• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilket bolag byta till? M-försäkring anser inte att blåst är en olycka

Gillinger

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Vallentuna
Har en Elnagh Baron från 2018 som är försäkrad i Motormännen.

Stod på en camping en lite mulen sommardag när plötsligt en ordentlig vindby tog markisen, blåste den över bilen, in i sidan och sedan bort på campingen. Markisen var islagen med pinnar dels i benen men även i ett överliggande spännband. Det rådde inte dåligt väder och enligt väderleksrapporten var inte heller något sådant att vänta. En olycka helt enkelt och tur att ingen skadade sig.

Motormännen anser att bilen skall ersättas med lackering men att jag måste betala markisen själv eftersom blåst inte är trafikolycka eller skada av 3e part. En mycket märklig inställning då de precis gått med på att lacka om sidan på husbilen - då borde med samma argument även markisen täckas av försäkringen. Jag begärde omprövning utan lycka och har precis fått från ARN att de avslår mitt krav.

Detta får mig att fundera och undrar därför följande

1) Är detta praxis för försäkringsbolagen när det kommer till markiser

och om det inte är det

2) Vad skall man välja istället som är vettigt, prisvärt och smidigt. Eller är det ett fall av "du kan få två men inte tre av prisvärd, smidig och vettig" ?
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
För att förstå situationen: Var det den vanliga fast monterade markisen och hur gick det i så fall med fästena, kan väl knappast räcka med lackering?
 

Gillinger

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Vallentuna
Markiser är i sig ett olyckstillbud. Jag avstår från sådana efter en åskstorm vid Limfjorden för många år sedan. Både jag och min hustru vrålhöll i markisen så att den inte skulle slå runt och förstöra bilen.
Skulle gärna skita i den också men den ger bra skugga till hunden när solen ligger på
 

Torsbobosse

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27471
Medlemskap
2024
Vi fick ersättning från Länsförsäkringar Göteborg & Bohuslän när vår markis skadades i Monopoli i Italien. Ny markis och ett fäste. Självrisk 3000kr.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.277
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Synd bara att det skiljer 5 papp på folksam och M försäkring. Så 5000 * 5 år = 25K vilket är markisen...
Tyvärr så går ju billig och kvalitet sällan hand i hand. Sedan tycker jag att det är väldigt konstigt att de inte skulle ta markisen på försäkringen.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Synd bara att det skiljer 5 papp på folksam och M försäkring. Så 5000 * 5 år = 25K vilket är markisen...
Vet inte var du får dina siffror ifrån. Vi köpte ny husbil för ett år sedan. Då lusläste jag det mesta på marknaden.
Ex skulle M försäkringen för vår nya bil kosta 8316:- för icke medlem och 7560:- för medlem. Ingen möjlighet till avställning.
Folksam kostar 8400 på helårsbasis vid påställd bil, men bara 1389: på årsbasis avställd.

Vi kör ganska mycket men bilen står ändå avställd något mer än halva året, så vi har en försäkringskostnad på mellan 4000 och 4500.

Av- och på ställning sker över dagen via Transportstyrelsens app. Deras datoriserade system meddelar Folksam som ändrar villkoren omedelbart. Förbaskat smidigt och för oss en bra och billig försäkring.

Vi hade Folksam sedan tidigare och har dessutom hela vår försäkringsportfölj hos dem sedan en hel del år tillbaka. Vi har haft ett antal skador på husbilar genom åren och skador på personbil och villa. Det har aldrig varit några problem med ersättning från Folksam.

Så sätt dig ner och räkna igen. Vet som sagt inte var du får dina siffror ifrån eller om du bara killgissar! ;)
 
Senast ändrad:

Gillinger

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Vallentuna
Jag gick precis in på folksams hemsida, matade in mitt personnummer och min husbils registreringsnummer, helförsäkring med lägsta självrisken och fick 15 per år i helförsäkring.

Så nej, jag killgissar ingenting.
 

Gillinger

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Vallentuna
Tyvärr så går ju billig och kvalitet sällan hand i hand. Sedan tycker jag att det är väldigt konstigt att de inte skulle ta markisen på försäkringen.
Så är det definitivt. Står i deras utlåtande att de inte diskuterar huruvida markisen är försäkrad eller ej utan huruvida skadetillfället är något som täcks av försäkringen. Blir så matt. Iofs skulle jag nog inte fått speciellt mycket med tanke på åldersavdrag så det är mer en prestigefråga än något annat.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag gick precis in på folksams hemsida, matade in mitt personnummer och min husbils registreringsnummer, helförsäkring med lägsta självrisken och fick 15 per år i helförsäkring.

Så nej, jag killgissar ingenting.
Ring dem imorgon. Börja med att berätta att du är medlem i Husbilsklubben. HBK har avtal med bl a Folksam. Fundera över vilken självrisk du vill ha. Kanske flytta över andra försäkringar. Då får du troligen ett helt annat pris än i kalkylmaskinen på nätet.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ring dem imorgon. Börja med att berätta att du är medlem i Husbilsklubben. HBK har avtal med bl a Folksam. Fundera över vilken självrisk du vill ha. Kanske flytta över andra försäkringar. Då får du troligen ett helt annat pris än i kalkylmaskinen på nätet.
Sorry, ser nu att du inte är medlem!
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.277
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Fin alkovare, men då förstår jag inte priset du fått av Folksam alls.
Vår bil gick ner ca 6000 när vi bytte från Folksam till Varsam och då har vi huset i Folksam och sedan personbilarna har vi i respektive LF och Svedea, hundarna är i Svedea och tro mig jag har kollat vilket som är billigast och gör så till varje årsförfallodag, med djur är det lite speciellt så där får man vara försiktig när man byter, ja det gäller ju alla försäkringar iofs men med djurförsäkringar är det speciellt viktigt.
 
Toppen