• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Villainbrott

F

F.d. 29752

Guest
Lite på sidan kanske, men vi har just fått besked om inbrott i villan. Nu vill vi installera alarm och undrar om någon kan tipsa om ett bra larm!
 
F

F.d. 18251

Guest
Sv: Villainbrott

Hej
Ring Securitas Direct alt. till ditt försäkringsbolag. Om du har eget hus så ring till Villaägarna så får du där ett tips på bra larm.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Villainbrott

Larm i all ära men gör det ointressant att ens försöka bryta sig in.
Tag råd av någon sakkunnig hur du kan med synliga intrångsskydd, rörelsekänsliga strålkastare, larm som du tänker etc för att få det så obekvämt som möjligt för dessa inkräktare.
Efter det att ett larm utlösts går det 10-15min minst innan någon vaktstyrka är på plats och då är inkräktaren redan långt borta.
Det är en hård värld vi måste hantera på något sätt.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Villainbrott

Men larm, i vilket utförande det än må vara, är inte det enda saliggörande.
Vad gör man om man är t ex i sö Spanien och får ett SMS från sitt GSM-larm i bostaden i Sverige. Larm är en åtgärd men det måste kombineras med andra åtgärder.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Villainbrott

Vad gör man om man är t ex i sö Spanien och får ett SMS från sitt GSM-larm i bostaden i Sverige.

Eftersom GSM-larmet kan skicka SMS och ringa till 5 telefonnummer kan ett av dem vara grannens.

En finess är att man kan ringa upp larmcentralen för att aktivera, avaktivera och t.o.m. avlyssna om någon befinner sig i bostaden.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Villainbrott

Jag är medveten om den funktionen men jag tror inte att någon granne vill gå in i huset och gripa inkräktaren med risk för att bli nedslagen eller knivskuren utan istället ringer han polisen.
Inställelsetid minst 10min och då är inkräktaren borta.
För att försöka förhindra inbrott, gör ett antal ytterligare åtgärder som gör det ointressant att göra ett inbrott.
Vaktbolaget kommer till platsen tidigast efter 10min och sätter då upp plyfaskivor för krossat fönster eller fixar så att den uppbrutna dörren blir låst igen. Det förhindrar att det regnar in eller att bostaden är olåst.

Jag håller fortfarande på att larm är en åtgärd men det fordras flera kompletterande åtgärder för att förhindra inbrott.

Samma sak gäller larm i husbilen, det fordras flera åtgärder för att göra det ointressant av bryta sig in. Ett billarm som ljuder, hur många bryr sig.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Villainbrott

Var det modigt eller dumdristigt?
Om han fångade eller skrämde bort inkräktaren utan att skada honom så var det initiativrikt och modigt.
Om han skadade honom, då blir grannen dömd för misshandel.
Polisens råd är just att kontakta polisen, försök att memorera klädsel, bilnummer, flyktväg etc men ingrip inte.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Villainbrott

Jag har gett min granne rådet att bara iaktta och ta uppgifter om regnummer m.m.

Om han sedan tar med sig en oladdad hagelbössa i avskräckande syfte är upp till honom.
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Villainbrott

Vi kör med s.k. grannsämja. Åker man iväg nånstans så meddelar man nån av grannarna om den grannen åker bort så vet nästa granne. Postlåda töms och en runda på tomten fruar å barn hjälper till. Alla okända som åker förbi synas. Ex. igår stod en okänd bil hos grannen och vi visste att dom jobba bägge två. Vi ringde på det var en servicekille från elfirman som var där! Grannen kontaktades via telefon, det stämde!!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Villainbrott

En metod som kan vara effektiv är att ställa värdesaker i en låda i hallen med en skylt:


Herrar och damer inbrottstjuvar!

I denna låda finns allt sådant som är stöldbegärligt i detta hem. Eftersom jag är snäll mot Er och gör så här för att göra Er yrkesutövning enklare, så hoppas jag att ni i gengäld inte stökar till i hemmet och rotar igenom alla garderober och byråar m.m. eftersom där inte finns något som kan intressera Er.


OBS! Denna metod fungerar nog bara för oss vanliga "fattiglappar". Har man dyrbara konstverk på väggarna i stället för den vanliga Hötorgskonsten o.s.v. så får man ta till andra metoder.

Innan man lägger värdesakerna i lådan i hallen bör ha man dokumenterat innehållet ordentligt för att underlätta för försäkringsbolaget. Jag undrar vad dom säger om ett sådant här förfarande för övrigt.

Jappe
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Villainbrott

Sunnanvind skriver en fråga 2010-10-04 och får svar 2010-11-21, dom är troligtvis klara med sina åtgärder.
Mitt grundbudskap är att låsa allt som är öppningsbart. Har ni haspafönster är huset inte ens låst. Lås alla fönster, skruva igen dom ni inte öppnar med möbeljärn. Se över listerna på utsidan som håller rutpacketet på plats. Lås på altandörrar. Brytskydd på altandörrens utsidan. Lås så man inte kan öppna ytterdörr från insidan. Stift på dörrarna. När man gjort allt detta kan man börja att fundera på en larminstallation. Glöm inte att allt trådlöst går att manipulera med. För skulle dom ändå ta sig in skall dom inte vara kvar hur länge som helst. Gör man tvärtom att man börjar med inbrottslarmet och tar det mekaniska sedan är det risk att det mekaniska säkerheten inte blir av. Svagt mekaniskt skydd och inbrottslarm är en sämre lösning. När jag ansluter datorn till centralapparaten efter ett inbrott så ser jag allt som skett. Vi tar ett exempel, man drar upp dörren med bil tar sig in genom entrén och går förbi första detektorn och larmet går forsätter genom lokalen och utför 5 olika åtgärder i lokalen såsom slår isönder sirener och tar grejor som man är ute efter. Intrång och 5 händelser i lokalen hur långt tid tar det jobbet?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Villainbrott

Mitt grundbudskap är att låsa allt som är öppningsbart. Har ni haspafönster är huset inte ens låst. Lås alla fönster, skruva igen dom ni inte öppnar med möbeljärn. Se över listerna på utsidan som håller rutpacketet på plats. Lås på altandörrar. Brytskydd på altandörrens utsidan. Lås så man inte kan öppna ytterdörr från insidan. Stift på dörrarna.

Det som folk tycker är tråkigast efter ett inbrott är förstörelsen och frågan är om inte Jappes förslag är det bästa?

Vad hjälper det att låsa fönster, sätta brytskydd och se över lister när det räcker att slå sönder en ruta på baksidan huset för att komma in.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Villainbrott

Det som folk tycker är tråkigast efter ett inbrott är förstörelsen och frågan är om inte Jappes förslag är det bästa?

Vad hjälper det att låsa fönster, sätta brytskydd och se över lister när det räcker att slå sönder en ruta på baksidan huset för att komma in.

Vad hjälper, vad har man för alternativ? Skriver som jag gör då många har en övertro på inbrottslarm. Skriver som jag gör då jag sett en del, då jag installerat larm i över 30 år. Skriver som jag gör då jag kan påstå att jag sett en del. Många ser ju bara vad man själv någon granne eller jobbarkompis har råkat ut för, jag har sett mer än så. ”Slå sönder en ruta på baksidan” eller ”grannsämja”. Grannsämja är nog så bra men man kan inte hålla kolla hela tiden varje minut, fortfarande ingen som gissat på tiden det tar. På våra breddgrader så här års är det becksvart efter 17:00. Vi tar ett exempel (kan ta många) igen, i ett tättbebyggt villaområde tar man sig fram till villans ena fönster. Inte på gaveln mot gatan men första fönster på långsidan mot gatan och kastar in en sten för att komma åt vredet på fönstret. Fönstret är högt placerat och har inte fönster lås då det är så nära gatan och man tyckte det var så högt. Man klättrade på buskarna och tog sig in och gjorde vad man skall tills man passerar en detektor och larmet utlöses. Ingen granne har varken sett eller hört något. Här hade det hjälpt med ett låst fönster. Har sett alla möjliga tricks och fiffigheter men än har man inte kravlat sig in genom ett sönderslaget fönster.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Villainbrott

minera området ! snubbeltråd sjunkbomber ! go for it !:)

Det är just sådana inlägg som gör att man tycker det är så kul att skriva här. Här skriver man i all välmenig för att ge medlemmar lite tips då man själv är i tron att man besitter viss erfarenhet. Men har man själv inte varit utsatt för denna kränkning det innebär med inbrott i bil eller bostad så är det lätt skriva ett sådant inlägg.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Villainbrott

Det är just sådana inlägg som gör att man tycker det är så kul att skriva här. Här skriver man i all välmenig för att ge medlemmar lite tips då man själv är i tron att man besitter viss erfarenhet. Men har man själv inte varit utsatt för denna kränkning det innebär med inbrott i bil eller bostad så är det lätt skriva ett sådant inlägg.

Förlåt mig Dethleffskvalite, men alla vet att det är svårt att skydda sig mot inbrott. Den här tråden fick mig att tänka på hur spännande och intressant inbrottstjuvens "jobb" måste vara egentligen. Det gäller ju att ha en gedigen utbildning i först och främst alla olika larmtyper och dessutom kunna välja rätt område och rätt hus för att få framgång i jobbet. Slarv och felsteg straffar sig ofta med samhällets hämnd i form av böter och fängelse.

Nä nu, muttras det nog lite här och var när detta läses. Den där Jappe, är han riktigt klok egentligen? Tar han inbrottstjuvarna i försvar? Nej, det gör jag verkligen inte; jag känner väl till konsekvenserna av inbrott! Att någon orättmätigt tar sig in i ditt hem och röjer runt i dina ägodelar är närmast att betrakta som en våldtäkt och kan sätta djupa spår i de drabbades psyken för lång tid framåt. Otäckt är ordet! Ofta är de ekonomiska konsekvenserna ringa i jämförelse med den smärta man kan känna av intrånget i det privata hemmet!

Vad jag försöker säga med ovanstående är att det kan vara lämpligt att försöka förstå hur en inbrottstjuv tänker, för det kan göra att möjligheterna att skaffa ett framgångsrikt försvar mot främmande och ovälkommet intrång ökar rejält.

Alltså, försök föreställa dig hur en inbrottstjuv fungerar och inrätta ditt försvar därefter och gör du så, så kommer du förhoppningsvis att finna mängder av lösningar, egna, självuttänkta och unika lösningar som inte finns i tjuvarnas "läroböcker" och som alltså gör det mycket svårare för bovarna att kunna genomföra sina brott.

Det kan gälla allt från enkla magnetkontakter och ir-detektorer till sirener + "saftblandare" på taket som utlöses med olika fiffiga anordningar, elektroniska eller mekaniska, strålkastare, elektroniska hundar o.s.v. o.s.v.

Att bara beställa skydd från div. bolag hindrar ju ofta inte själva intrånget. Dock finns numera kameraövervakning, som skickar bilder till vaktbolag, som kan vara vettigt, tyckte jag ett tag tills jag kom på att rånarluvan ju är uppfunnen och kan ge anonymitet tillräckligt.

Självgjort är välgjort! Det måste vara en intressant utmaning att skydda sitt hem med egna metoder som är nya och okända för tjuvarna.

Detta utesluter givetvis inte att det kan vara lämpligt att kontakta proffs på området med färdiga lösningar. Då är det bara att betala och förlita sig på deras skicklighet! Men det skadar ju inte att förstärka skyddet med egna fiffiga lösningar som har till uppgift att skrämma bort tjuvarna! Ljud och ljus i mängder kan vara nog!

Detta är mina tankar i det här ämnet. Att jag är amatör på området framgår kanske, men kan det inte vara så amatören verkligen har en chans här eftersom det kan ge unika och smarta lösningar på det här problemet?

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen