• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinande ljud från växellådan?

F

F.d. 25374

Guest
Ok, nästa växellådsfråga :)

På vår Citroen C25 -89 hörs ett vinande ljud på tomgång med friläge och kopplingen uppsläppt. Om man trampar ner kopplingen försvinner ljudet gradvis som att något snurrande varvar ner och stannar.

Min värsta farhåga är att ett lager i växellådan börjar ge upp...är det ett vanligt/troligt fel på dessa lådor? Det är ju inte urtrampningslagret för då hade ju vinandet uppstått när man trampat ur och inte när man släpper upp kopplingen.

Alternativet är ju nåt kopplingsrelaterat, men har svårt att se vad det skulle kunna vara i kopplingen som ger ifrån sig ljud på detta sätt.

Nån teori?
 

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: Vinande ljud från växellådan?

Hej har du kollat oljenivån i växelådan ?
 
F

F.d. 25374

Guest
Sv: Vinande ljud från växellådan?

Jag har precis bytt, fyllde i 1,6 liter. Innan det kollade jag nivån och den var då bra.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Vinande ljud från växellådan?

Precis som du skriver så är det säkert något på primärsidän i lådan. Det finns säkert andra som kan säga exakt vilken del det är men ett förslag på möjlig enkel "lösning" är att först prova med ett oljebyte.
Lagret som låter blir ju inte bättre för det men ljudet kanske försvinner och lådan rullar 10.000 mil till.
Jag har haft liknande ljud i en av mina förra bilar (bensin -89) och där försvann det efter byte till Omega690. Kanske det fungerar lika bra med standardolja men för mig blev det ingen skillnad.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Vinande ljud från växellådan?

Sannolikt ett av lagren i växellådans ingående axel. Ett lager i svänghjulet och nästa i växellådan. Prova med Omega olja. Lagerljudet är ingen katastrof och kan hålla mycket länge med rätt olja och oljebyten.
 
F

F.d. 25374

Guest
Sv: Vinande ljud från växellådan?

Vad är "Omega-olja"? Har precis bytt olja till Mekonomens Red Line. Kör väl ett tag med den och ser om det blir någon skillnad. Ljudet är inget man störs av men man vill ju inte bli stående med totalt lådras mitt i ödemarken en söndag i snö, drivis, dimma och regn utan mobiltäckning...

Hur svårt är det att ta bort lådan? Går det utan att ta ur hela motorn? Vad kan det kosta på ett ungefär att få lådan renoverad? Någon som gjort det?

Lite märkligt tycker jag dock att det är då bilen bara gått drygt 12000 mil.
 
F

F.d. 29892

Guest
Sv: Vinande ljud från växellådan?

kan vara urtrampningslagrit,när det tyst när du trammpar ner kopplingen. sepen
 
F

F.d. 25374

Guest
Sv: Vinande ljud från växellådan?

Oavsett vad det är så kräver det ju att lådan tas bort...inget man gör förrän det verkligen behövs.

Hittade den här tråden på ett engelskt forum;

Talbot EXPRESS Campervan/Motorhome Owners Club & Forum (Peugeot J5, Citroen C25 & Fiat Ducato models) • View topic - Clutch pedal whine

This is extremely common. It is not the thrust bearing (the symptoms are reversed when this is the case) but rather the input shaft bearings in the gearbox. Perfectly normal on these vans and almost certainly nothing to worry about. My own van was doing it when I bought it 6 years ago and is exactly the same now.

Antar att "thrust bearing" är urtrampningslagret.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Vinande ljud från växellådan?

behåll din nya olja, men häll i Molybdaenumisolfid detta motverkar att 2 metaller kanskära ihop. stoppar förslitning. Om jag inte har helt fel så innehåller STP detta.
 
F

F.d. 25374

Guest
Sv: Vinande ljud från växellådan?

Jo, STP:s produkter har man ju hört talas om. Håller på lite med Folkrace och där brukar man hälla i STP när en motor håller på att gå ner sig/skära, och då håller den ett tag till.

Var ju rädd att den gröna olja som var i före bytet var någon typ av STP-produkt som tidigare ägare hällt i för att rädda det sista av lådan inför försäljning... Tyvärr är det ju i praktiken runt-hörnet-garanti när man köper privat. Eller tyvärr och tyvärr...nästa gång är man ju själv säljare :)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Vinande ljud från växellådan?

Jag kommer ihåg när jag var 15 och körde moppe, en kompis hade köpt en en Zündapp KS 50. Den lät bra sa han, tills vi bytte oljan i växellådan. Denna olja var inte grön utan full med sågspån. En ljuddämpande effekt tydligen. Så jag tycker inte att du har blivit så lurad :wub:.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Vinande ljud från växellådan?

Fundera inte så mycket på detta vinande ljud. Lådan håller i evighet och du får leva med detta vinande eller ta ner lådan och renovera. Dyrt tror jag för lådan måste ur bilen.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Vinande ljud från växellådan?

Fundera inte så mycket på detta ljud utan bara kör. Lådan kan hälla en evighet. Gör som Juan säger slå i lite STP eller liknande om du inte vill fylla på med Omega olja som tyvärr är mycket dyr,
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vinande ljud från växellådan?

Det er en jobb for 2 mann å løfte ned lådan, etter å ha demontert drivakselen på venstre side og skrudd ut et antall bolter som fester lådan til motoren og opphenget for lådan. Før dette så sett noe under motoren så dere har kontroll - har tatt ned en slik låda alene, men det krever endel akrobatik og en god garasjedonkraft :D

Vinaren er ofte utløserlageret for koplingen - dette kan du teste ved å trykke forsiktig på koplingen når lyden er kraftig og høre om det blir stor endring uten at koplingen frir ut.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vinande ljud från växellådan?

Ja, men det tåler egentlig masse - litt dum konstruksjon - spinner med motoren hele tiden med belastning på lageret - du reduserer trykket på lageret når du trampar forsiktig (om jeg husker rett).
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Vinande ljud från växellådan?

Urtrampningslagret borde låta mera då man belastar det - trycker ner pedalen. Skall kolla detta lite noggrannare i verkstadshandboken. Hur som helst så kan ett lager låta i åtskilliga mil utan problem.
 
F

F.d. 25374

Guest
Sv: Vinande ljud från växellådan?

Kanonforum detta ju! Mycket svar och fort går det :yes:

Antar att många sitter med sina bärbara datorer i en mysig husbil på någon camping och surfar :cool:

Sammantaget verkar det som att det bara är att köra vidare och vara glad. Man får väl hoppas att den dagen det ger med sig så sker det gradvis så man hinner sätta sig i säkerhet innan det rasar helt.

Knut: Det slutar inte vina förrän jag kopplar ur helt. Lite tryck på kopplingen gör ingen skillnad, så jag tror det är antingen lagret i svänghjulet eller något lager inne i lådan. Borde väl sitt minst två stycken där inne?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vinande ljud från växellådan?

Høres ut som det er lagrene på "kubben" (primærakslingen i lådan)
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Vinande ljud från växellådan?

De detaljer som snurrar i neutralläge på en växellåda är ingående axel med tillhörande drev och sidoaxeln med dess drev (sidoaxlarna om mer än 1).
En stor risk är att något lager på en av dessa axlar är defekt.
I motsats till de flesta skulle jag inte rekommendera att du kör vidare några längre sträckor.
Har det väl bildats sår i en lagerbana så kan raset komma snabbt.
Då kan även andra delar i lådan skadas och det kan bli mycket dyrt.
//W
 
Toppen