• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vill uppgradera gammal 50W panel som passar direkt men hittar ingen

bkv22

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
44203
Medlemskap
2025
Hej. Jag har en äldre solpanel på 50W som heter Eurosolare P5A, måttet är 995x450 mm. Borde vara drygt 20 år gammal. Den funkar väl som den ska men skulle gärna vilja uppgradera, idag hittar man ju paneler på flera hundra W på samma yta och då vill jag gärna hitta något som passar direkt i befintliga fästen så att säga bolt-on, vill slippa nya hål och så men handlar det bara om att bygga på någon cm eller så går detta att fixa. Befintliga fästen är rätt rejäla. Någon som vet var man hittar paneler med dessa mått?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Ifall du hittar en solpanel med samma yta som din som ger flera hundra watt, så får du gärna tipsa om den.
Tyvärr så har det inte hänt mycket på yta/watt, däremot har verkningsgraden ökat någon ynka %.
Har du plats på taket så välj så stor det får plats, man kan inte få för många watt på taket.
Vill du bara ha lite underhållsladdning så behåll din gamla.

bkv22

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
44203
Medlemskap
2025
Ifall du hittar en solpanel med samma yta som din som ger flera hundra watt, så får du gärna tipsa om den.
Tyvärr så har det inte hänt mycket på yta/watt, däremot har verkningsgraden ökat någon ynka %.
Har du plats på taket så välj så stor det får plats, man kan inte få för många watt på taket.
Vill du bara ha lite underhållsladdning så behåll din gamla.
Tja, det är bara att kolla valfri panel på Aliexpress. Här finns en på 300W som kostar 164,-

Min nuvarande panel är 995x450 = 0,43 kvm
Denna är 334x203 = 0,067 kvm

6 st av dessa skulle alltså uppta ungefär samma yta: 0,40kvm för under tusenlappen.
300W x 6 = 1800W!

Niklas

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
42444
Medlemskap
2025
Tja, det är bara att kolla valfri panel på Aliexpress. Här finns en på 300W som kostar 164,-

6 st av dessa skulle alltså uppta ungefär samma yta: 0,40kvm för under tusenlappen.
300W x 6 = 1800W!
Den du länkar till genererar, enligt uppgift på sidan, 10-50 watt under normala förhållanden. Då kan vi nog utgå ifrån att 10watt är närmast sanningen.
Det är inte mycket på dessa kinasidor som är så fantastiskt som dom vill få det att låta. Mycket är rent skräp.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

300W x 6 = 1800W!
Den panelen är 34x20cm och 10W.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

300W x 6 = 1800W!

Det är ren bluff som de sedan kan skylla på skrivfel.
Dels så är det en polykristalin gammal/äldsta varianten och fick de in så mycket på den ytan så skulle solpanelsmarknaden se annorlunda ut.
Sanningen är nog att den är på 30W eller knappt det och inte 300W tyvärr.

Jag har just köpt en modernare variant som är ca. 105x88 cm och påstås vara på 200W vilket jag nästan tvivlar på men jag hittade ett mått som passar just platsen uppe på taket, så det fick bli den.

M.v.h. JANKRO.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Här har du en monokristalin som dessutom är bättre/effektivare än en poly, som kanske kan ligga nära sanningen med 305W.

Hård solcell Victron BlueSolar, 305 W, monokristallin, 12 V, med aluminiumram, 1658 x 1002 x 35 mm​

M.v.h. JANKRO.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är ren bluff som de sedan kan skylla på skrivfel.
Dels så är det en polykristalin gammal/äldsta varianten och fick de in så mycket på den ytan så skulle solpanelsmarknaden se annorlunda ut.
Sanningen är nog att den är på 30W eller knappt det och inte 300W tyvärr.

Jag har just köpt en modernare variant som är ca. 105x88 cm och påstås vara på 200W vilket jag nästan tvivlar på men jag hittade ett mått som passar just platsen uppe på taket, så det fick bli den.

M.v.h. JANKRO.
Ja, det låter väldigt optimistiskt! :)

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Här har du en panel med liknade mått, numer limmar man fästen så några nya hål behövs inte, jag skulle välja så stor panel som ryms och limma nya fästen.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja, det låter väldigt optimistiskt! :)
Ja, men som sagt måttet begränsade, önskvärt var 110x95 och det verkar som de här nyaste modellerna har storleksförhållande ca. 2x1 för det mesta efter mycket letande i seriösa butiker.
Den här blåste en 10Amp. säkring i lite dis, men vinklad mot solen i alla fall. Så med två kvar av de gamla kan jag nu i alla fall låtsas att jag snart har 335W på taket.

Men det jag tänkte nämna är att jag har en s.k. 50W flexibel "båt" panel innan den här nya kommer dit. Det har nog aldrig varit något klös i den och rätt snabbt så blev plastytan matt på panelen. Den har fått putsmedel och annat undergörande plastmedel, men utan längre resultat.
Med VICTRON regulatorn och appen :p så går det ju bra att stå på taket med en pappskiva och täcka för en panel i taget när man fått igång skaplig laddning och då se hur mycket det sjunker och då kanske även i procent i förhållande till storlekarna på panelerna. (Sitta på taket med appen igång måste vara höjden av lycka.... Eller :msn_weird:.)
Men när jag hade runt 8Amp laddning så bidrog plastpanelen bara med knappt 1Amp. Jag ville kolla för den var åter helmattdaskig igen. Jag hämtade bara vattenkannan med några droppar diskmedel i för att få bort ytspänningen så panelen blev blöt och blank igen en kort stund.
Laddningen ökade då i alla fall till 2Amp. men avtog snabbt igen när den torkade och blev matt igen.

Så se upp om ni har flexpaneler som blivit matta och torra i ytan för det verkar vara ungefär halvdöden för dem.

Den nya överglänser nog den här flexen i alla fall och dessutom glas som brukar stå sig länge.

M.v.h. JANKRO.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja, men som sagt måttet begränsade, önskvärt var 110x95 och det verkar som de här nyaste modellerna har storleksförhållande ca. 2x1 för det mesta efter mycket letande i seriösa butiker. Den här blåste en 10Amp. i lite dis, men vinklad mot solen i alla fall. Så med två kvar av de gamla kan jag nu i alla fall låtsas att jag snart har 335W på taket.

Men det jag tänkte nämna är att jag har en s.k. 50W flexibel "båt" panel innan den här nya kommer dit. Det har nog aldrig varit något klös i den och rätt snabbt så blev plastytan matt på panelen. Den har fått putsmedel och annat undergörande plastmedel, men utan längre resultat.
Med VICTRON regulatorn och appen :p så går det ju bra att stå på taket med en pappskiva och täcka för en panel i taget när man fått igång skaplig laddning och då se hur mycket det sjunker och då kanske även i procent i förhållande till storlekarna på panelerna. (Sitta på taket med appen igång måste vara höjden av lycka.... Eller :msn_weird:.)
Men när jag hade runt 8Amp laddning så bidrog plastpanelen bara med knappt 1Amp. Jag ville kolla för den var åter helmattdaskig igen. Jag hämtade bara vattenkannan med några droppar diskmedel i för att få bort ytspänningen så den blev blöt och blank igen en kort stund.
Laddningen ökade då i alla fall till 2Amp. men avtog snabbt igen när den torkade och blev matt igen.

Så se upp om ni har flexpaneler som blivit matta och torra i ytan för det verkar vara ungefär halvdöden för dem.

Den nya överglänser nog den här flexen i alla fall och dessutom glas som brukar stå sig länge.

M.v.h. JANKRO.
Jag har nyss bytt ut två glaspaneler på 55W vardera som förmodligen har suttit på bilen sedan tidigt, de satt där när jag köpte den 2007 i varje fall, och de fungerade fortfarande ok. Så nog håller de alltid.

Toppen