• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintercamping, rapport från Tandådalen

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Vi är i Tandådalen på skidsemester Vi har det varmt och gott i husbilen, det är -10 ute och + 21 inne.
Det har varit - 17 grader som kallast.
Vattenburen värme och dubbelgolv gör att det är varmt och gott på golvet i hela bilen.
Det är bara 10A säkringar på elen, så vi kan endast köra på 2kW värme på elpatronen, så gasolen går in och stöttar upp resterande värme. Vi har varit här i tre dagar och det har ännu ej gått åt ½ gasoltub.
Det finns en skjutdörr mellan hytten och bodelen, framför den har jag satt ett figursytt vadderat täcke för att göra isoleringen ännu bättre. Sitter fast med tryckknappar (hemmagjort).
Vi har även det finska vinteräcket utanpå hytten, så det är inget kallras från hytten in i bodelen.
I alkoven där barnen sover är det ca 19 grader, och vi har själva stängt av schunten till värmeslingan i vår tvärbädd, för det blev för varmt :p!
Det är ju värme i garaget, så den värmen räcker gott att hålla lagom temp i vår tvärbädd.
I garaget har vi ställt ett torkställ från IKEA, Frost, som är jättesmart att hänga diverse sockar m.m. på till tork. Vi har också en skotorkare från Clas Ohlson som vi torkar pjäxor och våta vantar med. När vi kör den ställer vi ner elpatronen till 1kW så inte säkringen ska gå.
Vi har ett förtält som vi köpte begagnat i höstas, ett Eurotent.
Det är suveränt bra på vintern! Vi har förankrat det med lastsäkringsband, vi borrade i marken med en borrhammare ett hål, sen skruvade vi i fransk bult med en mutterdragare, så det sitter ordentligt ifall det skulle börja blåsa.
Vi har tidigare vintercampat med en Dethleffs Esprit 6840 (med luftburen värme utan elpatron), det funkade hyfsat, saknade elpatronen mest.
Men detta är såklart ännu bekvämare!

_DSC5015.jpg

_DSC5019.jpg

_DSC5023.jpg

_DSC5024.jpg

_DSC5022.jpg

/Ludde
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vintercamping, rapport från Tandådalen

Helt rett, Arvika - Torsby ødlegger det valget, og jeg som kjører deler av strekningen ganske ofte ville ikke velge 172 for en så lang tur om målet er å komme raskt frem - for lange strekninger med 70.

Ellers er E45 den raskeste til Sälen fra Kungsbacka og Alingsås i følge google.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vintercamping, rapport från Tandådalen

Kan inte låta bli att fråga, varför kör ni 45:an? Jag tycker det är sämsta möjliga väg till (och från) Sälen? :confused:

Föreslagna färdvägar enl. Google Maps:

1. 7 timmar 2 min E45 504 km
2. 7 timmar 20 min E6 590 km genom Norge
3. 7 timmar 26 min E20 532 km
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Vintercamping, rapport från Tandådalen

Ett tips.
Varför inte prova rv 62 från Stöllet och ned till Karlstad sedan E18 mot Grums därefter rv 45 mot Göteborg. Slipper fartkameror samt att det är en bra väg. Finns inga större problem. Brukar för det mesta också vara bra snöplogad och underhållen.

 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.922
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Vintercamping, rapport från Tandådalen

45:an är ju fullsmetad med fartkameror, dessutom alltid problem med snöröjningen när det är vinter. :confused:
Om man håller hastigheten som står på skyltarna så spelar det igen roll hur många kameror som är uppsatta.

Plogningen är ett kapitel för sig. Mig veterligen finns ingen fungerande snösväng i hela sverige.

Om alla höll hastigheterna inom de angivna begrännsingarna, så skulle det inte behövas några kameror.

Kör alltid 45:an till Sälen från Göteborg.
 

robert

HBK Medlem
Inlägg
412
Kommun
Partille
HBK-Nr
893
Medlemskap
2027
Sv: Vintercamping, rapport från Tandådalen

45:an är ju fullsmetad med fartkameror, dessutom alltid problem med snöröjningen när det är vinter. :confused:
Det är inte det att det är många fartkameror, det är 50, 70, 90 hela tiden!
Vi körde enligt vägskyltarna hela tiden igår, snarare långsammare eftersom det var kö på vissa delar av vägen!

Var och en blir salig på sitt vis, men, och det tror jag de flesta håller med oss om, det är mindre trafik att åka över Filipstad osv. och jag kollade igår efter att jag sett kommentarerna här, det stod 50 mil på GPs:en när vi åkte men då ville den ta Stöllet-vägen i Malung, vilket vi inte gjorde!
Kollade sedan hur långt vi kört hem och det blev knappa 54 mil till Sävedalen, jag vet att det är några mil till till Kungsbacka...
Få se vilken väg det blir på torsdag, men då ska vi åt Leksand-hållet så då kan det bli att vi kör Örebro-Borlänge osv.
Ha det bra på vägarna, vi syns, familjen Åhnbrink
 
Toppen