• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vinter och avlopp.

F

F.d. 55521

Guest
Jag har en Bustner 625 års modell 2005.
Tidigare hade vi en husvagn med både vatten och avlopp inne i vagnen, vilket gjorde att vi inte hade några problem med frysning av vatten under vintrarna, detta är inte möjligt i denna husbil då gråvattentanken sitter under bilen.
Jag har funderat på att isolera den, möjligen även tillföra någon värme, eller så låter jag vattnet rinna ut i en hink
Hur brukar ni göra, som har tanken under vagnen, när ni använde husbilen på vintern?

Sv: Vinter och avlopp.

Hej!
Möjligtvis kan du hälla t-sprit i avloppet, men jag vet inte om det skadar någon ev. packning el. dyl. annars är det öppet avlopp som gäller!

Mvh
Pilot

matzz

Ett hopplöst företag att försöka värma och isolera. Kommer att kosta väldigt mycket energi och ändå kommer avtappningskranen att frysa för dig i den norrländska vinterkylan.
Bästa lösningen blir nog att grena avloppsledningen (med Y-rör och avstängningskranar) inne i uppvärmt utrymme och ställa om till störtavlopp på vintern. Gärna dessutom en liten värmekabel (finns att köpa både 220V och lite mer svårfunnet 12V) runt golvgenomföringen för störtavloppet.

aake

Använder bilen endast i undantagsfall vintertid och tömmer därför alla vattensystem då bilen ej är uppvärmd, även om tankarna ligger i dubbelgolvet.
Men däremot har jag en separat 5 liters dunk ansluten till en separat "kran" på diskbänken som i vanliga fall är endast för dricks och kaffevatten. Lätt att fylla och tömma och funkar under kortare perioder om man har en extradunk till toaspolningen.

Tillbaka
Toppen