• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Det finns ju "viltvarnare" på ex. Jula som skall ge ifrån sig högfrekvent ljud i hastigheter över 60 km/h .

Är det något som testat detta eller är det lite "bluff" ??
Så här ser dom ut : http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=619064

Fungerar det så är det ju bra men då skulle det nog sitta originalmonterat på våra bilar iofs.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Hej jag skall hjälpa er " Gunilla o Kenth".
jag har kört "åtskilliga" mil norr över även i Norge.
Renar, får,kor & hästar "bryr" sej icke angående våra viltvarnare på h-bilen från Jula!
Men Älgar, Rådjur & Hundar har visat tydliga tecken på oljudet!!!
Gud give något Vildsvin har ej uppenbarat sej framför bilen!
En liten parentes jag kör "gärna " bakom en Långtradare, kan den fungera som en "plog" det sissta bara en tanke som praktiseras!!!
Mvh.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Angående vilt och trafik.
Jag läste om en Europaväg (E22?) där man gjorde en undersökning om hur ofta det passerar en bil.
Resultatet var en bil var fjärde sekund i genomsnitt!

Inte lätt för ett vilt att hinna över på den tiden!
Hur man klarar tre-sekundersreglen förtäljer inte historien :D
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Rapport efter första månaden:

Då har vi kört kors och tvärs från Snapphanebygden till Skånes alla hörn på småvägarna samt till Öland på riksvägar (ej E-vägar). Peppar, peppar ta i trä - så har vi inte haft ett enda tillbud hittills.

Gunilla har alltid varit "rådjursvarnare" men har haft extra uppsikt på alla djur vi passerat. Tamdjur på ängarna har inte reagerat men rådjur och katter har stannat upp och stirrat på oss på ett sätt som de inte gjorde tidigare.

Det räcker för oss, Kostnaderna för den skada ett djur åstadkommer på extraljus, grill, kylare och AC överskrider vida de 99:- som djurvisslan kostade.

Återkommer när vi får ett tillbud jag jag hoppas alla kompisar här också rapporterar eventuella tillbud.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Utan viltvarnare på bilen under 50-års bilkkörning, med som max c:a 5000 mil/år.
Hittills utan tillbud. Men enligt sannolikhetsläran ligger jag nog rätt illa till just nu.:rolleyes:
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Off topic - Om man ska vara petig påverkas inte sannolikheten i teorin för en framtida olycka av en olycksfri historia - om allt annat är lika.

Man brukar illustrera sannolikhetsläran med att upprepade gånger slå med två tärningar - kallas också för spelteori. Varje nytt slag är helt oberoende av resultaten i de tidigare slagen. Om man däremot slår tillräckligt många gånger och tittar på hela serien kommer resultaten att fördela sig på ett bestämt sätt. Resultatet 6 kommer att dominera (1+5, 2+4, 3+3, 4+2 eller 5+1) medan 2 och 12 kommer av vara i minoritet (bara 1+1 eller 6+6).

Man kan inte förutsäga det exakta utfallet av något enskilt slag baserat på historien, däremot kommer sannolikheten för resultatet 6 vara högre än sannolikheten för resultatet 1 i varje slag. Satsa pengarna på Sex
:D:D:D
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

I morse, med vanlig bil kom en räv springande, jag hann nudda bromsen, men räven den stannade och tittade, vände och sprang in i skogen.

Trots att jag inte har en viltvarnare.

Dvs detta kan ske även utan "viselpipa"

Jag kan dock hålla emd om att 99 kr, är ett lågt pris även om sannolikheten för att den gör nytta bara är en promille.

de
Roy
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Resultatet 6 kommer att dominera (1+5, 2+4, 3+3, 4+2 eller 5+1) medan 2 och 12 kommer av vara i minoritet (bara 1+1 eller 6+6).
Satsa pengarna på Sex
:D:D:D
Jag satsar gärna på sex men när det gäller tärningskast med två tärningar satsar jag på sju!:rolleyes:
Sannolikt är det därför talet sju ör ett lyckotal, förekommer oftast (1+6, 2+5, 3+4, 4+3, 5+2, 6+1) vid kast med två tärningar. Tärningsspelet är sannolikt även människans äldsta tidsfördriv eller möjlighet att bedömma och avgöra? :D
Julian
PS Förstörde jag tråden nu?:cool:DS
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

:spinny:Om en bil och ett djur i rörelse korsar varandras väg så är sannoliken att bilen och/eller djuret skadas = 1,0.

:wub:Om den ena upptäcker den andre och försöker undvika att vägarna korsas så är sannolikheten för skada < 1,0 (mindre än).

:twitcy:Om kostnaden för ett skadeutfall kan bli flera miljoner kronor så kan man säga att kostnaden för att minska sannolikheten är försumbar (99:).

:swoon:Dock kan sägas att funktionen på visslan minskar av dagg, regn, is och snö. Då kan en förare som inte tänker på detta invaggas i en falsk säkerhet.

:wideeyed:Andra som kan invaggas i falsk säkerhet är vana förare som har kört 100.000 mil, aldrig råkat ut för något, fått gradvis försämrad syn och reaktionsförmåga. Det innebär att man kan inte lägga på dessa förare att undvika att vägarna korsas. Då är det betydligt säkrare att ett djur av självbevarelsedrift reagerar på ljudet.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Jag satsar gärna på sex men när det gäller tärningskast med två tärningar satsar jag på sju!:rolleyes:
Sannolikt är det därför talet sju ör ett lyckotal, förekommer oftast (1+6, 2+5, 3+4, 4+3, 5+2, 6+1) vid kast med två tärningar. Tärningsspelet är sannolikt även människans äldsta tidsfördriv eller möjlighet att bedömma och avgöra? :D
Julian
PS Förstörde jag tråden nu?:cool:DS

:oops:Tja - så kan man se det - poängen gick väl lite förlorad. Får skylla det på de dryga 45 år som gått sedan jag läste statistik plus lättjan att inte kontrollräkna. Begynnande Alzheimer?
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

För att återanknuta till viltvarnare!:)
Här på Orust står rådjuren i små flockar och betar på åkrarna som om de vore tamdjur ( det gör de förståss överallt men jag ser nu från min egen horisont).
När jag kör förbi och tutar på dem, reagerar de inte alls. Ibland lyfter någon på huvudet men fortsätter att beta ganska snart. Om jag nu hade en så'n där rådjursskrämma kunde man testa om de reagerar för den, när jag kör förbi. Någon annan kanske har lust att testa detta? Än så länge är jag skeptisk men fortfarande nyfiken. Jag antar dock att även rådjuret först måste lära sig vad ljudet betyder, precis som hunden m.fl. djur, innan den fattar att ljudet är förenat med fara.
Det finns ju tusentals andra ljud dagligen, som de är fullständigt likgiltiga inför. Varje gång någon av dem har lärt sig att ljudet är farligt, brukar det vara för sent. Någon kanske klarar sig, för att föra den nya kunskapen vidare. Det lär nog gå många generationer innan denna kunskap har fått fäste i hela rådjursbeståndet.
Ett annat exempel är grävlingen: när skall den lära sig att springa istället för att gå till attack?
Antalet överkörda igelkottar har dock minskat betydligt, vilket kan betyda två saker: antingen har den lärt sig att inte springa över vägen eller också finns det inte många kvar att köra över. Sannolikheten tyder på det senare.

Julian;)

Obs! Jag är inte negativ till rådjursskrämman, jag ser möjligheten!:)
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Hej, här finns en "kanske" vetenskaplig undersökning av ljudet som viltvarnare frambringar.
De verkar att låta, men om de skrämmer bort vilt verkar mer luddigt.
Om någon orkar att läsa hela skriften, begrunda, och göra en smmanfattning skulle nog flera av oss andra uppskatta :D.

http://www.bioacoustics.uconn.edu/reports/ARLOManuscript326 FINAL.pdf

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Hej igen. Jag tar mig friheten att klistra in en sammanfattning av visseltesten, skriven av en MC-åkare som orkade läsa och begrunda........

-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tja, om jag inte helt tappat förmågan att läsa "vetenskapliga" texter så säger den här artikeln att man testat några olika visslor (som man är hyggliga nog att inte namnge) och att dom dels inte ger nåt ultraljud att tala om, dels ger så lite ljud över huvud taget att dom inte hörs p g a övriga ljud från bilen och slutligen har man dubier om huruvida djuren kommer att "göra rätt" för det beror på om varningen kommer lagom lång tid före fordonet.

Med andra ord - visslorna dom provade var skit.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

JANKRO.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Det är väl inte helt omöjligt att viltvarnare kan ha någon sorts funktion men sannolikheten för det är nog ganska ringa. Vad som däremot skulle kunna bringa ner olyckstalet på riktigt är att anpassa fordonshastigheterna efter förhållandena. Alltså betydligt lägre hastigheter i synnerhet i områden där mycket vilt korsar vägarna.

Såvitt jag förstår så har djuren samma rätt till den här planeten som vi människor. Enligt trafikförordningen ska vi inte köra fortare än att vi ska kunna stanna för varje förutsebart uppdykande hinder på vägarna. Att vilt korsar vägarna vet väl alla människor, alltså lätt att förutse sådana hinder. Det som gäller för att antalet viltolyckor ska minska är således att göra som det står i Trafikförordningen: anpassa hastigheten efter förhållandena! Här finns inga genvägar om vi verkligen vill ändra på olycksstatistiken!

Jappe
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Som svar på frågan.

Viltvarnare bluff eller fungerar dom ? Ja, dom fungerar i varmt och torrt väder i hastighet över 60 km/tim. Kör man saktare så behöver man inte lägga ut 99:- utan spara dem till en ställplatsavgift.

Än finns det ingen rapport om att ett fordon med visselpipa har varit inblandad i en viltolycka och tills den rapporten kommer tror jag på den ekonomiska effekten av minskade plåtskador.

Vem bryr sig om ett djur blir skadat och irrar kring i skogen ???
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Jag bryr mig i allra högsta grad!!!
Jag är den förste att gratulera om dessa små tingestar fungerar men jag är tyvärr skeptisk. Därmed inte sagt att jag är inte är överbevisbar (finns det ordet eller har jag hittat på nåt nytt?);)

Att man inte ska köra fortare än man kan stanna, är nog också en utopi tyvärr men en vacker tanke. Allt beror på när djuret i fråga hoppar upp på vägen. Någon enstaka meter från bilen och det är kört nästan oavsett hastighet.

Vad jag tror man skulle kunna göra, även om det också är en önskedröm, är att lära bilisterna se längre ut i periferin, än till de vita kantlinjerna.
Man måste helt enkel lära sig att se det som är värt att se. Vet inte hur många gånger jag har bromsat för blänkande ölburkar och ivägkastade snöpinnar, genom åren. Något som blinkar till i skogen och jag är på bromsen direkt. Jag vågar påstå att i nio fall av tio, skulle man kunna sett djuret ifråga innan olyckan, om man har rätt kunskap och inte nonchalerar skuggor, reflexer och rörelser. Bromsa hellre tio gånger för mycket än en för lite!

Jag tillhör också kategorin människor som fullständigt ignorerar körskolan, när det gäller vilt! Vet inte hur det är idag men på det glada 70-talet, fick man lära sig att inte bromsa för mindre djur än en hund.
Även om jag varken är läkare eller veterinär, utan bara en simpel - och enligt vissa - blodtörstig jägare, så tror jag mig vara tämligen övertygad om att en hare med krossat bäcken inte har mindre ont än en älg med samma skada.
Varför man ska skilja på djurslagen har för mig alltid varit en gåta.
Kan det möjligen vara så att pengar spelar in? En hare eller räv förstör oftast inte våra dyra bilar, medan ett rådjur eller vildsvin gör det.
En hund kostar pengar för försäkringsbolagen men inte en katt. Båda kan vara lika älskade av sina ägare och en dyr tax är dessutom mindre än en gratis katt. Skaderisken för fordon/ människa kan anses vara likvärdigt mellan de båda.
Självklart under förutsättning att man inte riskerar tredje person. Men å andra sidan gör man normalt inte det för ett rådjur heller.
Själv tillhör jag skaran av bilförare, som försöker att undvika så små djur som möss och grodor. Jag bromsar inte men försöker klara dessa liv undan från hjulen. Däremot bromsar jag för en ekorre om jag kan/ hinner.

Att det skulle handla om personskador tror jag inte på. Chansen att skadas fysiskt vid en direkt rådjursolycka är mikroskopisk. Givetvis under förutsättning att man inte kör av vägen. Inte heller vid en olycka med vildsvin. Däremot blir kostnaden hög.

Slutsatsen av detta resonemang kan enligt mig, bara bli att ett djurs liv är inget värt, så länge det inte kostar pengar för försäkringsbolagen!

Följdfrågan blir således: Hur värderar man ett liv i pengar? Vad är en hares liv värt i kronor och ören?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Som svar på frågan.

Vem bryr sig om ett djur blir skadat och irrar kring i skogen ???

Menar du verkligen vad du skrev? Jag hoppas att det är fler än jag som bryr sig, fast ibland undrar jag! Det verkar som om många tycker att skador på den egna bilen är värre än skador på ett påkört djur!

Jappe
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Menar du verkligen vad du skrev? Jag hoppas att det är fler än jag som bryr sig, fast ibland undrar jag! Det verkar som om många tycker att skador på den egna bilen är värre än skador på ett påkört djur!

Jappe

Ja, Jappe. I det här fallet menar jag verkligen vad jag skriver:

Vem bryr sig?

Jag tycker att de som satt på visslan och ser om det ev hjälper, de bryr sig.

Jag vet att de som kört 100.000 mil i hundra år utan att det har hänt något kommer att bli väldigt överraskade den dagen det händer, för inte kör de i 40 km/tim.

Om den nu funkar på hundar och katter så har vi gjort många ägare lyckliga att deras älsklingsdjur fortfarande lever. (Den funkar på katter).

Om den nu funkar på älgar så har vi inte bara räddat bilen utan även människorliv. (Den funkar på rådjuren i Skåne och det är inga smådjur det inte, nej).

Personligen är jag inte ett dugg intresserad av teorier och spekulationer utan en klar och tydlig rapport typ, "Idag körde jag på ett rådjur, trots att jag hade viltvarnare"
 
Toppen