Sv: Vinter i helintegrerad bil
Du får gärna lämna fler detaljer runt denna Ardic installation och vem som gjort den och vad den kostade.
Hej
Dieselbrännaren är infogad i det vattenburna systemet som vilken radiator som helst. Har dubbla cirkulationspumpar, en för Ardicen och en för Alden. Anledningen till detta är att dieselbrännare av denna lite äldre typ inte kan styras över den vanliga termostaten (resulterar i alldeles för många starter med åtföljande el-förbrukning). Värmen från dieselbrännaren regleras istället med en reostat som ändrar varvtal på cirkulationspumpen. Långsam cirkulation = mindre värme till kupén.
Gjorde jobbet själv med gediget bistånd från en kunnig kompis (ärligt talat gjorde nog han mer än jag)....
Värmaren införskaffad från en bilskrot för cirka 3000 SEK, kompletterat med diverse slangar och ett större expansionskärl cirka 2000 SEK. Det större kärlet var nödvändigt dels för att jag ökade vattenvolymen i systemet ganska mycket (det blev långa slangar för att minimera åverkan om jag skulle vilja återställa), dels för att vattentemperaturen förefaller bli högre när dieselbrännaren används som värmekälla.
OBS! Det finns gott om billiga gamla Webasto-brännare men dessa är mindre lämpliga då dom verkar ha en inbyggd gångtidsbegränsning (går cirka 70 minuter, därefter omstart). Hur Eberspächer är konstruerad vet jag inte....
//Janne