• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintercamping i plåtis? Eller annat alternativ?

AntonRennerhag

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
31093
Medlemskap
2021
Hej.

Har nyligen hittat till detta fina forum och har läst en hel del.

Jag och min fru köpte i höstas våran första husbil. En Dethleffs T6401 2008
En mycket fin bil som har tjänat oss bra.
6.6m lång. Truma luftvärme och bra planlösning.
Har funkat fint ner till -15 (lägsta vi han prova) dock går det en del gas.

Nu i helgen slutade det ägandet drastiskt då jag blev påkörd av en lastbil.
Väldigt osäkert om den blir lagad. lutar mer åt inlösen (tror jag) då lastbilen träffade långt bak på höger sida vilket medförde
sladd in i en trafikljusstolpe med fronten. (Hela bakre bodelen verkar ha rört sig i sidled då plasten på andra sidan bilen har spruckigt)

Jaja, men nu till min fundering.

i väntan på beslut kan jag inte låta bli att fundera vad som skulle vara intressant om det nu blir inlösen.
Vi har tyckt om vintercampingen mycket och vill fortsätta med det.
Har än så länge bara fricampat och jag tror att vi sällan kommer att stå med 230V. (Förmodligen så står vi med det de gånger vi står en längre stund på ett ställe)

Vi befinner oss ofta på mindre vägar (skogsvägar), så smidigheten är av stor betydelse. (Tycker den vi har nu blir lite för bred ibland, men det kanske mest är ovana)

4wd hade nog passat oss bra men det har vi inte råd med.
Budgeten om vi nu ska köpa en annan ligger på max kring 500 000.

Jag är lite inne på funderingarna kring en plåtis. Sneglar på en Adria twin 600 sp 2013.

Men hur är isoleringen i dessa egentligen?
Har sökt mycket men hittar inget bra svar.

Är dom mycket sämre än den bil vi har / hadde?
Finns det andra alternativ på bilar som klarar vinter bra, är smidig och bra skick / låga mil, inom våran budget?

Tacksam för alla svar man kan få :)
 

AntonRennerhag

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
31093
Medlemskap
2021
Vår Westfalia Columbus 601D plåtis har en Ebersprecher dieselvärmare, vattenburet värmesystem, med 5 konvektorer varav 3 har fläktar som går att styra separat, automatiskt eller manuellt. Columbusen har också separat vattenburen-golvvärme i hela bilen. Det går att styra golvvärmen i duschen/toaletten helt separat. Golvvärmen går att köra samtidigt som de 5 konvektorerna. Förutom Ebersprechern så har vi en separat Webasto dieselvärmare kopplad till motorn och dess varmlufts-aggregat. Denna kan antingen värma motorn eller ge värme till bodelen i bilen. Vår gråvatten-tank är isolerad och har värmare och färskvattentanken ligger inne den uppvärmda bilen. Framdörrar, bakdörrar och sidodörr är isolerade.
Vi har också värmetäcken till förarhyttens fönster, skjutdörren och bakdörrarna vid behov.
Den enda svaga punkten jag hittat är avtappningskranen till gråvattnet som sitter oisolerad under bilen. Lösningen blir en 12 volts kabel runt den och att isolera avtappningsröret.
En 120 liters diseltank, solceller och litiumbatterier (som värms av det uppvärmda golvet vilket förbättrar laddning vid minusgrader) underlättar när du skall fricampa.
Anders

Låter onekligen som en mycket fin bil för vintercamping :)

En liten koll på marknaden vidar dock att den modellen med den utrustningen ligger lite ovanför våran budjet just nu.

Men tack så mycket för infon. Alltid bra att känna till modeller om det i framtiden visar sig bli ett byte igen.
 

siczac

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Eslöv
Låter onekligen som en mycket fin bil för vintercamping :)

En liten koll på marknaden vidar dock att den modellen med den utrustningen ligger lite ovanför våran budjet just nu.

Men tack så mycket för infon. Alltid bra att känna till modeller om det i framtiden visar sig bli ett byte igen.

Hej!
Om du går in på den tyska hemsidan mobile.de eller tankar hem deras app, kan du söka på begagnade Westfalia Columbus och kanske hitta en i er prisklass. Utbudet av Westfalia i Sverige är inte så stort som det är i Tyskland. Jag har köpt min Columbus av ToGo Reisemobile utanför Hamburg.
Anders
 
Toppen