• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Villainbrott

F

F.d. 29752

Guest
Lite på sidan kanske, men vi har just fått besked om inbrott i villan. Nu vill vi installera alarm och undrar om någon kan tipsa om ett bra larm!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Villainbrott

Det är just sådana inlägg som gör att man tycker det är så kul att skriva här. Här skriver man i all välmenig för att ge medlemmar lite tips då man själv är i tron att man besitter viss erfarenhet. Men har man själv inte varit utsatt för denna kränkning det innebär med inbrott i bil eller bostad så är det lätt skriva ett sådant inlägg.

Det är nog ingen som ifrågasätter eller nedvärderar dina tips men många ser nog hopplösheten i att skydda sig när inbrottsligorna härjar som värst.

Häromdagen var det 3 litauer som mitt på blanka eftermiddagen hade rest stegar på baksidan av ett hus i Dalsland för att ta sig in. Trots att grannar såg vad som var i görningen och försökte att ingripa hann de undan men blev så småningom fast i Uddevalla.

När sådana proffs härjar hjälper det föga med låsta fönster och brytskydd. Det blir bara mer förstörelse och elände. Eftersom det är kontanter och guldföremål som de i första hand är ute efter var Jappes förslag med "lådan" inte helt fel.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Villainbrott

Video overvåkning med lagring på internet kan skaffe gode bevis.
Små skilt om overvåkningen hjelper, kjeltringene liker ikke fotografier.

I gamle dager var det ikke ulovlig med skarpere beskyttelse - type bjørnesaks og selvskudd, nå er det ulovlig å foreslå bruk av disse efektive hjelpemiddlene.
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Villainbrott

Ett litet tips till alla HBK:are. "Annonsera" inte på dessa sidor vart ni skall åka o hur länge ni tänker vara borta för då vet tjyven att det är fritt fram. Har nog själv varit lite oaktsam med detta men det är värt att tänka på o kostar ju inget alls.....:wink:
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Villainbrott

Jag håller med Knut om att skyltar som berättar om övervakning eller annan form av larm avskräcker.

Hörde en f.d inbrottstjuv som berättade att om han såg skyltar om att huset var larmat så åkte han till ett annat hus. Många hus som skyltar med att larm finns kanske inte har något larm, men han chansade inte utan tog ett annat hus.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Villainbrott

Skyltar kunde ha en viss avskräckande verkan tills för något år sedan på en bostad. Tyvärr så är buset inte så lätt lurade längre. Svar på mitt exempel som ingen vill gissa på är att uppdraget från det att första detektorn går i larmläge och sista detektorn återställs tar mindre än 120 sekunder. Givetvis så ser jag även hur lång tid det tar för en mycket snabb väktarinsats, och då är buset mycket långt borta. Inbrottstjuven du relaterar till är troligtvis en Svensktalande missbrukare som varit ren några år. Verkligheten ser inte ut så idag. Jag säger inte att det är fel att köpa larm, men att köpa larm och inte göra något åt sina haspa fönster är riktigt fel.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Villainbrott

Testet på et industriområde hvor det var mye innbrudd i biler som stod utenfor 2 bilfirma på et inngjerdet og låst plass. Store skilt på gjerdet om videoovervåkning og godt synlige kamerahus høyt over bakken - etter det null mer problemer. Vet ikke om kameraene er kommet på plass i husene eller om de fortsatt et tomme :D:D Det er nå over 3 år siden skiltene og kamerahusene kom opp - og fortsatt ingen flere problemer.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Villainbrott

Fråga sakkunniga hos polisen eller försäkringsbolaget.

Deras svar blir att man i första hand ska ha ett bra skalskydd så det blir svårt för tjuvarna att både ta sig in och ut på ett enkelt sätt. Sätt lås på de fönster som ska vara öppningsbara och skruva fast de andra i karmen. Sätt lås på altandörren. Nycklarna ska givetvis inte sitta kvar i låsen. Sätt lås på ytterdörren som tjuvarna inte kan öppna innifrån så de bara kan promenera rakt ut med stöldgodset. Byt ut gistna källardörrar och fönster och skruva fast dem i karmen om de inte behöver kunna öppnas.

Många hus saknar ofta dessa enkla och billiga skalskydd vilket tjuvarna är tacksamma för eftersom det blir så lätt att bryta sig in, det tar bara några få sekunder. Rörelsekännande ytterbelysning kan vara avskräckande eftersom tjuvarna helst inte vill synas i sitt arbete.

Ett inbrottslarm skyddar inte speciellt effektivt mot inbrott eftersom tjuvarna ofta hinnar avlägsna sig innan vaktbolag eller polis hinner dit.
 
Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Villainbrott

Lite utanför ämnet kanske men ändå. I vårt bostadsområde hade vi ganska mycket villainbrott för ett antal år sedan men polisen fick tag i förövarna till slut och nu till det intressanta att på tjuvarnas kontor och lager mitt i vårt område hittade polisen en karta över området där alla villor med hund var inprickade. F.Ö. tycker jag att man kanske ska tacka sin lyckliga stjärna att man inte är hemma när ett beväpnat, påverkat gäng bryter sig in.
/Åke
 
Toppen