• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Det finns ju "viltvarnare" på ex. Jula som skall ge ifrån sig högfrekvent ljud i hastigheter över 60 km/h .

Är det något som testat detta eller är det lite "bluff" ??
Så här ser dom ut : http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=619064

Fungerar det så är det ju bra men då skulle det nog sitta originalmonterat på våra bilar iofs.
 
F

F.d. 924

Guest
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Här i mörkaste småland med massor av vilt växer skogen precis intill vägen , det är näst intill omöjligt att upptäcka ett djur förrän det är på vägbanan.

För att förarana ska ha en chans borde det röjas längs vägarna ca.10meter på var sida men det är väl för stor kostnad för skogsägarna.

Ingrid
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Det är 212 000 kilometer vägar och vi är 7.000 husbilar. Då hör djuren visslan ännu bättre. Det skulle blir ett bra statistiskt underlag om viltvarnaren är en bluff eller inte.

Glöm nu inte att rapportera om någon kör på ett djur med monterad vissla och gärna då hur långt innan djuret upptäcktes.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Att en bil med viltvarnare ska köra på ett vilt, är statistiskt sett, ganska liten. Om jag inte minns fel, så finns det ca 7 miljoner registrerade bilar i landet. Hur många av dessa har viltvarnare monterade?
Skulle gissa på under en procent. Men även om det skulle vara så mycket så är det inte mer än 70 000 bilar.
Ska resultatet vara någorlunda rättvisande så borde ju hälften ha och hälften inte ha viltvarnare.

Av de över 1 000 hjortvilt jag ser i jobbet om året, ser jag uppskattningsvis minst 90% innan de kliver upp på vägen. Vill inte tro att jag skulle vara unik på något sätt i det fallet. Om jag sen hinner bromsa eller bara svänga undan, är en annan fråga. Likaså frågan om hur många jag inte ser men som jag vet finns där någonstans.

Två rådjur har jag lyckats köra på under de ca 200 000 milen jag kört. Båda med halvljus (jag hade alltså halvljus - inte rådjuren). Ett i samhälle och ett med trasig generator. Utöver detta så har en griskulting "kört" på mig, när jag stod still.

Tur? Säkerligen en oerhörd massa tur!
För varje mil jag kör, kommer jag en mil närmare när det händer. För det är faktiskt en fråga om "när", inte "om".
Trots allt och som tur är, så är det inte så vanligt att tidningsbud krockar med vilt, vilket måste anses lite förvånande. Vi kör ju trots allt åtta månader om året helt i mörker. Eller kanske just därför? Ett öga reflekterar inte i dagsljus.

Ska kanske prata med chefen om jag får sätta på ett par viltvarnare för att pröva? Det kunde vara oerhört intressant!!
Det skulle t o m gå att föra någon form av statistik över detta. Jag vet väldigt väl hur viltet brukar reagera utan dessa "plastbitar".
Oftast drar de sig faktiskt undan från vägen. Kanske beror det på att grusväg slamrar en hel del när man åker lite fortare? Kanske beror det på x-ljusen även om de är undermåliga? Kanske av någon annan anledning?

Men ändå: Om jag normalt sett brukar se 1 000 hjortvilt så borde jag se betydligt färre med viltvarnare. Eller hur?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Djuren har ju blivit väldigt tama med åren. Här har vi haft älgar som nyfiket tittat på barnen som lekte på dagiset.

Jag har hittat två rådjurskroppar har blivit påkörda i samhället (50 km/tim).

Ett rådjur sprang på min bakskärm på en 70-sträcka utanför Sjöbo.

En vildsvinsgalt promenerade lugnt framför husbilen i Blekinge.

Massor av djur som korsar våra vägar när vi kör sakta på grusvägarna i snapphandebygden.

Det intressanta är att sen vi satte på visslan så har några av dessa djur stått och tittat avvaktande på oss.

Vem ska bli först att köra på ett djur med monterad vissla?
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

"På det glada 70-talet fick man lära sig att inte bromsa för mindre djur än en hund" skriver Lg & Mia och ger detta ett löjets skimmer. Ja, när man kör i tät trafik och ett djur dyker upp i trafiken, vilket försäkringsbolag skulle då acceptera att man ställer till med en köolycka med personskador för att rädda livet på en ekorre. Kör man i ett lågtrafikerat område så försöker nog dom flesta att undvika att köra på smådjur. Alla djur är kännande varelser som reagerar på smärta och att dom blir skadade genom olyckor går tyvärr inte att undvika, det går inte ens att undvika att köra på människor. Vad som går att undvika är t.ex att jaga hare med löshund. Alla som hört en skadeskjuten hare skrika när hunden hinner ikapp vet vad jag snackar om. För övrigt tycker jag man skall testa viltvarnare som flera har föreslagit, jag bor i ett mycket vildtätt område på Mälaröarna och jag skall sätta dit sådana. All världens matematiska och vetenskapliga teorier kommer inte stoppa mig.
Åke
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Som sagt: "blodtörstig jägare"!
Vi kanske ska sluta jaga älg och gris också?
(har inte ett dugg att göra med ingångsfrågan)

Läser du vidare i mitt tidigare inlägg så ser du:
"Självklart under förutsättning att man inte riskerar tredje person. Men å andra sidan gör man normalt inte det för ett rådjur heller. "

Enligt försäkringsbolagen är det den som kör bakom som är ansvarig om inte jag missminner mig? Oavsett vilken orsak framförvarande har att bromsa.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Som sagt: "blodtörstig jägare"!
Vi kanske ska sluta jaga älg och gris också?
(har inte ett dugg att göra med ingångsfrågan)

Läser du vidare i mitt tidigare inlägg så ser du:
"Självklart under förutsättning att man inte riskerar tredje person. Men å andra sidan gör man normalt inte det för ett rådjur heller. "

Enligt försäkringsbolagen är det den som kör bakom som är ansvarig om inte jag missminner mig? Oavsett vilken orsak framförvarande har att bromsa.
"Jag tillhör också kategorin människor som fullständigt ignorerar körskolan, när det gäller vilt". Förstår inte vad du ignorerar? Det är ju precis som du antyder att du gör som trafikskolan lär ut, är du ensam på vägen skall du självklart inte köra på allt mindre (värt) än hundar.
Betr. plötslig inbromsning så är exemplet med ekorren ett skolexempel på när du blir ansvarig för en olycka. Trafiklförordningen 3Kap. 16§. Vad gäller typer av jakt har vi olika meningar.
Åke
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

I min körskolebok stod det att man inte ska bromsa alls för mindre djur. Oavsett under vilka omständigheter det gäller. Jag minns det så väl, för jag opponerade mig redan då.

I jaktfrågan respekterar jag din inställning till fullo! Alla är vi olika och tänker olika.

I försäkringsfrågan har du säkert rätt. Där är jag inte så påläst att jag kan debattera med säkerhet.

Mvh Lg
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Med erfarenhet från många års älgjakt som drevkarl (aldrig skytt), har jag sett många älgar i stressade situationer. Ett vilt djur reagerar med vad forskare på mänskligt beteende kallar reptilhjärnan. Med det menas att flykten sker instinktivt, utan tanke på riktning eller hinder. En älg eller rådjur ser inget skrämmande i en bil, motorsåg eller andra bullriga föremål. Djuret springer helt utan kontroll åt något håll, mot bilen eller bort från den, det kan man aldrig förutse. Det som skrämmer mest är vittring av människor, har jobbat i skogen med motorsåg och haft älgar betande bara 30 till 50 meter från mig. Här motorsågen stängs av och avgaslukten klingat av har älgarna helt plötsligt fått vittring och stuckit iväg. Finns bara ett säkert sätt att minimera risker för viltolyckor, det är sänkt fart ( särskilt gryning/kväll) uppmärksamhet på skogskanterna.
Ove.G
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Jag tror inte att visslan ska skrämma djur, bara göra dem uppmärksamma. Att älgarna inte bryr sig om bilar, motocyklar (och motorsågar) framgår tydligt av olycksstatistiken.

Jag ser vad du skriver men det bevisar inte att någon bilist med vissla har kört på något vilt.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Jag har en kompis vars teori är i vilt täta område köra väldigt fort då kommer viltet som han annars riskerar att kollidera med passera bakom bilen:twitcy:Jag tror inte på den slutsatsen, och det är det nog inte många som gör. Bör sägas att det är en kille med humor.
ha de
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

"Jag tillhör också kategorin människor som fullständigt ignorerar körskolan, när det gäller vilt". Förstår inte vad du ignorerar? Det är ju precis som du antyder att du gör som trafikskolan lär ut, är du ensam på vägen skall du självklart inte köra på allt mindre (värt) än hundar.
Betr. plötslig inbromsning så är exemplet med ekorren ett skolexempel på när du blir ansvarig för en olycka. Trafiklförordningen 3Kap. 16§. Vad gäller typer av jakt har vi olika meningar.
Åke

Jag blir lite förvånad när du skriver att jag blir ansvarig om jag bromsar för något (kan vara ekorre) på allmän väg och blir påkörd av någon som ligger för nära mig.

Jag liksom L-G försöker bromsa eller väja för allt levande på vägen och jag har lärt mig att den som kör på någon bakifrån alltid blir ansvarig.

Om du påstår att man inte får bromsa för en ekorre, var går gränsen, hur stort eller kanske är det tungt djur måste det vara? Om det råkar ligga en sten eller kanske en tappad regel mitt i vägen och jag blir rädd att köra sönder bilen, får jag då bromsa för den utan att bli ansvarig om någon kör in i mig bakifrån, räcker det med 2" regel eller måste den vara större??
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Håkand
Ref. till samma paragraf som jag skrev till Lg. TrF 3kap.§16
En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet eller "plötsligt bromsa" eller på något annat sätt hindra andra förares körning.
Diskussionen och frågan gällde vilt, skillnaden mellan vilt och något som ligger stilla på körbanan är att vilt rör på sig och är svårare att köra runt. Är du beredd att orsaka en seriekrock på en trafikerad väg för att rädda livet på en ekorre så gör det men förklara att seriekrocken där sex bilar blev förstörda + personskador berodde på att du räddade livet på en ekorre så får du höra vad dom tycker.
Åke
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Den som bromsade för ekorren, hade den monterat visselpipan på sin bil?

Om man bromsar så det blir seriekrockar, hur går det då med visselpipan?

Är det någon med viltvarnare som kört på en ekorre?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Jag körde buss som extraförare i Partille på 80-talet. Där inträffade en ganska intressant incident. En kollega körde av vägen och fällde en telestolpe för att rädda livet på en liten hund. Hunden klarade sig men bussens skador var så omfattande att den måste bärgas från platsen. Inga personskador bland passagerna.

Vad jag minns var det ingen, inte ens bussbolaget, som ifrågasatte förarens agerande! Självklart går liv före materiel, var den allmänna uppfattningen!

Är små djur mindre värda än stora djur och var går i så fall gränsen?

Jag håller alltid tillräckligt avstånd till framförvarande bil för att klara av allt vederbörande kan hitta på att göra, även tvärnit! Lugnast så! Kör någon stressad tok om för att fylla luckan framför mig så ökar jag avståndet till framförvarande igen o.s.v. o.s.v. Kanske kommer mitt körsätt från mina erfarenheter från busskörandet. Det går ju inte an att köra på bilen framför med en tung buss bara för att han plötsligt slår på en tvärnit, kanske för att rädda livet på en ekorre eller något annat litet djur!

Jappe, alltid på djurens sida.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Vill man öka avståndet till bakomvarande bil så finns det två möjligheter! Den ena är att köra ifrån vederbörande och den andra är att göra en liten snabb inbromsning för att markera reviret!

Jag skulle inte tvärbromsa om jag hade en 20-tonnare bakom mig i en enfilig körbana med vajerräcke! Däremot hade jag sänkt hastigheten såpass så att jag hade kunnat tvärbromsa om jag hade behövt det. Jag anser att i en sådan situation som du beskriver är det närmast min skyldighet att få ner hastigheten på 20-tonnaren såpass att jag skulle kunna bromsa för uppdykande hinder.

Det är möjligt att kollegan hade visselpipa men i så fall en mobil sådan.

Jappe
 
Senast ändrad:

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Håkand
Ref. till samma paragraf som jag skrev till Lg. TrF 3kap.§16
En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet eller "plötsligt bromsa" eller på något annat sätt hindra andra förares körning.
Diskussionen och frågan gällde vilt, skillnaden mellan vilt och något som ligger stilla på körbanan är att vilt rör på sig och är svårare att köra runt. Är du beredd att orsaka en seriekrock på en trafikerad väg för att rädda livet på en ekorre så gör det men förklara att seriekrocken där sex bilar blev förstörda + personskador berodde på att du räddade livet på en ekorre så får du höra vad dom tycker.
Åke

Jag bromsar heller aldrig utan giltigt skäl, så där är det inga problem.

Men jag förstår att skillnaden mellan oss är att du tycker det inte finns något skäl att bromsa för ett litet djur. Jag tycker det, jag mår mycket dåligt av att köra över ett djur även om det är litet. Tyvärr har jag gjort det vid något enstaka tillfälle och jag vill inte göra om det.

Jag har också en annan uppfattning vad gäller en ev. seriekrock. Du skriver att jag är orsaken till en seriekrock med 6 bilar om jag plötsligt har "skäl att bromsa". Jag anser att bilarna bakom mig inte har hållit tillräckligt avstånd.
 
Toppen