• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Torkarmotorn får inte jord

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Hej alla.
Swift Citroen 1990
Torkar motorn har vart slö och ibland stannat helt och sen funkat sen gått skitsakta och sen funkat normalt så där har det hållit på i några veckor.
Man kan väl tänka sig att jordanslutningen sitter lite glapt därav detta beteende kanske..

Jag tog bort torkar motorn och mäter när jag har vindrutorkarna igång i olika lägen och jag ser att det kommer Ström men motorn vill inte gå. Då testade jag att koppla från ström på torkarmotor kabel till torkarmotorn och så tar jag jord från batteriet direkt och då funkar motorn.

Jag kollar i säkringsboxen handsfacket alla kablar där och det är jäkligt svårt att veta vad som är vad Men en fråga är ju då, sitter det något relä som styr detta? Jag kollar jordenslutningarna som finns runt handelsfacket och alla verkar vara okej.

Jag kan ju ta jord direkt nu från batteriet om jag vill så att jag kan köra i regn men det blir ju ett ful bygga.

Jag ser vindrutetorkare säkringen i handsfacket och det är en samlings säkring som går till alla möjliga grejer. På höger sida under handsfacket så är det ju en jordibult i väggen där Det sitter typ åtta ledningar och jag känner på allihopa och skruvar också på Bulten och vrider lite grann och drar fast men det är ingen skillnad
 

Bilagor

  • 20231005_115745.jpg
    20231005_115745.jpg
    1,4 MB · Visningar: 26
  • 20231005_121201.jpg
    20231005_121201.jpg
    1,7 MB · Visningar: 23
  • 20231005_123003.jpg
    20231005_123003.jpg
    2 MB · Visningar: 26
  • 20231005_123020.jpg
    20231005_123020.jpg
    1,4 MB · Visningar: 26
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej alla.
Swift Citroen 1990
Torkar motorn har vart slö och ibland stannat helt och sen funkat sen gått skitsakta och sen funkat normalt så där har det hållit på i några veckor.
Man kan väl tänka sig att jordanslutningen sitter lite glapt därav detta beteende kanske..

Jag tog bort torkar motorn och mäter när jag har vindrutorkarna igång i olika lägen och jag ser att det kommer Ström men motorn vill inte gå. Då testade jag att koppla från ström på torkarmotor kabel till torkarmotorn och så tar jag jord från batteriet direkt och då funkar motorn.

Jag kollar i säkringsboxen handsfacket alla kablar där och det är jäkligt svårt att veta vad som är vad Men en fråga är ju då, sitter det något relä som styr detta? Jag kollar jordenslutningarna som finns runt handelsfacket och alla verkar vara okej.

Jag kan ju ta jord direkt nu från batteriet om jag vill så att jag kan köra i regn men det blir ju ett ful bygga.

Jag ser vindrutetorkare säkringen i handsfacket och det är en samlings säkring som går till alla möjliga grejer. På höger sida under handsfacket så är det ju en jordibult i väggen där Det sitter typ åtta ledningar och jag känner på allihopa och skruvar också på Bulten och vrider lite grann och drar fast men det är ingen skillnad
Kolla i länken, det är din egen tråd. Inlägg 69, nr 01215 i elschemat är torkarmotorn.
NZ är jorden i kontakten som du har mätt i. Använd summern i din multimeter.

Du kan även söka på inlägg från Jankro som handlar om samma problem som du har.
Ett sätt är att växla av med relän för att få bort spänningsfall till torkarmotorn. Jankro har skrivit en del om det.


 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Ett litet problem nu när jag kör torkarbladen och stänger av så stannar de mitt på vindrutan. Antar att jag får lossa Bulten och vrida motorn lite grann åt något håll och testa
 
Toppen