• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintercamping, rapport från Tandådalen

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Vi är i Tandådalen på skidsemester Vi har det varmt och gott i husbilen, det är -10 ute och + 21 inne.
Det har varit - 17 grader som kallast.
Vattenburen värme och dubbelgolv gör att det är varmt och gott på golvet i hela bilen.
Det är bara 10A säkringar på elen, så vi kan endast köra på 2kW värme på elpatronen, så gasolen går in och stöttar upp resterande värme. Vi har varit här i tre dagar och det har ännu ej gått åt ½ gasoltub.
Det finns en skjutdörr mellan hytten och bodelen, framför den har jag satt ett figursytt vadderat täcke för att göra isoleringen ännu bättre. Sitter fast med tryckknappar (hemmagjort).
Vi har även det finska vinteräcket utanpå hytten, så det är inget kallras från hytten in i bodelen.
I alkoven där barnen sover är det ca 19 grader, och vi har själva stängt av schunten till värmeslingan i vår tvärbädd, för det blev för varmt :p!
Det är ju värme i garaget, så den värmen räcker gott att hålla lagom temp i vår tvärbädd.
I garaget har vi ställt ett torkställ från IKEA, Frost, som är jättesmart att hänga diverse sockar m.m. på till tork. Vi har också en skotorkare från Clas Ohlson som vi torkar pjäxor och våta vantar med. När vi kör den ställer vi ner elpatronen till 1kW så inte säkringen ska gå.
Vi har ett förtält som vi köpte begagnat i höstas, ett Eurotent.
Det är suveränt bra på vintern! Vi har förankrat det med lastsäkringsband, vi borrade i marken med en borrhammare ett hål, sen skruvade vi i fransk bult med en mutterdragare, så det sitter ordentligt ifall det skulle börja blåsa.
Vi har tidigare vintercampat med en Dethleffs Esprit 6840 (med luftburen värme utan elpatron), det funkade hyfsat, saknade elpatronen mest.
Men detta är såklart ännu bekvämare!

_DSC5015.jpg

_DSC5019.jpg

_DSC5023.jpg

_DSC5024.jpg

_DSC5022.jpg

/Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vintercamping, rapport från Tandådalen

Idag blev det en lite kort tur på längdskidorna, för första gången på de två veckor vi varit här var spåren perfekta! Synd att vi ska åka hem i morgon...

Vi fick också besök av Zkidor och en trevlig pratstund med dom!

Sen har vi rivit förtältet och tagit bort is från alkov och baksidan. Tömde lite varmvatten så lossnade det lätt.

Hann tyvärr inte att gå runt på campingen och ta bilder, det vart mörkt när jag var klar med allt...:p:

Men det blev två bilder på barnen i längdspåret i morse iallafall...

I morgon åker vi tidigt, det ska bli dåligt väder, så kanhända att vi inte kör hela sträckan hem till Kungsbacka, vi har ju gasol så det räcker till och blir över för en natts fricamping utan problem...:D

_DSC5084.jpg

_DSC5078.jpg
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Vintercamping, rapport från Tandådalen

Tack detsamma och tack för korven och fikat..
Vi sitter nu o myser med en flaska rött o en ostbricka,
skönt efter en tur i dom fina spåren..
Ta det lugnt på vägarna
/Fam Z
 

Bilagor

  • sälen badrum mm 2011 027.jpg
    sälen badrum mm 2011 027.jpg
    908,9 KB · Visningar: 3
  • sälen badrum mm 2011 032.jpg
    sälen badrum mm 2011 032.jpg
    530,4 KB · Visningar: 3

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vintercamping, rapport från Tandådalen

Jahopp, då är vi hemma igen efter en jobbig resa...vi startade 7.30 och var hemma 19.30, 54 mil på 12 timmar inklusive 1 timmas rast:yes:...

Kl. 03.00 var det - 11 grader ute och +12 inne i husbilen, så vi slog på gasolen, när vi sen gick upp var det -6 grader och +21 inne...

Som sagt, vi kom iväg 7.30, hyfsat väglag men halt. Vägen Malung-Stöllet var bedrövlig, en tvättbräda av is och snö...barnens små stjärnor ramlade ner från fönstret :mad:

I Stöllet fikade vi snabbt.När vi stannade var det -13 grader, när vi startade 20 minuter senare var det -7...:wub:
Då började det snöa. Sedan var det tätt snöfall, halt och bara knappt ett spår att köra i genom hela Värmland. I Mellerud stannade vi och åt korv med makaroner, stannade i ca 45 minuter. Då började ösregnet. Sen har det ösregnat genom hela Dalsland och Bohuslän. Mycket dålig sikt och enorma mängder med vatten på vägbanan, stor risk för vattenplaning, men ingen halka.
Ringde hem till grannen när vi var i Gbg för att kolla hur det såg ut på landsvägen och vår uppfartsbacke hemma. Svaret var våt blankis...:eek:
Så vi stannade på en busshållplats på Särövägen 2km innan hemma och lade på snökedjorna. Inte kul i hällregn och mörker kan jag intyga...
Lyckades att sno den ena kedjan, så jag svor ve och förbannelse :wall: över att jag inte fick ihop kedjan bakom hjulet, så det väl skrämde väl hela Vallda, men till slut så fick jag ordning på det.
Och väl jag körde in på vår lilla landsväg så var det mycket riktigt rena isgatan...
Efter 1 km fick jag krångla mig förbi en som hade glidit ner i diket (men som fick hjälp av en traktor)...
Jag lyckades komma upp för vår första branta backe, där var också blankis, men vår korta lilla sista backe upp till huset gick inte att komma upp, för det var bara blöt snö, och kedjorna hade ingen chans att bita i underlager, då det hade tinat i gruset under snön. Så nu står husbilen i lilla backen, har klossat under bakhjulen för säkerhets skull...
Typiskt, här har man kört 54 mil i busväder, så kommer man inte upp de sista 3 metrarna till huset!:twitcy:

Får väl ta tag i detta i morgon!

Summa summarum, en lång dag med besvärligt väglag, men lungt i trafiken, inga trafikanter som gjort vådliga omkörningar el. dyl. Inga trafikolyckor på vägen!

Nu har jag tömt upp ett glas vin och ska fixa lite god kvällsmat!

/Ludde alias Annette!
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vintercamping, rapport från Tandådalen

Bara en lite fotnot... barnen 5 resp 7 år gamla har i stort sett inte gjort annat när vi vistats inne i husbilen än byggt Lego uppe i alkoven (dom får inte ha Legot därnere av flera själ) under dom två veckor vi varit i Tandådalen, när vi nu kom hem så tänkte jag att nu vill dom säkert göra nåt annat, men det första dom gjorde när dom kom in i lekrummet var att.... bygga Lego...:wub:
För enligt dom själva, -här finns mycket mer än i husbilen! :D

Ungar!
 
F

Falkon

Guest
Sv: Vintercamping, rapport från Tandådalen

Bara en lite fotnot... barnen 5 resp 7 år gamla har i stort sett inte gjort annat när vi vistats inne i husbilen än byggt Lego uppe i alkoven (dom får inte ha Legot därnere av flera själ) under dom två veckor vi varit i Tandådalen, när vi nu kom hem så tänkte jag att nu vill dom säkert göra nåt annat, men det första dom gjorde när dom kom in i lekrummet var att.... bygga Lego...:wub:
För enligt dom själva, -här finns mycket mer än i husbilen! :D

Ungar!

Ja ungar är härliga, krama dom :D
 
F

F.d. 55415

Guest
Sv: Vintercamping, rapport från Tandådalen

Oj vilken dramatisk resa! Hoppas Ni haft det bra i Dalarna så det uppväger jobbiga resor.
Är en fröjd att se alla fina bilder Du tar och barnen får ju en alldeles fantastisk uppväxt.
Du nämnde nåt om en utställning Du skulle ha i Kungsbacka, foto?
Hoppas vi syns på vägarna framöver!
Mvh/Inga-Lill
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vintercamping, rapport från Tandådalen

Hej Inga-Lill!

Jag kommer att ha en utställning "Natur i Kungsbacka" i konsthallen i kulturhuset Fyren i Kungsbacka. Bilderna är från naturreservaten i Kungsbacka. Utställningen varar hela sommaren och vernissagen är den 18 juni. Utställningen pågår t.o.m. den 13 augusti.
Jag hade funderingar på att kanske ha en träff för HBK:are i samband med detta, men har inte kommit så långt än i dom funderingarna. Vet inte heller hur mycket jag hinner ordna, men det kanske inte behöver bli mer än att man träffas på en trevlig plats och grillar eller nåt liknande.

Det vore förstås jättetrevligt om ni vill besöka utställningen, och kanske får inspiration att besöka något eller några av reservaten!

MVH Annette
 
F

F.d. 55415

Guest
Sv: Vintercamping, rapport från Tandådalen

Låter spännande.
Vi har goda vänner som bor i Mölndal som haft husbil i många år. Vi träffades ett par ggr förra året. Bland annat på västkusten när vi hämtat husbilen. Var på ställplatsen i Hunnebostrand en natt med kanonväder och övriga landet höll på att regna bort runt oss! Kanske vi kan locka med dom dit!
 

robert

HBK Medlem
Inlägg
412
Kommun
Partille
HBK-Nr
893
Medlemskap
2027
Sv: Vintercamping, rapport från Tandådalen

Kan inte låta bli att fråga, varför kör ni 45:an? Jag tycker det är sämsta möjliga väg till (och från) Sälen? :confused:

Hejsan!

Vi lämnade Tandådalen halvtio imorse, kö hela vägen ner till Malung, ingen som svängde mot Stöllet!!!
I Vansbro blev det lite glesare på bilar, men värmlandstrafiken åkte över Lesjöfors och Filipstad idag, sen var det nästan raka spåret hem till Sävadalen(Partille) från Mariestad.
Snön yrde när vi åkte men sedan var det blandat väder, snösträng ner till Filipstad, men inte så det störde, efter det så var vägarna i princip rena.Vi landade på backen hemma fem i fem, lagom till handbollsmatchen på Tv:n!!
Med andra ord, vi förstår inte heller varför man åker 45:an:twitcy:
Ha det bra på vägarna, vi ska ut igen till helgen, begravning i Siljansnäs....
 
F

F.d. 55416

Guest
Sv: Vintercamping, rapport från Tandådalen

Hej allihop, vi som bor i Malung åker när vi skall till Göteborg E45, någon gång åker vi också över Dalsland fastän det blir längre, men det är en vacker väg, visst har vi även prövat över Filipstad, men nej.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vintercamping, rapport från Tandådalen

Vi fixar till klädslen när ni kör förbi Västervik har en klädseltvätt av kaliber....
PS. ta med legot jag gillar det:):):)

Låter finfint!

Dom har alltid varsin låda Lego i husbilen, dock får dom inte ha med de allra minsta bitarna (typ platta ettor och annat smått som hör till gubbarna t.ex.), eftersom dom bitarna lätt försvinner ner i elementen. Men dom hade tydligen smugit med sig sånt smått Lego ändå den här gången, för jag hittade en del såna bitar i Emils ena socka nu när jag städar i husbilen...:cool:
I morgon kör jag med husbilen till jobbet, ska ta in den i brandstationens tvätthall och göra den ren igen efter gårdagens skitväder...
 
Toppen