• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintercamping i plåtis? Eller annat alternativ?

AntonRennerhag

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
31093
Medlemskap
2021
Hej.

Har nyligen hittat till detta fina forum och har läst en hel del.

Jag och min fru köpte i höstas våran första husbil. En Dethleffs T6401 2008
En mycket fin bil som har tjänat oss bra.
6.6m lång. Truma luftvärme och bra planlösning.
Har funkat fint ner till -15 (lägsta vi han prova) dock går det en del gas.

Nu i helgen slutade det ägandet drastiskt då jag blev påkörd av en lastbil.
Väldigt osäkert om den blir lagad. lutar mer åt inlösen (tror jag) då lastbilen träffade långt bak på höger sida vilket medförde
sladd in i en trafikljusstolpe med fronten. (Hela bakre bodelen verkar ha rört sig i sidled då plasten på andra sidan bilen har spruckigt)

Jaja, men nu till min fundering.

i väntan på beslut kan jag inte låta bli att fundera vad som skulle vara intressant om det nu blir inlösen.
Vi har tyckt om vintercampingen mycket och vill fortsätta med det.
Har än så länge bara fricampat och jag tror att vi sällan kommer att stå med 230V. (Förmodligen så står vi med det de gånger vi står en längre stund på ett ställe)

Vi befinner oss ofta på mindre vägar (skogsvägar), så smidigheten är av stor betydelse. (Tycker den vi har nu blir lite för bred ibland, men det kanske mest är ovana)

4wd hade nog passat oss bra men det har vi inte råd med.
Budgeten om vi nu ska köpa en annan ligger på max kring 500 000.

Jag är lite inne på funderingarna kring en plåtis. Sneglar på en Adria twin 600 sp 2013.

Men hur är isoleringen i dessa egentligen?
Har sökt mycket men hittar inget bra svar.

Är dom mycket sämre än den bil vi har / hadde?
Finns det andra alternativ på bilar som klarar vinter bra, är smidig och bra skick / låga mil, inom våran budget?

Tacksam för alla svar man kan få :)
 

AntonRennerhag

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
31093
Medlemskap
2021
Skaffa solceller o kompressor kyl om du ska fricampa sen Adrian mycket bra bil kanske dålig isolering i bakdörren men det kan du isolera sen vintertäcke på framrutan och dubbla bodelsbatteri
Solceller ska absolut monteras om det inte sitter monterat. Sedan har vi även en utfällbar väska som man kan ställa ut och rikta mot solen.

Masa vintertäcke har vi redan, det gör under för komforten.

Vet du hur isoleringen ser ut i övriga delar av bilen?
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Hej Anton, bytte själv från vanlig ”plastis” till en Adria 640 ”plåtis” för 2 år sen.
Jämfört med vår gamla, som dock inte var någon ”vinterbil”, dvs inget dubbelgolv etc, så upplever vi ingen större försämring. Har i och för sig inte direkt vintercampat men varit ute senhöst och haft frostnätter etc.
Vår 640 har ju då långbäddar och blir lite avdelad mellan ”sovrum” och resten av bilen då det på ena sidan är toan och på andra sidan garderob+kyl som går upp till tak. Dessutom sitter ju värmepannan där bak & även om luftkanalerna fördelar ut värmen i hela bilen så är det rätt varmt och ombonat där bak i ”sovrummet”. Nackdelen blir att man lätt upplever det ganska kyligt när man på morgonen går fram i bilen.
Sen är en 600 bil inte lika tillsluten mot sovutrymmet eftersom det då brukar vara öppet mot den sidan där pentryt sitter då kylen hamnar halvvägs in under sängen på dom.
En fördel med plåtis är att utrymmet dvs mängden luft som skall värmas upp är markant mycket mindre jämfört med en normal medelstor husbil. Detta kompenserar nog delvis för dom skillnader i isolering som är mot en välisolerad ”plastis”.
Dock kommer ju alltid en plåtis att ha köldbryggor som inte går att isolera bort lika bra som på en vanlig husbil. Skillnader mellan olika fabrikat och modeller av plåtisar är nog ganska liten vad gäller isolering.
Vi har el-värmegolv (230V) i vår vilket såklart är jätteskönt om det är kallat, men är ju inte till någon nytta om man fricampar.
 

AntonRennerhag

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
31093
Medlemskap
2021
Hej Anton, bytte själv från vanlig ”plastis” till en Adria 640 ”plåtis” för 2 år sen.
Jämfört med vår gamla, som dock inte var någon ”vinterbil”, dvs inget dubbelgolv etc, så upplever vi ingen större försämring. Har i och för sig inte direkt vintercampat men varit ute senhöst och haft frostnätter etc.
Vår 640 har ju då långbäddar och blir lite avdelad mellan ”sovrum” och resten av bilen då det på ena sidan är toan och på andra sidan garderob+kyl som går upp till tak. Dessutom sitter ju värmepannan där bak & även om luftkanalerna fördelar ut värmen i hela bilen så är det rätt varmt och ombonat där bak i ”sovrummet”. Nackdelen blir att man lätt upplever det ganska kyligt när man på morgonen går fram i bilen.
Sen är en 600 bil inte lika tillsluten mot sovutrymmet eftersom det då brukar vara öppet mot den sidan där pentryt sitter då kylen hamnar halvvägs in under sängen på dom.
En fördel med plåtis är att utrymmet dvs mängden luft som skall värmas upp är markant mycket mindre jämfört med en normal medelstor husbil. Detta kompenserar nog delvis för dom skillnader i isolering som är mot en välisolerad ”plastis”.
Dock kommer ju alltid en plåtis att ha köldbryggor som inte går att isolera bort lika bra som på en vanlig husbil. Skillnader mellan olika fabrikat och modeller av plåtisar är nog ganska liten vad gäller isolering.
Vi har el-värmegolv (230V) i vår vilket såklart är jätteskönt om det är kallat, men är ju inte till någon nytta om man fricampar.
:msn_thumbup:
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Har haft två plåtisar. Tidigare en Sun Living byggd på Adria. Den var väl isolerad men i innertaket. Fuktig luft sipprade ut i utrymmet mellan plåttak och innertak. Mot plåten kondenserade det och droppade ner mot innertaket. Ingen bra lösning. På min Globecar/Pössl är isoleringen klistrad mot plåten, inga kondensproblem. Jag har vintercampat i Idrefjäll i februari (-20°) några år och det funkar bra med att stå på "landström". MASA täcke fram och egentillverkat täcke vid bakdörrarna. Elkamin på hela tiden på 800W och stötta med gasolen. Gasolvärmaren behöver gå på då och då för att värma upp under sängen och vattensystemet, därför inte maxvärme på elkaminen. Det gick åt en del gasol under veckan bytte flaska en gång. Startade med 2 fulla.
Fricamping vid -20° är inget jag skulle ge mig på men det finns det nog några som har avvikande åsikt om. Om det är kallt måste gasolvärmaren vara på också under färd för att hålla frostfritt i vattensystemet.
 

AntonRennerhag

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
31093
Medlemskap
2021
Här bara fundering, det måste väl vara lite lurigt med fricamping med tanke på snö, vaknar en morgon 70 cm en bit ut i ödemarken, bara en tanke

Man får försöka ha koll på vädret. (Även om det inte går)
Ha med rätt utrustning mm.

De ställen vi besökt nu under vintern ligger rätt avsides. men vägarna plogas flitigt ändå.
och någon bil passerar till och från.
 

AntonRennerhag

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
31093
Medlemskap
2021
Tankarna far åt alla möjliga håll.

Ett annat alternativ är ju en Nordic med Alde, golvvärme, värmeväxlare, dieselvärmare för motor mm.
Perfekt för vintern.

Men bilen blir rätt mycket större.

Känns som att det här med att välja husbil är ett stort vägande mellan för och nackdelar och en hel del kompromisser hur man än gör.:rolleyes:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tankarna far åt alla möjliga håll.

Ett annat alternativ är ju en Nordic med Alde, golvvärme, värmeväxlare, dieselvärmare för motor mm.
Perfekt för vintern.

Men bilen blir rätt mycket större.

Känns som att det här med att välja husbil är ett stort vägande mellan för och nackdelar och en hel del kompromisser hur man än gör.:rolleyes:

För vintercamping kan man väl ställa upp en liten lämplighetslista som tankeundelag: Från Sämst till Bäst: Plåtis- Delintegrerad-Helintegrerad-Alkov
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Tankarna far åt alla möjliga håll.

Ett annat alternativ är ju en Nordic med Alde, golvvärme, värmeväxlare, dieselvärmare för motor mm.
Perfekt för vintern.

Men bilen blir rätt mycket större.

Känns som att det här med att välja husbil är ett stort vägande mellan för och nackdelar och en hel del kompromisser hur man än gör.:rolleyes:
Ja det är alltid en fråga om kompromisser. Men tittar du på en Nordic, så finns många alternativ som fungerar ungefär lika bra, men då oftast med dubbelgolv, men även Kabe har det du nämner om Nordic även om alla inte har dubbegolv. För mej handlar frågan om vintercamping främst om hur vatten och avloppstankar är placerade och hur rördragningen dit är gjord (inkl avtappningskranar. Vi har vintercampat i Sverige ett antal år och då med dubbelgolv där allt vad tankar och kranar heter varit i uppvärmt utrymme. Vi har då haft Knaus, Burstner och Hobby.
 

AntonRennerhag

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
31093
Medlemskap
2021
Tankarna far åt alla möjliga håll.

Ett annat alternativ är ju en Nordic med Alde, golvvärme, värmeväxlare, dieselvärmare för motor mm.
Perfekt för vintern.

Men bilen blir rätt mycket större.

Känns som att det här med att välja husbil är ett stort vägande mellan för och nackdelar och en hel del kompromisser hur man än gör.:rolleyes:
Ja det är alltid en fråga om kompromisser. Men tittar du på en Nordic, så finns många alternativ som fungerar ungefär lika bra, men då oftast med dubbelgolv, men även Kabe har det du nämner om Nordic även om alla inte har dubbegolv. För mej handlar frågan om vintercamping främst om hur vatten och avloppstankar är placerade och hur rördragningen dit är gjord (inkl avtappningskranar. Vi har vintercampat i Sverige ett antal år och då med dubbelgolv där allt vad tankar och kranar heter varit i uppvärmt utrymme. Vi har då haft Knaus, Burstner och Hobby.
Okej.

Hur tycker du att kvaliten på Burstner har varit?
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Okej.

Hur tycker du att kvaliten på Burstner har varit?
Om jag säger så här, vi bytte bort den för två år sen och det är det sämsta vi gjort vad gäller husbilsbyten. Nu hade vi en lite större bil, en Burstner i 710 Elegance, med dubbelgolv, Alde värme mm. Bilen var tre axlig och 8.30 lång och av olika orsaker bytte vi till en 7 meters, men vi ångrar oss definitivt trots smidigheten. Burstnern var också ett antal kompromisser, men ändå det bästa vi haft och då inte tack vare utrymmet. Den fungerade så väldigt bra bara.
 

siczac

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Eslöv
Vår Westfalia Columbus 601D plåtis har en Ebersprecher dieselvärmare, vattenburet värmesystem, med 5 konvektorer varav 3 har fläktar som går att styra separat, automatiskt eller manuellt. Columbusen har också separat vattenburen-golvvärme i hela bilen. Det går att styra golvvärmen i duschen/toaletten helt separat. Golvvärmen går att köra samtidigt som de 5 konvektorerna. Förutom Ebersprechern så har vi en separat Webasto dieselvärmare kopplad till motorn och dess varmlufts-aggregat. Denna kan antingen värma motorn eller ge värme till bodelen i bilen. Vår gråvatten-tank är isolerad och har värmare och färskvattentanken ligger inne den uppvärmda bilen. Framdörrar, bakdörrar och sidodörr är isolerade.
Vi har också värmetäcken till förarhyttens fönster, skjutdörren och bakdörrarna vid behov.
Den enda svaga punkten jag hittat är avtappningskranen till gråvattnet som sitter oisolerad under bilen. Lösningen blir en 12 volts kabel runt den och att isolera avtappningsröret.
En 120 liters diseltank, solceller och litiumbatterier (som värms av det uppvärmda golvet vilket förbättrar laddning vid minusgrader) underlättar när du skall fricampa.
Anders
 

Palte

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
29965
Medlemskap
2022
Är ute med vår dreamer family för första gången i -10*. Både färskvatten och gråvatten tank ligger i dubbelgolvet så inga problem där. Det jag skulle vilja förbättra är ett täcke innanför bakdörrarna (har masatäcke i fram) och att munstyckena till truma värmen skulle gå att låsa i rätt läge. Lite svårt att justera in så det är lagom varmt överallt och sen kommer någon åt så ändras det...
 

pipers

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Västervik
HBK-Nr
18347
Medlemskap
2024
Är ute med vår dreamer family för första gången i -10*. Både färskvatten och gråvatten tank ligger i dubbelgolvet så inga problem där. Det jag skulle vilja förbättra är ett täcke innanför bakdörrarna (har masatäcke i fram) och att munstyckena till truma värmen skulle gå att låsa i rätt läge. Lite svårt att justera in så det är lagom varmt överallt och sen kommer någon åt så ändras det...
Vi har en precis likadan bil och sover i våningssängarna bak, anpassat ett fluffigt överkast från jysk till insida bakdörrar,det har varit bra och funkat förra årets januariresa, även om det inte va så kallt då
 
Toppen