• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinande ljud från växellådan?

F

F.d. 16222

Guest
Sv: Vinande ljud från växellådan?

hej Tror inte att du skall oroa dig allt för mycket om det viner lite i lådan. Jag har en ducato -91 med exakt samma symtom och har kört 2500 mil sedan jag köpte den utan att det har blivit värre. Dock bytte jag till omega 690 för ett tag sedan och har därefter kört 250 mil. Resultatet av detta blev en något tystare låda samt att en skraptendens på treans växel försvan nästan helt, märks nu bara något lite när växellådan är kall.

MVH putteelin:spinny:
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Vinande ljud från växellådan?

Har för mej att kopplingspedalen hänger mot urtampningslagret, det finns normalt inget spel mellan urtrampningslager och kopplingen. Prova och lyft upp pedalen och lyssna om ljudet försvinner, då är det urtrampningslagret som är torrt. Bör då bytas (plus koppling)

Jägarn
 
F

F.d. 3328

Guest
Sv: Vinande ljud från växellådan?

Hej,jag har en 87a ducato och fick problem med att splinsen rostade bort till drivaxeln höger i diffen och fick byta växellåda och den lådan har samma fenomen att den viner med kopplingen uppsläppt men ej när jag trycker ner pedalen och jag bytte koppling och urtramplager förra året och det viner skaver när jag lägger i växlarna och kör mer eller mindre på alla växlarna men lådan går jätte fint,körde 40 mil i helgen utan problem,men som sagt det låter inte så bra och man vet ej vad det är.:confused:
 
F

F.d. 6651

Guest
Sv: Vinande ljud från växellådan?

Lämnade själv bort min låda för renovering i våras då syncringarna var dåliga och passade även på att byta alla lager,packningar, koppling och urtrampningslager då den ändå var urtagen. Köpte alla delarna ifrån Autoteile Axel-Augustin
Efter att ha monterat tillbaka lådan så hade även jag det där ljudet.
Verkar skumt att nya saker ska vara dåliga.
Har hitills kört 600 mil och lådan funkar hur bra som helst, men att försöka övertala en ev köpare att den är renoverad med det ljudet blir nog svårt.
Har en Peugeot J5 89
 
F

F.d. 2927

Guest
Sv: Vinande ljud från växellådan?

Ett dåligt urtrampningslager låter när kopplingspedalen är uppe och tystnar när du trampar ner den.

Med stor sannolikhet är det urtrampningslagret, men det kan ju också vara ett lager på ingående axeln i växellådan som nämnts tidigare i tråden, mindre troligt om lådan inte gått mycket eller med för lite olja.

Är det ett lager på ingående axeln kommer ljudet att förändras markant på kort tid för att övergå i ett slammrande ljud.

Det finns ett "Finskt undermedel" som funkar i tidigt skede, det vet jag för jag har själv provat det med gott resultat. Jag kommer inte ihåg namnet men kan kolla upp det om du är intresserad.

Lägger till länk till detta "undermedel", jag skall tillägga att jag bara har provat det på kinkiga växellådor och högljudd slutväxel men detta har gett mycket bra resultat.
Renovera din motor, växellåda, bakaxel eller dieselpump medan du kör
 
Senast redigerad av en moderator:

Åke Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7195
Medlemskap
2024
Sv: Vinande ljud från växellådan?

Troligen är det ingående lager i växellådan. Mellanaxeln brukar höras mest när man lägger i ettan eller tvåans växel. Medans ingående brukar tjuta tills man trampar ner kopplingen. Är ganska mycket skruvande, men inte så krångligt att ta ner växellådan. Finns en beskrivning i en annan tråd jag hade då jag bytte synkringar i min. Tyvärr blev den lustig idag, kör jag på fyrans växel eller trean och släpper gasen börjar den tjuta väldigt lustigt. Men håller jag jämn fart eller accelererar så är den tyst. troligtvis är det det bakre lagret, eftersom det även hörs på fyrans växel vid gassläpp. Mellanaxeln jobbar nämligen inte på fyran som är en direktväxel.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Vinande ljud från växellådan?

Uttrampningslagret låter så.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vinande ljud från växellådan?

Men håller jag jämn fart eller accelererar så är den tyst. troligtvis är det det bakre lagret, eftersom det även hörs på fyrans växel vid gassläpp. Mellanaxeln jobbar nämligen inte på fyran som är en direktväxel.
---------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Åke, jag såg att du hade en fråga under husbilsdoktorn om bakre lagret. Men först fyrans växel... Jag måste nog ha en förklaring av mellanaxel som inte snurrar på fyrans växel. Det finns väl bara två axlar i lådan och alla växlar ligger mellan de två, (utom backväxeln som har en egen kort mellanaxel för att ändra varvriktning).
Först ligger 1'an, sedan backväxeln, sedan 2'an, sedan 3'an, sedan fyran längst bak vid lagret som du skriver om, och sist 5'an på andra sidan lagret/väggen. Alla växlar går ju från ingående axel till utgående som sedan driver diffen. Någon mellanaxel (bottenstock)som kopplas förbi när ingående och utgående axel kopplas ihop på fyran för utväxling 1:1 finns inte i de här lådorna, dessutom så har man en liten uppväxling även på fyrans växel, lite olika beroende på motor och hjulstorlek.

(Jag måste passa på att fråga web. Varför finns det inget gem så man enkelt kan lägga in bilder under husbilsdoktorn ? Har troligen förklarats tidigare men det har jag missat :) sorry.)

Bakre lagret sitter bakom en plåt och en ev.låsring eller shimsring. det verkar vara ett tvåradigt kullager, kanske ett vinkelkontaktlager. Det borde gå att byta på plats, men man måste nog ha en sådan där avdragare som man stoppar in dragarmar med spännring eller halva lagerkulor med, så man får grepp i lagret.


Plåten och lagren samt femmans kuggar.
5väx bensin.jpg



Låsring ?, Nr:5, eller troligen en inslipad shimsdistans, för så, som en öppen ring ser lagershimset ut vid krondrevet i diffen. I mitten backväxelns korta axel.
bensin kugg1.jpg

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Åke Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7195
Medlemskap
2024
Sv: Vinande ljud från växellådan?

Jo jag vet att nedre axeln alltid snurrar. men med fyrans växel, som är direktväxel har den ingen belastning. Därför kan det knappaast vara ett av dessa lager som hörs. Ett lager brukar dessutom låta annorlunda som jag skrev i förra svaret. detta ljudet är mer som du trycker två kugghjul mot varandra som inte går i ingrepp. Det är därför jag tror det är backdrevet, som kommer emot. Låter som när mina elever missar tåan på en volvolastbil och kommer åt backen istället.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vinande ljud från växellådan?

Jo jag vet att nedre axeln alltid snurrar. men med fyrans växel, som är direktväxel har den ingen belastning.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Jag vill nog fortfarande hävda att den har samma konstruktion som övriga växlar och belastar lagren lika mycket som övriga utväxlingar.


Dålig bild av halva lådan.
Röd: 1'an
Gul: Backväxeln
Grön: 2'an
Blå: 3'an
Brun: 4'an
Rosa: 5'an
Växeltest-pilar-400.jpg

M.v.h. JANKRO.
 

Åke Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7195
Medlemskap
2024
Sv: Vinande ljud från växellådan?

svaret på gåtan har jag gett i en annan tråd. Men tar det även här ifall någon hittar hit först. svaret var mycket riktigt som jag misstänkte. Backdrevet gick emot fyrans drev. problemet var att backen och femman ligger på samma växelaxel. detta innebär att det måste finnas ett stort spel mellan femmans och backens växelförare för att man skall kunna lägga i femmans växel. När femman är i, låser den backdrevet i bakre läget. När femman inte är i ska en liten fjäderbelsatad tapp, som löper mot en vinklad stålbit, hålla drevt på plats. I mitt fall var spelet för stort, vilket gjorde att fjädern blev så svag att den inte helt höll drevet på plats. Nu har vi minskat spelet till näst intill obefintligt. Vi försökte med en något kraftigare fjäder, men den fick inte plats, blev för mycket material. Hitills är lådan tyst och jag hoppas att den så förblir. Men har någon sin låda nere, så kolla spelet och fjädern, så slipper ni kanske som jag laägga sju timmar extra för att ta ner lådan ytterligare en gång.
 
F

F.d. 26270

Guest
Sv: Vinande ljud från växellådan?

Du kanske fått mig på rätt spår!
Hade ett vinande ljud i lådan ända till jag trampade ned kopplingen,,,trodde då att ingående lager var boven, men det blev inte bättre trots lagerbyte, eftersom ingående axel och drevet på 5:ans växel alltid är i kontakt med varandra och snurrade i varierande varvtal utifrån vilken växel som var i så tänkte jag att jag skulle beställa den drevsatsen, men du menar alltså att man skall ev justera den lilla plåtflärpen så att spelet erhålles, eller?

Hälsningar från "Kontiki-Kent" I Karlskoga

Ammarnas51
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vinande ljud från växellådan?

Du kanske fått mig på rätt spår!
Hade ett vinande ljud i lådan ända till jag trampade ned kopplingen,,,trodde då att ingående lager var boven, men det blev inte bättre trots lagerbyte, eftersom ingående axel och drevet på 5:ans växel alltid är i kontakt med varandra och snurrade i varierande varvtal utifrån vilken växel som var i så tänkte jag att jag skulle beställa den drevsatsen, men du menar alltså att man skall ev justera den lilla plåtflärpen så att spelet erhålles, eller?

Hälsningar från "Kontiki-Kent" I Karlskoga

Ammarnas51
----------------------------------------------------------------------------------
Hej, inte bara femman utan alla fem utväxlingarna är alltid i kontakt med varandra och snurrar med olika hastigheter på sina glidlager runt utgående axeln i friläge med kopplingen uppe. När du kör på en växel är just den kopplad till utgående axel, men de övriga fyra snurrar hela tiden med andra hastigheter.
Det är svårt att få tyst på de här älsta lådorna, och att de låter en del på tomgång med kopplingen uppe är normalt, inom rimliga gränser naturligtvis.
Om du vill så kan du läsa om min renovering och lite extra justeringar och byte av delar i min låda som jag har skrivit om i vinter (-14/-15).

Klicka här.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/695338


M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 26270

Guest
Sv: Vinande ljud från växellådan?

Hej Jankro!
Tack för att du är med å kommenterar, med anledning av det du sagt känns det som jag inte river en gång till då det är snart semester igen! Har ett annat fenomen som uppstod efter att lådan var ur,,,växellådsoljan kryper ut vid hastighetsmätarens infästning i diffhuset ned mot kronhjulet,,,det är ju bara en cylindrisk detalj med spår utfräst i sidan för låsbulten som håller fast denna i diffhuset och hastighetsmätarvajern går igenom!, borde väl finnas någon form av typ oring/packbox där eller?, (hade ca 1,6L ny olja efter lagerbytet, stickan visade nästan tom, hade kört ca 250mil på väg hem från norra Sverige under semestern)
Tur att jag hade värsta bästa oljan i så någon skada blev det inte, märkte det på att 5:ans växel hoppade ur! fyllde på nytt i Strömsund och allt blev som vanligt!

Häls
KENT
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vinande ljud från växellådan?

Hejsan igen, vid/på hastighetsmätarvajerns ände så skall det sitta en "gummimuff" :p: som man får trycka ner och komprimera lite för att kunna få in låsskruven för vajern i sitt spår, gummit skall då sitta i kläm och täta mellan vajerhöljets metallfläns och växellådshuset och inte släppa ut någon olja alls, kan den ha ramlat bort kanske.
DSCF0600.JPG



Kollade du ingreppskuggen på femmans växel när du plockade med lådan.
Även om det verkar funka med olja i lådan så låter det som ingreppskuggen på drevet och inne i ringen är slitna så det är lite bakfas på dem så de kan hoppa ur.
Om de är helt friska så skall de haka i varandra med en fasvinkel på dem så de i princip inte borde ha en chans att hoppa ur vid belastning.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 26270

Guest
Sv: Vinande ljud från växellådan?

Tack för ditt svar med bild, skall nog kolla närmre på denna detalj, tycker inte att den ser ut som den jag har! Svårt att tänka mig att den bara ramlat av( om den inte har spruckit & trillat bort)!

Tack och trevlig helg!

Kent
 
Toppen