• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintercamping

Eken55

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
32754
Medlemskap
2024
Vad har ni för erfarenhet av olika termotäcken,invändiga som täcker framruta och sidorutor eller utvändigt täcke som täcker hela fronten på bilen
 

Plåtfransosen

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Enköping
HBK-Nr
31683
Medlemskap
2024

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.939
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Har ett utvändigt täcke som följde med bilen när jag köpte den ny (helintegrerad). Hur mycket extra isolering det ger känns osäkert men något hjälper det säkert. Man slipper också kondens och annat på framrutan. Den stora nackdelen är att det har svårt att sitta kvar om vinden får tag i det. Vinden får grepp under täcket och vill slita av det och fästena är inte världens bästa så det är ett problem i sådana lägen.
Jag har dessutom en jalusi på insidan.

MVH
Hans
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.852
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Vi har ett kraftigt vintertäcke som följde med bilen när den var ny. Det sitter knappar på var sida fästade i karossen så täcket sitter bra och har aldrig varit något problem med vinden. Rapido 9066DF helintegrerad. Vi upplever en stor skillnad om vintertäcket är på eller inte, inte bara kondens utan genom att både ha täcke utvändigt och jalusi invändigt så blir det riktigt bra klimat i fram.
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Ska nu byta min halvintegrerade bil mot en helintegrerad (McLouis Nevis). Har fram till nu använt Masa-täcket och är kanonnöjd.
Har några av er Masa-täcke till helintegrerad? Vad jag förstår så måste man skruva i fästen då det på höger sida saknas dörr att trä täcket på. Är inte så förtjust i att borra och skruva i karossen.
Det jag sneglat på är vintertäcke från RV-master som fäst med magneter. Verkar oerhört smidigt. Kan även kompletteras med remmar vid hård blåst. Är dock i en högre prisklass. Någon som har detta på en helintegrerad bil?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.231
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har tillverkat vintertäcke till flera av mina vänners husbilar....
Det är hur lätt som helst.. Köp flera Eva-underlägg med silverfoile. Limma ihop två st till framrutan, klipp sen bort överflödigt material, utom vid framdörren och dörrstolpen,, sen är det bara att klämma fast täcket i dörren.
Eller köp picknick filt 2*2M av EVA material, den brukar ha silver på båda sidor, och är bara 2mm tjock... Den passar perfekt för framrutan och motorhuven på en Fiat... Bara att klämma fast... Jag provade den förra vintern när vi hade - 15 i flera veckor.. Och blev väldigt förvånad hur effektivt den höll kvar värmen under filten......
Så här har ni lite att göra under de mörka december dagar.. Lycka till


IMG_20200927_120909.jpg

IMG_20200927_134845.jpg
 
Toppen