• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vinter och avlopp.

F

F.d. 55521

Guest
Jag har en Bustner 625 års modell 2005.
Tidigare hade vi en husvagn med både vatten och avlopp inne i vagnen, vilket gjorde att vi inte hade några problem med frysning av vatten under vintrarna, detta är inte möjligt i denna husbil då gråvattentanken sitter under bilen.
Jag har funderat på att isolera den, möjligen även tillföra någon värme, eller så låter jag vattnet rinna ut i en hink
Hur brukar ni göra, som har tanken under vagnen, när ni använde husbilen på vintern?

F

F.d. 52945

Guest
Sv: Vinter och avlopp.

Hej!
Möjligtvis kan du hälla t-sprit i avloppet, men jag vet inte om det skadar någon ev. packning el. dyl. annars är det öppet avlopp som gäller!

Mvh
Pilot

F

F.d. 58573

Guest

matzz

Ett hopplöst företag att försöka värma och isolera. Kommer att kosta väldigt mycket energi och ändå kommer avtappningskranen att frysa för dig i den norrländska vinterkylan.
Bästa lösningen blir nog att grena avloppsledningen (med Y-rör och avstängningskranar) inne i uppvärmt utrymme och ställa om till störtavlopp på vintern. Gärna dessutom en liten värmekabel (finns att köpa både 220V och lite mer svårfunnet 12V) runt golvgenomföringen för störtavloppet.

aake

F

F.d. 29925

Guest

Använder bilen endast i undantagsfall vintertid och tömmer därför alla vattensystem då bilen ej är uppvärmd, även om tankarna ligger i dubbelgolvet.
Men däremot har jag en separat 5 liters dunk ansluten till en separat "kran" på diskbänken som i vanliga fall är endast för dricks och kaffevatten. Lätt att fylla och tömma och funkar under kortare perioder om man har en extradunk till toaspolningen.

Toppen