Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Det beror på hur du använder batteriet.
Långsam urladdning, ingen 230v converter = Fritidsbatteri om priset är viktigt.
Högt strömuttag tex 230v converter = AGM (även om priset svider)
Om priset inte spelar så stor roll = AGM, ett bättre batteri.
Kontrollera Längd på garanti
Allt som köps inom EU har som lägst 2 års garanti(reklamationsrätt) oavsett vad säljaren säger.CRX AGM 1 år
BOSCH AGM 2 år
Biltema i Finland ? år
Har jag förstått det rätt att man med ett litiumbatteri kan klara sig utan dubbla blybatterier och ha mindre behov av solceller?
Dessutom att ett litiumbatter har ca fem gånger så lång livslängd som motsvarande blybatteri?
Detta med livslängd är lite klurigt beroende på vad man menar, tid/ålder eller antal ur-/upp-laddningar.
Med tanke på de normala laddsystem en husbil har så är väl inte de optimala för Lithiumbatterier, eller?
Beträffande din EBL99 och dylika så om man är lite händig så är det bästa nog att koppla bort den interna laddaren och koppla in en extern bättre tex en CTEK 15/25 A laddare.Ja inte vet jag,
men enligt Ctek så har de denna laddare för litiumbatteri
LITHIUM XS
alla andra i deras sortiment är till för blybatterier.
På min gamla EBL99 (som all laddning passerar) finns garanterat inget litiumläge![]()
Beträffande din EBL99 och dylika så om man är lite händig så är det bästa nog att koppla bort den interna laddaren och koppla in en extern bättre tex en CTEK 15/25 A laddare.
Det är egentligen superenkelt.