• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Det finns ju "viltvarnare" på ex. Jula som skall ge ifrån sig högfrekvent ljud i hastigheter över 60 km/h .

Är det något som testat detta eller är det lite "bluff" ??
Så här ser dom ut : http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=619064

Fungerar det så är det ju bra men då skulle det nog sitta originalmonterat på våra bilar iofs.
 
F

F.d. 8332

Guest
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Vi har skaffat Julas viltvarnare. Har man råd med bil kan eventuellt dom satsade 99:- kr vara väl använda slantar.
Kanske lite från ämnet. I går när var på väg hem låg vi som tredje bil när vi mötte i lastbil lastad med höbalar. Precis vid mötet ramlar en bal av och den första bilen i kön kör rakt in i den. Vi ser ett stort moln av hö. Tack vare att vi höll ett inte alltför litet avstånd och att farten var låg klarade vi andra oss från seriekrock. Vi lyckades precis på mm. att stanna. Men av bilen som krockade med balen blev bara skrot. Tack vare krockkudden klarade sig föraren utan synliga skador även om han verkade chockad. Då hjälpte inte Julas viltvarnare oss.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Håkand
Jag har aldrig kört på något djur och jag har kanske klarat mig från detta genom att alltid försöka köra med ordentliga avstånd och anpassa farten. Man behöver bara åka någon mil så ser man påkörda harar, rävar och grävlingar m.fl., jag tror inte någon kört på dessa djur medvetet utan reaktionstiden har varit för kort. Sedan är det skillnad på Stockholmstrafiken, där jag kört mest. och trafiken på mindre trafikerade ställen, avstånden i rusningstrafiken i Stockholm är inte vad som behövs för att klara ett tvärstopp utan skador. Det är inte alltid så lätt att dra rätt slutsatser i en sådan här dialog. Det visar ju din uppfattning om skillnaden mellan oss.
Åke
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Jag vet när visslan funkar eftersom jag varken gissar eller tycker. Funktionskontrollen före körning ger vid handen om den fungerar eller ej.

Huruvida det sen blir den önskade effekten får rapporteringen här ge svar på. De som då kör utan vissla kan väl knappast uttala sig, jo med gissningar och tyckande, åsiktsfrihet.

Vem blir den förste som kör på ett vilt med monterad vissla och kan rapportera det här?
 
F

F.d. 10600

Guest
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

vilt varnaren kann funka går ju att få ett rådjur att stanna med en enkel vissling.sen är det väll viktigt att man håller av stånd till andra bilar va nära en gång o klippa en hjort på väg hem stog på bromsen han som inte höll avstånd bakom mig fick nog byta kallingar sen.tyvärr när det hände så hadde man inte tid att kolla om någon låg nära bara att reagera snabbt på bromsen men både vi o hjorten o han bakom klarade sig
 
F

F.d. 53227

Guest
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Nu har jag letat på nätet efter någon artikel som säger att "viltvarnaren fungerade inte" men inte hittat en sådan artikel.

Sedan jag flyttade tillbaka till norra Skåne har jag sett en hel del älgar och massor av rådjur, senast tors kväll, 1 m från bilen. Så nu har jag varit på Jula och köpt 2 par viltvarnare. Monterade det ena paret på personbilen direkt och det andra på husbilen så fort jag kom hem.

Om vi nu ska lyfta den här tråden till en mogen nivå så tycker jag att alla som är intresserade av att veta, skaffar en viltvarnare (99:-, motsv 4 trisslotter). Sök nu era viltvarnare på nätet t ex via Google.

Tyckare och gissare kan väl försöka och hålla tillbaka ett tag. (Ja, jag vet, jag var kaxig i somras i denna tråd men har nu mognat ett halvår till.)

Den förste som kör på ett vilt med monterad viltvarnare rapporterar det här. Då får vi andra stillat vår nyfikenhet och kan med gott samvete montera bort de två plastbitarna och torka av med lite rödsprit.

Hej Kenth !

Läste ditt inlägg för drygt ett år sedan.

Jag undrar: har du märkt av någon effekt av Julas viltvarnare ?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Sedan jag flyttade tillbaka till norra Skåne har jag sett en hel del älgar och massor av rådjur, senast 18/9 2011, 1 m från bilen. Då köpte jag 2 par viltvarnare. Monterade det ena paret på personbilen direkt och det andra på husbilen så fort jag kom hem.

Jag hade varit väldigt kaxig på sommaren och blev helt enkelt rädd av incidenten med rådjuret 1 m från bilen. Sedan dess har vi inte sett vilda djur på eller intill vägen. Katter står still och iakttar oss. Vi har sett en ren intill vägen i norrland men den reagerade inte alls. Tydligast effekt ser vi på rådjuren som står ute på åkrarna och äter. De lyfter sina huvud och tittar åt vårt håll när vi närmar oss.

Det har inte kommit till min kännedom att ett fordon med viltvarnare har kört på något djur. Men jag är helt övertygad om att det finns skenande älgar som bara springer rakt fram utan att reagera, särskilt i jakttider.

Oavsett om viltvarnaren har effekt eller ej så vill jag inte köra utan den (99:). Rådjuren reagerar och det räcker för mej.
 

RichardK

FD HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Kan man inte montera en som skrämmer bakomvarande som kryper så nära inpå.
Jag är nästan mer rädd för BMW´ar, SAAB´ar och AUDI´s (förarna av dessa märken vill säga) som tror att de har fått nån dispens från reglerna. (eller så har de felkalibrerade instrument)
Även om de har koncentrationen på topp så finns det en reaktionstid från det att något händer tills hjärnan hinner skicka signaler till bromsfoten och musklerna som ska aktivera den. Sen tar det ju lite tid att få bilen att stanna också.
I själva verket så hinner inte hjärnan registrera att bromslysena tänds förrän de är framme vid bakaxeln och då är det så dags....
Å så nära bakom en husbil ser de ju inte vad som händer framför den heller å då spelar det ingen roll om de kan nå 0 till 100 på 4 sekunder.
Kanske en avståndsmätare kopplad till hastighetsmätaren och en stroboskoplampa där bak.

Fördelen med älgar är att de nästa aldrig vänder när de kommit upp på vägen så det är bäst att sikta på bakdelen om det går. Hur grisarna gör vet jag inte men de lär vara lika hårda som grävlingar och förmodligen tyngre oxå.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Jag kör nästan alltid 5 km förfort dvs rätt hastighet enl GPS'n. Om någon kör förnära så dom kör på mej om jag skulle bromsa så sänker jag hastigheten så mycket så att det korta avståndet till bakomvarande inte längre är någon fara för mej. (3 sekundersreglen även till bakomvarande)

Om någon skulle ha problem med det så är det deras problem - HÅLL AVSTÅNDEN - så smäller det inte.
 

RichardK

FD HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Jag kör nästan alltid 5 km förfort dvs rätt hastighet enl GPS'n. Om någon kör förnära så dom kör på mej om jag skulle bromsa så sänker jag hastigheten så mycket så att det korta avståndet till bakomvarande inte längre är någon fara för mej. (3 sekundersreglen även till bakomvarande)

Om någon skulle ha problem med det så är det deras problem - HÅLL AVSTÅNDEN - så smäller det inte.

Nu öppnar du för en diskussion som inte hör hemma i den här tråden så den handsken tar jag inte upp.

Du har alldeles rätt i att man ska HÅLLA AVSTÅNDEN men jag och många andra vill inte vara bekymrade över bakomvarandes dåliga omdöme i den saken. Jag/vi vill kunna koncentrera oss på det som ligger framför och förhålla oss till det utan att för den skull riskera att bli påkörda bakifrån.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Viltvarnare bluff eller fungerar dom ?

Här finns inga motsättningar ang bakomvarande. Jag beskrev hur jag gör och min enda möjlighet att få 3 sekunder mellan mej och bakomvarande är att sänka min egen hastighet. :)

Och hittills har det fungerat i 42 år. Inga krockskador i rumpan.

Åter till viltvarnare. Dom funkar men det finns undantag så man kan inte bara förlita sig på dom.
 
Toppen