• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem vindrutetorkarmotor

Svenna

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Raseborg
Hej!
min Hymer 644/368 vindrutetorkarmotor har lagt av.
Hittar inte på nätet en motsvarande.
Kanske någon här vet var man får tag i en sådan Bosch 058 062 0390 241 314 CEP 12v är betäckningen på motorn.
Tackar för all hjälp.
Svenna
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Kollade runt på nätet, verkar svårt tyvärr.
På ett engelskt forum var det en husbilsägare som inte kunde hitta den motorn redan 2008.

Mitt tips är att höra med Hymer, dom kanske känner till någon motor som passar, och fortfarande går att få tag på.

Som ett andra alternativ, din motor går att laga. En torkarmotor är ingen svår sak.
Problemet i dessa tider är kanske att hitta någon som har kunskapen.
Prova i så fall på ett Bosch serviceställe.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Jag har hymer också och problemet va att fett hade runnit på kontaktytorna enl.bild
 

Bilagor

  • 327EC923-FF34-492D-981C-F67BDA1211AA.jpeg
    327EC923-FF34-492D-981C-F67BDA1211AA.jpeg
    4 MB · Visningar: 27
  • 41F88C78-7313-43FD-8A9F-9F18AEBD7442.jpeg
    41F88C78-7313-43FD-8A9F-9F18AEBD7442.jpeg
    1 MB · Visningar: 27
  • A7BBC0F0-8100-4962-B196-06A2EA79BE85.jpeg
    A7BBC0F0-8100-4962-B196-06A2EA79BE85.jpeg
    783,2 KB · Visningar: 27

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
ok, kolla på Alvadi. Sök på sällsynta modeller, jag kollade på citroen c25. det finns tre modeller till den.
Men har ingen aning om vilket märke du har, men är väl troligen byggd på Fiat, peugeot eller citroen.
Då borde någon av dessa passa, men säker är jag inte
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
En sådan motor består av dels själva motorn, en vanlig likströmsmotor med kollektor och kol, samt två lager.
Lagren är oftast glidlager.
Det gäller att försöka se om det är motorn som är trasig eller annat.
Annat är utväxlingen som ger rätt varvtal, kugghjul, dels systemet som gör att den stannar torkarna på rätt ställe efter avstängning.
Enligt sacces bilder.
Man kan även tänka sig att strömmatningen till motorn är felet.

En sådan motor går ju inte så mycket så kolen är säkert inte nedslitna.

Vindrutetorkarna på en husbil är vanligen väldigt stora, och kräver mer kraft än på en personbil för att göra rörelsen.
Därmed kan ev säkring till matningen ha löst ut.
Motorn kan om den övebelastas blivit överhettad och lindningarna på rotorn har bränts.
Men man kan även tänka sig kugghjulen, de kan vara av fibermaterial och slits ner varvid motorn snurrar men inte driver.

En sak som hänt mig på min personbil, på väg hem en mörkt natt med mycket regn, torkaren lade av .
Väl hemma kunde jag konstatera att fiberkugghjulen hade slitits ut.
På den tiden köpte man delar på bilskroten....

Slutligen, finns ju en viss möjlighet att byta motorn från en vindrutetorkare med samma motor men olika mekanism.


Roysan
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Passa även på att smörja linkaget, och fästena som kommer upp genomplåten. På min behöver jag smörja lite varje år, för att undvika att armarna går trögt.
 

Svenna

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Raseborg
Hej!
Ni skall alla ha ett stort tack som försökt hjälpa mig med mitt problrm.
Det konstiga är att motorn funkade i fjol höstas när jag ställde bilen för vinterförvaring, nu när jag tog ut bilen så funkade dom inte mer?
Jag har haft upp motorn och rengjort den, det har sluppit vatten iden så den var väldigt rostig innanför. Men efter all rengörning så funkar den inte ändå. Knäpper i rele´n lite och ström får den.
Jag har kollat sidorna ni rekomenderat men inget resultat. bilen är en Peugeot j5 Hymer 644/368 årsmodell 90-91.
 

Krillekrut

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
32060
Medlemskap
2026
Hej!
Ni skall alla ha ett stort tack som försökt hjälpa mig med mitt problrm.
Det konstiga är att motorn funkade i fjol höstas när jag ställde bilen för vinterförvaring, nu när jag tog ut bilen så funkade dom inte mer?
Jag har haft upp motorn och rengjort den, det har sluppit vatten iden så den var väldigt rostig innanför. Men efter all rengörning så funkar den inte ändå. Knäpper i rele´n lite och ström får den.
Jag har kollat sidorna ni rekomenderat men inget resultat. bilen är en Peugeot j5 Hymer 644/368 årsmodell 90-91.
Kolla med Rexbo.se
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.620
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, eftersom det är en helintegrerad så är det inte helt säkert att de har använt original torkarmotorn i din bil med extrastora torkare m.m. och motorn kan därför vara rätt udda.
Men i lite äldre helint. än din så satt det original Magneti Marelli motorer i dem. Kolla om den här i alla fall ser ut som din för det är en pirat till Magneti Marelli. Annars så blir det säkert svårare.
(För du har väl inte tre torkararmar på din bil som HYMER började med på en del helint.)

Tyvärr så blir torkarmotorerna ofta plågade av den vanliga orsaken i första generationens bilar, spänningsfall och strömökning som ev. kan avhjälpas med att använda originalkablarna till styrning av två reläer som får frisk 12V från nya kablar.
Men kolla om den här motorn ser ungefär ut som din BOSCH annars så har Hymer troligen stoppat dit någon kraftigare än originalet till din stora ruta.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen