• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Vindrutetorkarna har gett upp

Status
Stängd för vidare inlägg.

DethleffsMagnus

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
34951
Medlemskap
2026
Hej
Vi hjälpte igång en husbil med startkablar här uppe på träffen och nu fungerar inte våra vindrutetorkare, de är helt stendöda. Har hittat säkringarna till vänster nedanför ratten, men det finns inget schema så jag hittar inte vilken jag ska kolla. Vi har en Dethleffs XLI 7850 2015. Tacksam för all hjälp. Hoppas på inget regn då vi har fyra timmars körning hemIMG_4117.jpeg
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
464
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Det var dumma säkringar....Många gånger är de ju av såpass genomskinlig plast att man kan se om de gått. Men märkligt att startkablar orsakat detta!
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
204
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
det finns ett kontaktkoppling innan torkarmotorn dela och sätt tillbaka
manual fiat 2013
 

Bilagor

  • 77_290_DUCATO_603.99.776_SV_01_05.15_L_LG.pdf
    20,7 MB · Visningar: 62
  • säkring.pdf
    112,3 KB · Visningar: 25
Senast ändrad:

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Kanske finns ytterligare en säkringsbox?
Nog brukar det stå en tabell över säkringarna funktion i locket, eller i bilens användarhandbok, men såna böcker har ju en tendens att försvinna.
På min bil, förra våren gick inte torkarna, dock en äldre bil, DUCATO fån 1996.
Felet var att lagerbussningarna där torkarnas axel kommer ut hade fastnat. Så motorn orkade inte dra tokarna, trots det gick inte säkringen.
De var rätt svåra att få lös, då de satt stenhårt i det fasttorkade smörjfettet. Till slut fick jag ur axlarna och kunde polera upp dem och smörja om.
För att veta om detta hänt kan man försiktigt ta tag i en torkare och försöka vrida den, det skall finnas ett glapp och ruckar man på en skall den andra röra sig lite oxo. Är det stumt har de fastnat och då är det felet.
Men du har säkert använt torkarna i vår.

För övrigt , som HenkeAls nämner, är det ju märkligt om startkablar skulle åstadkommit detta problem.
Men kolla nog vid och omkring de punkter där starkablarna sattes fast, det är lätt gjort att de halkat omkring och kunnat påverka något som hör till torkarna.
Har den svarta minuskablen satts på maximalt dumma ställe kan det blir strömmar på helt fel ställe i bilen, som kan ge ett elfel.
Därför är det viktigt att även den svart, minus sladden sätts på batteriets minuspol, elelr möjligen på motorblocket.

de
Roysan

 

DethleffsMagnus

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
34951
Medlemskap
2026
hej
det finns ett kontaktkoppling innan torkarmotorn dela och sätt tillbaka
manual fiat 2013
Tack för manualerna, våra ligger hemma i säkert förvar. Har delat och satt tillbaka kontaktkoppling utan resultat.
Hittade säkring vi ska kolla, nr 2 från vänster nederst F43. Ska även kolla den i huven.
Stod även att det finns ett motorstopp som kunde kicka in om man försöker köra torkarna vid t.ex snö. Långsökt, men då skulle man ringa Fiat.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Det brukar finnas en liten pincett i säkringslådan, för att ta ur säkringarna, genom att i tur och ordning ta ur dem och titta om glödtråden är av eller hel finns chans att hitta en trasig utan att veta vilken som är vilken.

Jag nämnde tidigare att fel placerad jordledning, dvs fel jordpunkt för den svarta minustartkabeln kan orsaka skador.
Ta exvis om man sätter den svarta på något jordat föremål som just exvis vindrutetorkarmotorn, eller på mekanismen till torkararmarna.
Motorn är jordad med en av kablarna i nämnda kontaktblock, då kan ju hela strömmen till den bil som får starthjälp gå den vägen, minuskabeln kan då brännas av varvid det händer som beskrivs i tråden.
Det var därför jag föreslog noggrann besiktning av sladdar och föremål i närheten av där startkablarna sattes.

Roysan
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
464
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Det brukar finnas en liten pincett i säkringslådan, för att ta ur säkringarna, genom att i tur och ordning ta ur dem och titta om glödtråden är av eller hel finns chans att hitta en trasig utan att veta vilken som är vilken.

Jag nämnde tidigare att fel placerad jordledning, dvs fel jordpunkt för den svarta minustartkabeln kan orsaka skador.
Ta exvis om man sätter den svarta på något jordat föremål som just exvis vindrutetorkarmotorn, eller på mekanismen till torkararmarna.
Motorn är jordad med en av kablarna i nämnda kontaktblock, då kan ju hela strömmen till den bil som får starthjälp gå den vägen, minuskabeln kan då brännas av varvid det händer som beskrivs i tråden.
Det var därför jag föreslog noggrann besiktning av sladdar och föremål i närheten av där startkablarna sattes.

Roysan
Det är väl självklart att vid användning av startkablar sätta +till+ och - till - på batterierna! Sedan är det ju många som säger att man också ska ha den hjälpande bilen igång.
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
204
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
säkringingar för 2015.
 
Senast ändrad:

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ja visst, HenkeAls, klart att det är självklart som du nämner att plus till plus och minus till minus på batterierna i hjälpande och hjälpt bil.
Finns bara ett rätt sätt.

Anledningen till att jag tog upp saken är att jag sett och upplevt en del saker. Exvis att ägaren till en hjälpta bilen menar att i hans bil skall den och den jordpunkten användas. Exvis i motorns lyftögla.
Andra tycker att det inte är så noga utan lämpligt ställe med metall, i plåten eller lite varstans.
En jordpunkt i bilplåten någonstans under huven kan vara mycket olämpligt.
På många bilar kan ju startbatteriet vara lite gömt, dels under kåpor dels svåråtkomligt på andra sätt, så kompromissas det.
Eller enligt Murphys lag: "finns ett enda sätt att göra fel så blir det fel."

Nu har inte trådstartaren nämnt något om hur det anslöts, jag menar nu mer generellt hur folk gör, eller tänker.

Själv tillverkade jag så långa startkablar att jag kan ta starthjälp från bodelsbatteriet.

Roysan
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
464
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Ja det där med bodelsbatteriet har jag också tänkt på. Problemet är väl att det ofta sitter ändå sämre till ofta under förarstolen så det blir svårt att få på startkablarna. Med rätt anslutning av startkablar (batteri till batteri direkt) kan jag inte förstå varför startbooster skulle vara bättre. Det blir ju samma väg ändå för strömmen och för den "givande" bilen blir det ju samma sak som om den själv startas vad gäller ström från batteriet.
 

DethleffsMagnus

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
34951
Medlemskap
2026
Får be om ursäkt , det var nog vi ni startade i morse :applaus:men jag ser heller inte hur det kan ha påverkat torkarna.
Än en gång tack.
Inga problem, sånt som händer. Problemet löst, när vi jordade kabeln så satte vi den galet och motorn till torkarbladen fick sig en liten kyss. Det var en sladd som bränts sönder, och nu är den som ny igen.
 

DethleffsMagnus

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
34951
Medlemskap
2026
Det brukar finnas en liten pincett i säkringslådan, för att ta ur säkringarna, genom att i tur och ordning ta ur dem och titta om glödtråden är av eller hel finns chans att hitta en trasig utan att veta vilken som är vilken.

Jag nämnde tidigare att fel placerad jordledning, dvs fel jordpunkt för den svarta minustartkabeln kan orsaka skador.
Ta exvis om man sätter den svarta på något jordat föremål som just exvis vindrutetorkarmotorn, eller på mekanismen till torkararmarna.
Motorn är jordad med en av kablarna i nämnda kontaktblock, då kan ju hela strömmen till den bil som får starthjälp gå den vägen, minuskabeln kan då brännas av varvid det händer som beskrivs i tråden.
Det var därför jag föreslog noggrann besiktning av sladdar och föremål i närheten av där startkablarna sattes.

Roysan
Och du hade helt rätt, när vi jordade kabeln så satte vi den galet och motorn till torkarbladen fick sig en liten kyss. Det var en sladd som bränts sönder, och nu är den som ny igen.
 

DethleffsMagnus

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
34951
Medlemskap
2026
OT.
Mitt råd är använd aldrig startkablar mellan moderna fordon, mycket tråkiga elfel kan uppstå då, tyvärr.
Använd en startbooster ifall startbatteriet inte orkar starta motorn.
Vi hade en startbooster men den var givetvis urladdad när den behövdes, en sån grej man bör kolla med jämna mellanrum.
 

DethleffsMagnus

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
34951
Medlemskap
2026
Tack för visat intresse, Problemet löst, när vi jordade kabeln så satte vi den galet och motorn till torkarbladen fick sig en liten kyss. Det var en sladd som bränts sönder, och nu är den som ny igen. Av detta har vi lärt oss att inte fästa jordkabeln i motorutrymmet hur som helst, utan att använda lyftkroken i motorn om det skulle behövas igen även om det är trångt och bökigt. Eller helt enkelt kolla att startboostern mår bra nån gång i månaden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen