fort framöver kanske. Inte sitter det en spärr på 80 på en Volvo V70T5 som har dragkrok? Om alla fick som dom ville så skulle en husbil vara ett fordon på 13 ton, framföras av en förare på 75 som inte har förnyat sitt C kort på grund av dålig syn utan istället kan köra det på B kort i 120 blås med sommardäck när det är isväg runt nyår. Ta nu inte det här personligt någon, det är bara det yttersta exemplet på vad som är lagligt. Tyvärr så stämmer det mycket illa in i våra senaste regeringars 0-vision.
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Vinterdäck PB2, klargörande av tolkning!

om det nu är så att pb2 över 3500 kg ska ha dubbdäck borde ju vv´s hemsida ändras...den kan inte tolkas annat än att fordon över 3500 kg omfattas inte vinterhjulsreglerna
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Vinterdäck PB2, klargörande av tolkning!

Jag rekomenderar dig att läsa hela tråden för på vägverkets hemsida står:

Krav på vinterdäck 1 december-31 mars
När du kör personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton är det krav på vinterdäck eller annan likvärdig utrustning (till exempel sommardäck med snökedjor på alla hjulen) under perioden 1 december-31 mars, om det är vinterväglag. Drar du släpvagn efter så gäller kravet även denna.

Kommatecknet efter personbil betyder att det gäller ALLA personbilar men bara lätt lastbil o buss under 3,5ton.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Vinterdäck PB2, klargörande av tolkning!

Viktangivelsen i meningen gäller enbart buss. När meningen skrevs fanns det inga personbilar över 3500kg och lätt lastbil har aldrig haft en totalvikt överstigande 3500kg. Rätt ska vara rätt. Hälsn/AndersW
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäck PB2, klargörande av tolkning!

Hur är det med självbevarelsedriften?? Ni som har bilar med vikt > 3.5 ton och funderar om man kan spara några SEK genom att lagligen köra på sommarsulor. Tänk till !!!

Sen får myndigheternas lingvister (byråkrater) vara hur klantiga dom vill i sitt uttryck.
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Vinterdäck PB2, klargörande av tolkning!

då är det ju intressant att tolka fortsättningen på texten i vv´s vinterdäcksregler

Tunga fordon

Tunga fordon omfattas inte av kraven på vinterdäck men Vägverket rekommenderar ändå att vinterdäck används vid vinterväglag.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vinterdäck PB2, klargörande av tolkning!

Tunga fordon, vilket är buss över 3500kg samt lastbil (ej att förväxla med lätt lastbil) behöver ej ha vinterdäck men Vägverket rekommenderar användning av vinterdäck.

Jag förstår att du menar att en PB2 väger över 3500kg men en PB har ingen viktangivelse och klassas således inte som tungt fordon.
Ja det är lite "yxigt" skrivet det hela men på en rätt Svensk grammatik så att det inte ska kunna förvrängas av en lagman, sen kan man ju fråga sig om dom kan grammatiken..
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Vinterdäck PB2, klargörande av tolkning!

då dyker genast frågan upp hur en skylt tolkas där det står max 3,5 ton och dessutom har en distributionsbil på skylten ovanför.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vinterdäck PB2, klargörande av tolkning!

Förbud mot infart med lastbil.
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Vinterdäck PB2, klargörande av tolkning!

:yes: Hej iegn Kölis mfl.
För bra nog många år sen var jag ordförande för Transport i Umeå , och även på den tiden kom det ut nya lagar och förordningar på löpande band , i regel var vi tre olika partner som berördes av nya trafiklagstiftnings regler och lagar som ständigt förändrades ..
Det var vi som facklig organition , chaufförerna och polisen . Allt som oftast hände det att vi läste och tolkade lagen på olika sätt , trots att det var samma lagtext vi alla hade läst .
Vart vill jag komma med detta , jo om man inte tillåts föra en diskution innom klubben utan skall bli nedgjord som mindre vetande när man tar upp ett spörsmål som rör olika myndigheters tolkning vid ett visst tillfälle så kan man ju släcka ner den här sidan .VART TOG DEMOKRATIN VÄGEN ?
Nej i en klubb som bygger på sina medlemmar ska det vara högt till tak , alla ska få komma till tals alla ska få tänka fritt och alla ska dessutom få bidra med sina åsikter och synpunkter utan att dumförklaras vare sig på den här sidan eller någon annanstans i forumet .
:confused: Sen en annan sak att du blir förbannad på mig för att du slitit med frågan , innebar ju inte att jag sa att vi i Ö-vik stiftar egna lagar utan vad jag framförde var bilprovningens tolkning just den aktuella dagen .
:rolleyes: Till sist vill jag bara säga det att dom klubbkamrater som använder sina husbilar även vintertid har så mycket förnuft ock klokhet inbyggd i sig själva så dom kör förmodligen på vinterdäck när vinterföre råder .
;) Med detta sätter jag punkt angående vinterdäck pb2 .
Rulla lungt i vinter !
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Vinterdäck PB2, klargörande av tolkning!

Tillåt mig en liten utvikning från ämnet.
RuneB och Kölis har tydligen kommit i luven på varandra. Man kan tycka att det är onödigt att bråka om trots allt ganska obetydliga ting. Men samtidigt är det värdefullt att inte allt för många sitter tysta och vägrar att öppet visa sina ståndpunkter i diverse frågor. Kölis har varit och är något av min idol, och det skall mycket till för att hans status sänks till normalnivå. Dock tycker jag att han har överreagerat kring RuneB:s inlägg. Jag tror mig förstå hur han tänkte när han skrev om sin ilska. Han är, vad jag har förstått, ”de snabba handlingarnas man” och han viker inte ner sin ståndpunkt för vare sig hot eller för myndigheters tordönsstämma. Denna hans ”snar till handling”-egenskap har många fördelar som vi alla kan glädjas åt, men den, som allt annat, har sitt pris och kan ibland ge en fyrhjulssladd i en svår kurva.
Utan någon som helst krydda på anrättningen, då blir det ganska smaklöst och trist. Lite rivigt får det allt vara ibland, och den anrättning som jag här funderar kring, den kommer dock inte upp i surströmmings- eller Postis ostklass.
Detta inlägg är skrivet utan tankepaus med vidhängande djupa reflektioner. Det är inte ens jag som har skrivit detta, det är mina snabba tankar korsade med känslor kring våra olikheter.
Hälsningar från farbror Claes.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vinterdäck PB2, klargörande av tolkning!

Det finns inga "bad feelings" från min sida, tror inte nån av oss är långsint lagda. Alla har vi olika uppfattningar och tolkningar om saker och ting. Jag läste väl helt enkelt fel, tolkade det hela fel som att Bilprovningen hade sagt att det var ok med sommardäck (vilket dom även sade) och att Rune tyckte att det var den rätta tolkningen av det hela. Jag skulle nog ha läst det hela mellan raderna och med ironi i istället, nu blev jag istället förbannad vilket jag så här efteråt kan konstatera var en dum reaktion. Men, men hänt har hänt... Jag ber Rune om ursäkt för att jag var klumpig!
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Vinterdäck PB2, klargörande av tolkning!

:yes: Hej Kölis !
Accepteras det gäller att ge och ta nu glömmer vi det här och går vidare .
;) Rulla lungt för det tänker jag göra .
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäck PB2, klargörande av tolkning!

Här verkar det finnas folk som läst på!
Men hur är det med vinterdäck kontra dubbdäck? Det finns ju odubbade vinterdäck. Är inte andemeningen i lagtexten att det är dubbdäck som är förbjudna för tunga fordon?
Jag kanske fattat allt fel, eller?
Nisse
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Vinterdäck PB2, klargörande av tolkning!

Förbjudet?
Vad det gäller tunga fordon är att det är inget krav på vinterdäck (förutom alltså PB2 än så länge). Men att de skulle vara förbjudna har väl ingen påstått?
 
Toppen