• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vindrutetorkarna har lagt av -hjälp!

Ulfert

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30281
Medlemskap
2025
Hej!
Har alltid fått bra tips här i Husbilsklubben och hoppas på tur nu också.
Helt plötsligt under färd slutade torkarna att fungera. Jag kollade säkringarna och kablar men allt verkade OK. Genom att knacka på motorn fick jag igång det hela - en kortare stund innan de stannade igen. För mig som amatör på detta och 0 kunskap om bil-el är jag orolig för att felet är mekaniskt.

Vart skall man vända sig? Jag bor i Göteborg. Finns det någon som har tips om en bra verkstad för denna 35-åriga klenod? (Peugeot Cabby City 585 från 1990) Eller som, mot ersättning givetvis, kan hjälpa mig - bilen är körbar, bara det inte regnar!
/Ulf

PXL_20230904_152153652.jpg

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Det är kanske bara bra om det är mekaniskt? Jag tror att du ska börja med att försöka plocka ut..det mekaniska..de armar som sitter inne..under...och smörja upp och fetta in dem.. så att de säkert rör sig lätt... även om det inte är ditt egentliga fel..är det bra att du håller dem i skick o väloljade....om du inte gör det själv...kan säkert en hyfsat teknisk mindre firma göra detta jobb...det behöver inte bli jätte dyrt... ? Behövs ingen avancerad verkstad för det. några timmars jobb om inget hänger upp sig. Sen kan det ju ev va något elektriskt också.... kablar till motorn...dålig kontakt...dålig kontakt jord..o annat... kan så klart också va i elmotorn? Men ändå...att armarna rör sig lätt..är alltid en grundförutsättning...
Återkom gärna o du får säkert fler tips här.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det brukar vara spänningfall till torkarmotorn på gamla Ducato också, så det finns inte mycket spänning kvar vid torkarmotorn. Om man mäter när torkarmotorn är igång så kan det vara nedåt 9Volt eller så, så det finns inte mycket kraft kvar. En bra början är som Toyota skriver se till att allt mekaniskt går lätt och är smörjt vid axlarna som vrider på sig m.m.
Men att fixa spänningsfallet kan vara knepigare, det kan göra viss skillnad med en extra jordkabel, men spänningfallet brukar vara i pluskablarna. det som får ordentlig ordning på problemet är att låta torkarmotorns gamla kablar styra två nya reläer som får ström direkt från bilbatteriet så blir det fart på dem igen.Det är ju rätt mycket att koppla om, så det verkar inte vara riktigt din grej, men det brukar vara den slutgiltiga lösningen att få full spänning till torkarmotorn.
Det kan ju "bara" vara något fel på torkarmotorn också eftersom den gick ett tag när du knackade på den som Toyota också skriver, så en utredning men även ett flertal åtgärder skulle helst behövas så felet verkligen försvinner, för spänningsfall finns säkert med i problemet.
Nya torkarmotorer finns till skapligt pris typ 430:- utan problem, men både kärvande leder och spänningsfall kan ta död på en frisk torkarmotor i förtid.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Kanske kan hjälpa till att börja med

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Ett sätt att klara sej hjälpligt är att använda rainoff på rutan och det minskar också belastningen på torkarmotorn, det mesta vattnet bruka blåsa av fartvinden. Hade en bil som över 70 behövde man inte använda torkarna men det var en twingo.

Ulfert

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30281
Medlemskap
2025
Tack alla för svar!
Det brukar vara spänningfall till torkarmotorn på gamla Ducato också, så det finns inte mycket spänning kvar vid torkarmotorn. Om man mäter när torkarmotorn är igång så kan det vara nedåt 9Volt eller så, så det finns inte mycket kraft kvar. En bra början är som Toyota skriver se till att allt mekaniskt går lätt och är smörjt vid axlarna som vrider på sig m.m.
Men att fixa spänningsfallet kan vara knepigare, det kan göra viss skillnad med en extra jordkabel, men spänningfallet brukar vara i pluskablarna. det som får ordentlig ordning på problemet är att låta torkarmotorns gamla kablar styra två nya reläer som får ström direkt från bilbatteriet så blir det fart på dem igen.Det är ju rätt mycket att koppla om, så det verkar inte vara riktigt din grej, men det brukar vara den slutgiltiga lösningen att få full spänning till torkarmotorn.
Det kan ju "bara" vara något fel på torkarmotorn också eftersom den gick ett tag när du knackade på den som Toyota också skriver, så en utredning men även ett flertal åtgärder skulle helst behövas så felet verkligen försvinner, för spänningsfall finns säkert med i problemet.
Nya torkarmotorer finns till skapligt pris typ 430:- utan problem, men både kärvande leder och spänningsfall kan ta död på en frisk torkarmotor i förtid.

M.v.h. JANKRO.
Hej och tack för ditt svar! Vart vänder man sig för att köpa en motor för 430:-?

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Är man envis och har tid så kan man laga en motor, har plockat isär motorer svarvat kollektorn bytt kol och den har fungerat som ny, men en verkstad fungerar det inte kostar för mycket, men står man på en camping med lite verktyg kan man få ordning på den. problemet är kolen.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, de finns på flera firmorna på nätet, med lite olika pris, samt lite luddig info för det finns många som ser likadana ut men är till lite nyare bilar.

Här är en
https://www.skruvat.se/reservdelar/torkarutrustning/torkarmotor/torkarmotor-p1705092

Men Axel A. har t.o.m. rätt Fiat reservdelsnummer och troligen en bättre motor, som nog är värd de extra kronorna.
Originaldelar nummer: 9942874

Skärmbild 2025-08-28 220151.png

M.v.h. JANKRO.

A, Toyota hann före.........

Toppen