• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinter i helintegrerad bil

F

F.d. 10216

Guest
Hur är det att bo i en helintegrerad bil på vintern? Blir det drag från hytten in mot resten av bodelen? Blir det kyla underifrån när man ligger i loftsäng över hytten? Draperier och jalusier för hyttfönstren, klarar de att hålla sträng kyla ute?

Att det funkar att bo vintertid även i helintegrerat är ju klart, men hur komfortabelt är det vad värmen anbelangar?

Någon med erfarenhet som kan tipsa?

Bedam
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vinter i helintegrerad bil

Har erfaring fra 3 helintegrerte, den første en Hymer 644 fra 1985 med draperi innenfor fönsterene og luftvärme ble for kald ved frost. Det hjalp ikke på komforten at gulvet ikke var isolert :mad:.

Neste bil en Flair 6700 fra 1999 var nesten perfekt, selv ved -30° ute så var det ingen kaldras og den oppvarmede kjelleren ga et lunt gulv. Isolerglasset i sederutene foran gjorde at en ikke trengte å stenge gardinene for å holde på varmen. Rulleveggen innenfor frontruta isolerte vekk kulden der også.

Dagens Flair 8000 fra 2008 ser ut til å være minst like bra vinterbil som den gamle Flair - ikke merkelig når en har samme løsning foran og bedre isolasjon av torpedoveggen. Så at 2012 modellen har samme isolasjon som i gulvet også mot motorrommet - skulle bli enda et hakk bedre.

Kan tilføye at vi er spesiellt ømfintelige for kulde begge to så inneklima holder normalt hos oss rundt 25°C :D:D
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Vinter i helintegrerad bil

Hej
Vi har dubbelgolv i bodelen så där går det bra att gå barfota på vintern, men i bildelen där var golvet väldigt kall, jag löste det att köpa en golvmatta med inbyggda vattenrör som blev kopplad till bodelens värmesystem (Alde vattenburen) Sen dess har jag inte använd skor när jag kör.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t46833/ här en länk till element tillverkaren samt svensk åf
Ha de Paffw
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vinter i helintegrerad bil

Om du klarar vintertempraturer beror helt på vilken bil du väljer. Jag har en Hymer 675SL med luftvärme och elgolvärme, jalusier innanför framfönsterna och bra isolering vilket det är på nyare helintegrerade Hymer. Vid kallare än minus 15 märker man att det är litet svalare framme i bilen än baktill i enkelbäddarna men fortfarande fullt tolerabelt. Om jag inte har tillgång till el börjar också golvet fram bli litet kallt vid samma temperatur. När det är under 20 grader vill jag inte längre stå utan el för då blir golven kalla och det blir litet för svalt fram i bilen om man inte skall ha bastu därbak. Har jag tillgång till El så kör jag golvvärmen samt en tyst värmefläkt fram mellan framstolarna och då har jag klarat straxt under 30 grader. Kallare har jag aldrig provat och där går nog också gränsen för spillvattentankens värme mm. Jag hade tidigare en Knaus med vattenburen värme, dubbelgolv mm men där gick gränsen vid straxt över 15 grader. Det var för få radiatorer så även om pannan räkte till fick jag inte ut mera värme. Det är mysigt att bo i husbilen vintertid och med rätt bil och rätt utrustning och anpassningar så fungerar det bra ned till minst 30 graders kyla.:)
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Vinter i helintegrerad bil

Hej

Åker Knaus Sunliner 800 -05 året om. Dubbelgolv och vattenburen värme.

Har kompletterat Alde-pannan med en Ardic dieselvärmare (inte motorvärmar-installation utan lika som Alde-pannan). Köpte oxå ett "finskt vintertäcke".

Har varit ute när det varit mellan 25 och 30 minusgrader utan problem. Håller lätt 25 grader varmt i bilen.

//Janne
 
F

F.d. 10216

Guest
Sv: Vinter i helintegrerad bil

Tack alla, det var mycket värdefull information från folk med praktisk erfarenhet. Nu vet vi bättre vad vi ska hålla ögonen på. Tack!

Bedam
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Vinter i helintegrerad bil

Du får gärna lämna fler detaljer runt denna Ardic installation och vem som gjort den och vad den kostade.

Hej

Dieselbrännaren är infogad i det vattenburna systemet som vilken radiator som helst. Har dubbla cirkulationspumpar, en för Ardicen och en för Alden. Anledningen till detta är att dieselbrännare av denna lite äldre typ inte kan styras över den vanliga termostaten (resulterar i alldeles för många starter med åtföljande el-förbrukning). Värmen från dieselbrännaren regleras istället med en reostat som ändrar varvtal på cirkulationspumpen. Långsam cirkulation = mindre värme till kupén.

Gjorde jobbet själv med gediget bistånd från en kunnig kompis (ärligt talat gjorde nog han mer än jag)....

Värmaren införskaffad från en bilskrot för cirka 3000 SEK, kompletterat med diverse slangar och ett större expansionskärl cirka 2000 SEK. Det större kärlet var nödvändigt dels för att jag ökade vattenvolymen i systemet ganska mycket (det blev långa slangar för att minimera åverkan om jag skulle vilja återställa), dels för att vattentemperaturen förefaller bli högre när dieselbrännaren används som värmekälla.

OBS! Det finns gott om billiga gamla Webasto-brännare men dessa är mindre lämpliga då dom verkar ha en inbyggd gångtidsbegränsning (går cirka 70 minuter, därefter omstart). Hur Eberspächer är konstruerad vet jag inte....

//Janne
 
Toppen