• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vindkraft

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Läser spaltmeter om solceller, elstolpar, litiumbatterier, arm etc. Men det är väldigt tyst om vindkraft på/till husbilarna. Varför är inte det lika populärt som övriga energikällor? Har läst @Dj Freddy som monterade en propeller på sin hb. Har sökt i forumet men hittar inte mycket om vindkraft. Så vad säger vi om ett mobilt vindkraftverk på hb ?
Är det ren bekvämlighet att det är lite bökigare att montera, ger det sämre effekt än solceller, dålig kvalitet etc.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Kan du utveckla att det är värdelöst lite mera ?

Titta på bilden, den bilen blev onödigt hög!!

Vikten, vibrationer, stöldbegärlig, priset!
Sen har vi oljudet när man hissar upp den för andra husbilsgrannar.
In och ut för att hissa och sänka vindkraftsverket, jämför det med solceller eller en elstolpe som båda är vibrationsfria och tysta.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
pa min forra bil var det suverant. gav mycket energi och inga vibrationer.
Man kunde hora den i kraftiga vindbyar nar jag stod vid vastkusten och det var kuling.

om jag kunde skulle jag latt montera en pa min nya bil, men det finns inte riktigt samma forutsattningar pa denna bil med fasten.
Nar man star pa samma plats nagra dagar och det ar host/vinter och inte manga soltimmar, da ger den bra mycket kraft. jag kopte en 12v kupevarmare som jag anvande nar mina batterier var fulla, men vindgeneratorn fortfarande ville ge mer ;)

I dag finns det manga billiga varianter att kopa, sa se det som ett komplement pa vinterhalvaret.
den jag kopte tillverkas i Turkiet, har for mig att jag gav ca 3000:- for den. Vagde 4-5 kg vill jag minnas.
jag gjorde ett teleskop ror som mast, bara att ta i handtaget o lyfta den, vrida ett kvartsvarv i sidled for att lasa den i hojd lage. Mycket smidigt.


//Freddy
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
pa min forra bil var det suverant. gav mycket energi och inga vibrationer.
Man kunde hora den i kraftiga vindbyar nar jag stod vid vastkusten och det var kuling.

om jag kunde skulle jag latt montera en pa min nya bil, men det finns inte riktigt samma forutsattningar pa denna bil med fasten.
Nar man star pa samma plats nagra dagar och det ar host/vinter och inte manga soltimmar, da ger den bra mycket kraft. jag kopte en 12v kupevarmare som jag anvande nar mina batterier var fulla, men vindgeneratorn fortfarande ville ge mer ;)

I dag finns det manga billiga varianter att kopa, sa se det som ett komplement pa vinterhalvaret.
den jag kopte tillverkas i Turkiet, har for mig att jag gav ca 3000:- for den. Vagde 4-5 kg vill jag minnas.
jag gjorde ett teleskop ror som mast, bara att ta i handtaget o lyfta den, vrida ett kvartsvarv i sidled for att lasa den i hojd lage. Mycket smidigt.


//Freddy
Tack det var det jag ville höra ! Även om det är lite bökigt att sätta upp då man stannar så ger ju propellern ström hela natten vilket inte solceller gör. Sen tror jag att vibrationer kan man bygga bort.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Vibrasjoner var vanlig på mindre DC vindgeneratorer. Ser ut til at dagens hovedsaklig er 3-fas generatorer som likerettes og mates gjennom en MPPT regulator. Dette fjerner mesteparten av vibrasjonene som hovedsaklig kom fra variabel dreiemotstand i generatoren. Det finnes generatorer i dag som benytter samme reguleringsteknik som den vanlige 12V generatoren i biler ved tilbakekobling til magnetiseringen av rotor. Men veldig mange benytter permanentmagnet i rotoren (billigere og mer driftsikker). Har og sett multipol generatorer med mer enn 4 faser.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Ett par gamla trådar om vindkraft. Efter vad jag förstått efter samtal med ägaren var det en besvikelse.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi (jag, den nyfikne & prylgalne) hade funderingar på att skaffa något liknande som HBK´s pionjär Dj Freddy hade "på taket". Men det var så mycket i början så jag väntade tills vi fick lite mer erfarenhet (och ekonomi) om husbilslivet. Det visade sig senare att vi klarade oss alldeles utmärkt med våra solceller (2x100/110) istället för att behöva öka ytterligare på vikten till vår "lätta" 3,5 t husbil. Nu 6 år senare kan vi summera med att vi aldrig var i behov av en "snurra". Har sett ganska många sådana på fritidsbåtar där den säkerligen fyller sin funktion till fullo.

Den bästa investering vi någonsin har gjort när det gäller elförsörjning är våra Lithium batterier (inkl. DC/DC laddning från motorn/startbatteriet pga korta distanskörningar i Norge). Det finns väldigt mycket att läsa om lithium och Li-laddning både på HBK (mina egna och andras beskrivningar), samt på Internet, så jag undanber mig med att behöva återkomma hur vi löste vår elförsörjning. Just nu packar vi på för fullt inför kommande resa genom corona-drabbat Europa... ;)
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Vi (jag, den nyfikne & prylgalne) hade funderingar på att skaffa något liknande som HBK´s pionjär Dj Freddy hade "på taket". Men det var så mycket i början så jag väntade tills vi fick lite mer erfarenhet (och ekonomi) om husbilslivet. Det visade sig senare att vi klarade oss alldeles utmärkt med våra solceller (2x100/110) istället för att behöva öka ytterligare på vikten till vår "lätta" 3,5 t husbil. Nu 6 år senare kan vi summera med att vi aldrig var i behov av en "snurra". Har sett ganska många sådana på fritidsbåtar där den säkerligen fyller sin funktion till fullo.

Den bästa investering vi någonsin har gjort när det gäller elförsörjning är våra Lithium batterier (inkl. DC/DC laddning från motorn/startbatteriet pga korta distanskörningar i Norge). Det finns väldigt mycket att läsa om lithium och Li-laddning både på HBK (mina egna och andras beskrivningar), samt på Internet, så jag undanber mig med att behöva återkomma hur vi löste vår elförsörjning. Just nu packar vi på för fullt inför kommande resa genom corona-drabbat Europa... ;)
Jag förstår och kommer inte fråga heller Ranko. Jag funderar mest på om det inte skulle vara smartare med en propeller eftersom det blåser ofta i Sverige, men inser också att det kan bli lite bökigare och frågan är om det är värt det i slutet. Vi funderar på bosätta oss på heltid i husbilen och vintertid så ger solen inte så mycket. Då skulle detta vara ett bra komplement! Tack för dina ord alltid kul o läsa dig.
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Kul att ni funderar på heltid i husbil. Det fungerar alldeles utmärkt men ska man bo i Sverige på vintern räcker solcellerna inte till oavsett hur stor anläggningen är. Jag är också intresserad av vindkraft och läser gärna input från dem som har erfarenhet.

Allt för att minimera behovet av elstolpe är intressant.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag förstår MrMagoot, om ni ska bo året runt i norra halvklotet, då kan det vara mycket bra idé med en snurra (den "snurrar" även på natten), men förkasta inte helt bort elanslutning om ni ligger på samma plats längre tid. Vi valde att åka söderut och är ganska rörliga (kör 2-3 gånger i veckan), även om vi har fast boendeplats. Lycka till : )
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Jag förstår MrMagoot, om ni ska bo året runt i norra halvklotet, då kan det vara mycket bra idé med en snurra (den "snurrar" även på natten), men förkasta inte helt bort elanslutning om ni ligger på samma plats längre tid. Vi valde att åka söderut och är ganska rörliga (kör 2-3 gånger i veckan), även om vi har fast boendeplats. Lycka till : )
Japp att stå på el under mörkaste tiden är nog en bra tanke även om det kostar en del. Har hittat en del snurror på eBay som kan vara av intresse, men sedan återstår att fästa dom på ett enkelt sätt. Som det är idag har vi en parabol som inte används, kan ju vara ett alternativ för att få upp den, men självklart det blir alltid lite handpåläggning. Tittar runt och försöker få mig en uppfattning om vart det finns året runt öppna ställplatser/campingar. Eftersom vi inte uppnått stadiet för att kalla sig fritidsforskare ännu så bör det vara rimligt nära arbetsplatsen, men som det är nu så har jag möjlighet att jobba på distans och då fungerar det bra.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
MrMagoot, om du tycker att vi har dyr el, då ska du inte åka till Spanien utan solceller på taket! Jag tror att vi betalar ca 1:- /kW hemma medan (enligt min beräkning) samma kW kostar 3 ggr mer i Spanien. Deras el produceras mestadels med gas (enl. rykten) vilket lär vara betydligt kostsammare process. Där finns gott om ljus o sol så solceller är en mycket bra investering.

PS: Har aldrig sett en husbil i Spanien med en vindsnurra på taket. DS.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Grattis om du köper el för 1:-/Kwh. Jag betalar nästan 3:- .med fast avgift och framledningsavgift.

Dyrt, tycker jag.

Till oss skickar Vattenfall sin ström genom sina egna ledningar. Åren 2016 - 2019 har vi sammanlagt förbrukat 107.222 kWh, och för det har vi – inklusive allt – betalat 149.471 kr.

Detta ger ett pris på 1.39 kr/kWh.

Pålle
 
Senast ändrad:
Toppen