• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilket Tv kort har ni?

F

F.d. 20787

Guest
Tänkte införskaffa mig ett tv kort till min laptop. Jag kommer att resa en hel del i europa, och jag skulle nog inte tro att de har digital marksändning över allt..
Så till frågan, om man köper ett digitalt tv kort kommer den då att fånga in det gamla analoga nätet också?! eller måste jag köpa två olika kort?

Vad har ni för kort installerad på era datorer? Och vad har ni för erfarenheter av tv ute i europa?

/Micael
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Vilket Tv kort har ni?

Hej!
Jag har den här från Dustin.se

TWINHAN MAGIC BOX PRO
Ger din dator digital- och analog tv-mottagning via USB 2.0 portenDirektlänk: Dustin AB | Allt inom IT
wf_image_viewer.aspx
1x1.gif
1x1.gif
1x1.gif
Lagerstatus:1-2 dagarArtikelnummer: 5010084812Tillverkare:TWINHANTillv. art. nr:VP-704AS716,00 kr exkl. momsAntal:
1x1.gif
1x1.gif
1x1.gif
1x1.gif
1x1.gif
1x1.gif
1x1.gif
Lägg i kundvagn
1x1.gif
1x1.gif
1x1.gif
1x1.gif
1x1.gif
1x1.gif
1x1.gif
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Vilket Tv kort har ni?

Eller nått sånt, som jag bara har possetiva erfarenheter av. Glöm inte att tala om för kortet i vilket land du är i, så funkar den väldans bra med en rundstrålande antenn + förstärkare!

Fredrik
Inledning

I mitten av 2006 testade vi en tv-mottagare från Avermedia som var förpackad i en liten usb-pinne. Nu kommer samma företag med en ny variant i form av Aver TV DVB-T Express som fungerar på i princip samma sätt, men formatet som det nu handlar om är det något mer praktiska expresscard. Den är med andra ord ett intressant alternativ för den som vill bygga ut sin bärbara dator så att den kan ta emot de fria digitala kanalerna.
Aver TV DVB-T Express är av formatet expresscard och har en bredd på 34 millimeter.

Specifikationer:
EgenskapVärdeStorlek10,0 x 3,4 x 1,0 cmVikt20 gInsignal75 ohmFormatExpresscardVideostödMpeg2BildstödJpeg, bmpStöd för hdtvJaCirkapris700 kr
Systemkrav:
  • Pentium 4 2,4 GHz, Athlon XP 2400+, Pentium Mobile 1,6 GHz
  • Grafikkort med stöd för DirectX 9.0c
  • 256 megabyte minne
  • Kortplats för expresscard
  • Ljudkort
  • Windows XP/XP Media Center/Linux
 
F

F.d. 52952

Guest
Sv: Vilket Tv kort har ni?

Vad kostar den och hur använder man den. Vilken antenn används. Frågar en novis. Fråga till Fredrik L
 
Senast redigerad av en moderator:

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Vilket Tv kort har ni?

Vad kostar den och hur använder man den. Vilken antenn används. Frågar en novis. Fråga till Fredrik

Den kostar ca 700 spänn, inköpt på lokala data-tillbehörsbutiken (tror jag). Koppla in en antenn som klarar digitala signaler (det enda som säljs numera. Sätt gärna in en tv-antenn-förstärkare, (suck, går ännu mer watt) sen är det bara att dra på!
Lycka till
Fredrik
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Vilket Tv kort har ni?

Fördelarna med TV-kort i datorn, är som jag ser det, en pryl mindre,dvs ingen TV utan du har endast din PC. Och denne använder du till mycket annat också, förutom till att titta
på TV.
Men, hur blir egentligen bildkvaliten i datorn?
Och,fläkten i datorn, den går ju av och till också,och är ett störande moment som jag ser det. Kan man lösa detta på något smart sett?
En del att fundera på innan man "slår" till.

mvh
Werner
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Vilket Tv kort har ni?

Jag förslår, köp en pryl till, vi köpte en tv som vi skall montera och det är en laptop på gång.
 

Hobbyloj

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024
Sv: Vilket Tv kort har ni?

Hej Werner!
Bildkvaliten är mycket bättre än på en LCD-TV.
Har en HP laptopdator med 15,4" skärm. Fäkten är så tyst så jag har inte tänkt på om den stör.
Har datorn stående på bordet på c:a 1m avstånd. Bildstorleken motsvarar då en 42" TV på c:a 3m:s avstånd. Dessutom kan man frysa bilden och även spela in på hårddisken som bör vara rätt så stor om man tänker spela in ett antal filmer.
Filmern kan sedan brännas på DVD om sådan finns inbyggd i datorn.
Kan verkligen rekomendera en Laptopdator med DVD brännare och en TV sticka.
Kolla bara upp att TV-stickan är kompatibel med operativsystemet i datorn.

Lycka till önskar Lars-Olof
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vilket Tv kort har ni?

Hej! Jag har en Yakumo QuickStick DVB-T, som jag aldrig fått in något TV-program på. Det enda som händer är att det står LOW SIGNAL längst ner i högra hörnet på datorn. Blir så trött på all elektronisk sörja ibland, så att jag får för mig att slänga hela "skiten" och bli en fri människa igen!

Jappe
 

Bengt62

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
1395
Medlemskap
2024
Sv: Vilket Tv kort har ni?

Tack för bra tips..
Har kollat runt lite på nätet ang tv kort.
Jag hittade då tv kort för satellite, menar man att det skulle gå att kolla på satellite tv med bara ett usb tv kort utan en parabol?!
Är det någon av er som vet hur det funkar?

Här är en länk till en affär som saluför satellite tv kort..
Komplett.se - Hauppauge! WinTV-NOVA-S-USB2, Digital satellitbox, USB2.0, Retail


Den måste kopplas till en Parabol.
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Vilket Tv kort har ni?

Hej Werner!
Bildkvaliten är mycket bättre än på en LCD-TV......
Hur bra är ljudet jämfört med en lcd tv. Ljudet i min HP laptop är ingen höjdare.

Om man är två som tittar kan ju inte båda se bilden på en meter rakt framifrån.

Ser man bilden bra från sidan.

MVH Roger
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Vilket Tv kort har ni?

Inte lätt det här, att välja.
En del är för TV med dom fördelar denna ger
andra
föredrar datorn och med dess fördelar.
Själv har jag ännu ej tagit ställning.
Ok en pryl mindre med datorn och billigast tv tittande lär väl också datorn ge,
men
uppvägs detta av TV:ns bättre bild och ljud?

mvh
Werner
 

Hobbyloj

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024
Sv: Vilket Tv kort har ni?

Hej Roger!
Jag ansluter en FM-sändare till hölursutgången på gatorn och får då ljudet från bilstereon eller annan FM-radio med bättre ljud. Vi sitter ganska nära vrandra så bilden är helt OK, men visst är den bäst rakt framifrån.
Kommentar till Werner: Enligt mina ögon är bildkvaliten mycket bättre på datorn än på 14":s TV. Datorskärmen har ju högre upplösning.

MVH / Lars-Olof
 
Senast ändrad:

Per P

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Sv: Vilket Tv kort har ni?

Hej Michael
Har sen 2-år tillbaka kört med Terratec Cinergy hybrid T USB XS och HP-laptop funkar kanon. Detta kort har både analogt och dvb-t och timeshift och EPG(visar alla tv-programmen på resp kanal) liten magnetisk antenn och fjärrkontroll medföljer,fjärren funkar ihop med Windowsmediacenter.Den lilla antennen funkar i städer med bra mottagning,annars den bästa lösningen är en fastmonterad rundstrålande antenn från Kjell&co med flera antennutag i bilen så kan du även ligga i sängen och se på Tv.
Några månader efter jag köpt kortet på JME-data(1395kr) såg jag en engelsk data tidning som hade ett test på många Tv-kort och korat Terratec till vinnare.Priset har sjunkit till 995kr idag.
Kan verkligen rekommedera detta Tv-kort.
Ett pluspoäng i det här är att sonen andvänder kortet i sin stationära data när vi är hemma och vips så har han tv på rummet.

Mvh Per
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Vilket Tv kort har ni?

Inte lätt det här, att välja.
En del är för TV med dom fördelar denna ger
andra
föredrar datorn och med dess fördelar.
Själv har jag ännu ej tagit ställning.
Ok en pryl mindre med datorn och billigast tv tittande lär väl också datorn ge,
men
uppvägs detta av TV:ns bättre bild och ljud?

mvh
Werner

Hej!

Jag har provat 2 olika tvkort till datorn, och ibland blir det bra och ibland inget ljud, mao mest strul. Nu köpte jag en 15` tv på Siba för 1490:- nu har jag digitalbox sedan innan, annars är det bara att lägga till några hundra så finns det till tvn. Nu har jag bra bild med en rundstrålande antenn, samma som jag hade till datorn
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Vilket Tv kort har ni?

Hej Michael
Har sen 2-år tillbaka kört med Terratec Cinergy hybrid T USB XS och HP-laptop funkar kanon. Detta kort har både analogt och dvb-t och timeshift och EPG(visar alla tv-programmen på resp kanal) liten magnetisk antenn och fjärrkontroll medföljer,fjärren funkar ihop med Windowsmediacenter.Den lilla antennen funkar i städer med bra mottagning,annars den bästa lösningen är en fastmonterad rundstrålande antenn från Kjell&co med flera antennutag i bilen så kan du även ligga i sängen och se på Tv.
Några månader efter jag köpt kortet på JME-data(1395kr) såg jag en engelsk data tidning som hade ett test på många Tv-kort och korat Terratec till vinnare.Priset har sjunkit till 995kr idag.
Kan verkligen rekommedera detta Tv-kort.
Ett pluspoäng i det här är att sonen andvänder kortet i sin stationära data när vi är hemma och vips så har han tv på rummet.

Mvh Per

Du har nog rätt, skall man köpa till datorn så är nog denna en av de bättre som har testats. Man skall absolut inte köpa de som kostar kring 300:-, vilket tex JME har massor av.
 
Toppen