• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintercamping

Eken55

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
32754
Medlemskap
2024
Vad har ni för erfarenhet av olika termotäcken,invändiga som täcker framruta och sidorutor eller utvändigt täcke som täcker hela fronten på bilen
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Har ett utvändigt täcke som följde med bilen när jag köpte den ny (helintegrerad). Hur mycket extra isolering det ger känns osäkert men något hjälper det säkert. Man slipper också kondens och annat på framrutan. Den stora nackdelen är att det har svårt att sitta kvar om vinden får tag i det. Vinden får grepp under täcket och vill slita av det och fästena är inte världens bästa så det är ett problem i sådana lägen.
Jag har dessutom en jalusi på insidan.

MVH
Hans
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Vi har ett kraftigt vintertäcke som följde med bilen när den var ny. Det sitter knappar på var sida fästade i karossen så täcket sitter bra och har aldrig varit något problem med vinden. Rapido 9066DF helintegrerad. Vi upplever en stor skillnad om vintertäcket är på eller inte, inte bara kondens utan genom att både ha täcke utvändigt och jalusi invändigt så blir det riktigt bra klimat i fram.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Vi har ett vintertäcke från tyska WiGo vilket är skräddarsytt för vår modell, Dethleffs I 6611 - 08. Det är tjockare än andra täcken som jag har sett, samtidigt är det tyngre, vilket jag har hört andra klaga på, Vi har emellertid inga problem att sätta på det och det går på några minuter. Täcket sitter i en kederlist över höger sida och fäster i dörren på förarsidan. Dessutom finns det öljetter längs hela vindkappan nederst. Till dessa finns gummistroppar som kan fästas med tältpinnar. Detta har vi aldrig behövt att göra, utan det har räckt med att fästa vindkappans hörn i karossens undre del in krokar som popnitats.

Täcket höjer värmen i husbilen avsevärt och man kan märka av en minskad gasolförbrukning.

PA190018.JPG
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Använder också Masa täcke från Finland. Höjer komforten väsentligt när man sitter i de främre stolarna. Hindrar kallras.har fricampat i -24 med högsta komfort tack vare Masatäcket och Aldepannan. Ytterligare en bra sak ärAldes värmeväxlare som ser till att man har en varm motor när det är dax att åka vidare.

 

Mats G

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32177
Medlemskap
2024
Vi har ett kraftigt vintertäcke som följde med bilen när den var ny. Det sitter knappar på var sida fästade i karossen så täcket sitter bra och har aldrig varit något problem med vinden. Rapido 9066DF helintegrerad. Vi upplever en stor skillnad om vintertäcket är på eller inte, inte bara kondens utan genom att både ha täcke utvändigt och jalusi invändigt så blir det riktigt bra klimat i fram.
Vilket fabrikat har ni och gärna en bild om möjligt?
 

Lasse R

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Gävle
HBK-Nr
2888
Medlemskap
2024
Hej vi har den går att öppna för fönster om man vill få in ljus på dagen samt att dela så att kappan mot marken går att ta bort.
Det gör vi på hösten då det inte är så kalt enkel att använda tycker jag.

FIAMMA Thermoglas XXL Ducato Cover​

1631699049201.png
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Ska nu byta min halvintegrerade bil mot en helintegrerad (McLouis Nevis). Har fram till nu använt Masa-täcket och är kanonnöjd.
Har några av er Masa-täcke till helintegrerad? Vad jag förstår så måste man skruva i fästen då det på höger sida saknas dörr att trä täcket på. Är inte så förtjust i att borra och skruva i karossen.
Det jag sneglat på är vintertäcke från RV-master som fäst med magneter. Verkar oerhört smidigt. Kan även kompletteras med remmar vid hård blåst. Är dock i en högre prisklass. Någon som har detta på en helintegrerad bil?
 

BG Carlsson

FD HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
8449
Medlemskap
2022
Ska nu byta min halvintegrerade bil mot en helintegrerad (McLouis Nevis). Har fram till nu använt Masa-täcket och är kanonnöjd.
Har några av er Masa-täcke till helintegrerad? Vad jag förstår så måste man skruva i fästen då det på höger sida saknas dörr att trä täcket på. Är inte så förtjust i att borra och skruva i karossen.
Det jag sneglat på är vintertäcke från RV-master som fäst med magneter. Verkar oerhört smidigt. Kan även kompletteras med remmar vid hård blåst. Är dock i en högre prisklass. Någon som har detta på en helintegrerad bil?
Har haft Masa täcket till tre helintegrerade. Två Carthago och nu en Adris Sonic. På den sista Carthagon (2018) måste jag ha något att fästa MASA täcket( Den första gick det att fästa i backspegeln) Samma nu med Adrian. Istället för att sätta dit fästen använde jag en Sugkopp. Fungerade perfekt på Carthagon och samma nu på Adrian.
Bifogar bild
 

Bilagor

  • 424C42E3-8268-4F3D-A84F-58B66FAA3B10.jpeg
    424C42E3-8268-4F3D-A84F-58B66FAA3B10.jpeg
    514,4 KB · Visningar: 75

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Har haft Masa täcket till tre helintegrerade. Två Carthago och nu en Adris Sonic. På den sista Carthagon (2018) måste jag ha något att fästa MASA täcket( Den första gick det att fästa i backspegeln) Samma nu med Adrian. Istället för att sätta dit fästen använde jag en Sugkopp. Fungerade perfekt på Carthagon och samma nu på Adrian.
Bifogar bild
Är det sugkopp modell glaslyft?
 

BG Carlsson

FD HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
8449
Medlemskap
2022
Är det sugkopp modell glaslyft?
Ja, köpte på biltema denna dubbla, som jag sen modifierade och satte dit fäste. Har fungerat utmärkt och använde dom flitigt förra vintern. Finns säkert bättre sugkoppar, men dessa fungerar utmärkt för mig
 

Bilagor

  • 7427C03E-09B9-40BE-AEF2-B85522D0D036.png
    7427C03E-09B9-40BE-AEF2-B85522D0D036.png
    755,9 KB · Visningar: 49
  • 7EAB5EEF-C622-4B51-8482-646196F06FB8.jpeg
    7EAB5EEF-C622-4B51-8482-646196F06FB8.jpeg
    1,6 MB · Visningar: 49
Toppen