• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vindkraft

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
411
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Läser spaltmeter om solceller, elstolpar, litiumbatterier, arm etc. Men det är väldigt tyst om vindkraft på/till husbilarna. Varför är inte det lika populärt som övriga energikällor? Har läst @Dj Freddy som monterade en propeller på sin hb. Har sökt i forumet men hittar inte mycket om vindkraft. Så vad säger vi om ett mobilt vindkraftverk på hb ?
Är det ren bekvämlighet att det är lite bökigare att montera, ger det sämre effekt än solceller, dålig kvalitet etc.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om du kan løfte vindsnurren så den ikke plages av turbulens rundt bilen og trær så er det arealet snurren dekker som begrenser hvor mye en kan oppnå. Det er enklere å få til stort areal med en snurre med horisontal aksel, selv om en da og må dreie snurren så den peker mot vinden. Mekanisk er en vertikal aksel snurre enklere, men det skal litt mer til å få noe særlig areal. og med det effekt. Litt bøkugt blir det med en 650W 12V/24V VAWT Lanterns Wind Turbine Generator Vertical Axis With Controller 5 Blades Electrical Equipment & Supplies from Industrial & Scientific on banggood.com selv om den faktisk fungerer bra. En sammelignbar Hawt enhet 1200W Wind Turbine Generator 12V/24V 3/5 Blades With Charge Controller Wind Generator kit Electrical Equipment & Supplies from Industrial & Scientific on banggood.com gir nesten det dobbelte for samme pris. Selv om 5 blader er på grensen av at bladene treffer turbulens fra hverandre og gir vibrasjon.
 

La & Ha

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Umeå
HBK-Nr
27853
Medlemskap
2024
MrMagoot, om du tycker att vi har dyr el, då ska du inte åka till Spanien utan solceller på taket! Jag tror att vi betalar ca 1:- /kW hemma medan (enligt min beräkning) samma kW kostar 3 ggr mer i Spanien. Deras el produceras mestadels med gas (enl. rykten) vilket lär vara betydligt kostsammare process. Där finns gott om ljus o sol så solceller är en mycket bra investering.

PS: Har aldrig sett en husbil i Spanien med en vindsnurra på taket. DS.
Hej vi har sett ett antal bilar med vindsnurror på men dom är inte svenska utan Tyska eller Franska men det tycks funka bra säger dom som vi har pratat med.
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
411
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Den vertikala som både Knut och Knazig lagt upp tycker jag verkar intressant. Lutar nog till en sån när det blir dags. Vibrationer ja, men jag är rätt övertygad om det går att bygga bort, i annat fall får man stoppa den. (Natten)
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Den vertikala som både Knut och Knazig lagt upp tycker jag verkar intressant. Lutar nog till en sån när det blir dags. Vibrationer ja, men jag är rätt övertygad om det går att bygga bort, i annat fall får man stoppa den. (Natten)
Om man googlar på de vertikala snurrorna så verkar det som att de inte fungerar som utlovat, de ger knappt någon ström alls.
Tex.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Et problem med VAWT enheter er at de tar stor plass og at det i praksis er kun halve størrelsen som fanger vind resten bremser. HAWT derimot har ingen bremseareal og det er bladenes lengde som er mest avgjørende for effekt. Ved lite vind får en litt mer ut av flere blad (5 i stedet for 3). VAWT sin fordel er at de er stillegående og kan leve livet i toppen av en stolpe. HAWT sin store fordel er at de er forholdsvis små under transport, spesiellt om en plukker av bladene, men de krever å komme opp over omgivelsene i noe større grad en VAWT.

Til husbilsbruk ville jeg valgt en HAWT med 3 blad og permanent magnet rotor pluss MPPT regulator
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
...Til husbilsbruk ville jeg valgt en HAWT med 3 blad og permanent magnet rotor pluss MPPT regulator
Håller med Knut. Jag ville lära mig er om vindsnurror och gick in på nätet och började läsa några timmar igår. Snubblade över en amerikan som höll på att testa båda systemen, 3 och 5 bladiga osv. under samma vindförhållanden. Den som vann var en enkel Kinesisk snurra med 3 blad (det som Knut skriver om). Den var uppe i 30A (samma vind) medan alla dom andra hade betydligt lägre ladd-värden. Kolla gärna länken:
Lycka till!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Håller med Knut. Jag ville lära mig er om vindsnurror och gick in på nätet och började läsa några timmar igår. Snubblade över en amerikan som höll på att testa båda systemen, 3 och 5 bladiga osv. under samma vindförhållanden. Den som vann var en enkel Kinesisk snurra med 3 blad (det som Knut skriver om). Den var uppe i 30A (samma vind) medan alla dom andra hade betydligt lägre ladd-värden. Kolla gärna länken:
Lycka till!

Inte den mest seriösa test jag har sett, kraftverken sitter ju på olika ställen på huset, det blir ju helt olika förhållanden för de olika kraftverken beroende på hur vinden virvlar runt huset.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
For disse små snurrene så trenger en minst 2 meter klaring mellom tak og underkant på snurren for å slippe plagsom turbulens. Skal en gjøre virkelig eksakte sammenligninger så trenger en 8 til 10 meter stolper med minst 10 meter avstand ute på en flat slette. Da får en like forhold, men slik de ple testet i videoen så blir alle utsatt for noe turbulens og vindretningen avgjør hvilken som gir best resultat i øyeblikket.
 
Toppen