• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken skruv

ingerbenny

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
11542
Medlemskap
2025
Tänkte montera en solpanel med hjälp av plastfästen på taket.
Blir lite osäker på vilken skruv jag bör användaför att skruva genom aluminiumramen.
Är det någon som har något förslag.

Tacksam för tips.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Slarvigt skulle jag vilja byta ut mot okunningt. Kan man inte så frågar man. Vilket trådstartaren har gjort. Känns som vi inte vet tillräckligt.
Ibland nämns Sika då ofta något som kallas Sikaflex 252.
Googlar man ”solceller 12V Sika” då kan man hamna på deras hemsida där är rekommendationen en annan.
Har plockat bort allt som satt på taket på våran veteran. Där var det ett antal skruvar ner genom takplåten in i en plywoodskiva allt var ordentligt tätat ingen stans verkar det som att vatten trängt in.
Göran i Björnarbo
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Skillnaden kan vara betydande. Med skruv gör man hål i taket. Här på forumet har påtalats att gör man det själv på en ny husbil så faller täthetsgarantin.

Fast man skall göra väldigt fel om skruvar skall släppa. Sedan finns det ju andra metoder, t.ex. rails, som vissa bilar till och med har en
möjlighet att fästa i original. Sedan förstår jag faktiskt inte varför det skall börja läcka av några skruvar, då har man klantat till det ordentligt.
Jag har monterat genomföringar genom båtbottnar, inte läcker dom ens efter många år, trots att dom är under vatten sex månader åt gången.
Det breds ut någon konstig håltagningsfobi på husbilsforum, istället förstör man takluckor, ventilatorer, fönsterramar m.m.
Klarar man inte att få några skruvhål eller en kabelgenomföring tät, kanske man borde låta bli, och låta någon som klarar fixa det?
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Kan hålla med om detta men om det nu är på det viset att om täthetsgarantin faller så är det ju inte så bra. Sedan finns det väl ingen anledning att argumentera för varken det ena eller andra man gör ju som man vill efter egen övertygelse ändå. Jag kanske var lite ironisk i det inlägget du tog illa upp av & ber om ursäkt för detta, vad jag menade var egentligen att är en limning gjord efter konstens alla regler & med rätt komponenter så skall det vara tillräckligt. Jag har ju bara varit medlem i klubben sedan mars 2013 & läser allt på forumet. Under dessa år har jag läst om lossade paneler någon gång. Min övertygelse är att de stora flertalet av oss som har solceller på taket har limmade fästen till dessa.
Hur som helst våren & värmen är på G så låt oss njuta av detta.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kan hålla med om detta men om det nu är på det viset att om täthetsgarantin faller så är det ju inte så bra. Sedan finns det väl ingen anledning att argumentera för varken det ena eller andra man gör ju som man vill efter egen övertygelse ändå. Jag kanske var lite ironisk i det inlägget du tog illa upp av & ber om ursäkt för detta, vad jag menade var egentligen att är en limning gjord efter konstens alla regler & med rätt komponenter så skall det vara tillräckligt. Jag har ju bara varit medlem i klubben sedan mars 2013 & läser allt på forumet. Under dessa år har jag läst om lossade paneler någon gång. Min övertygelse är att de stora flertalet av oss som har solceller på taket har limmade fästen till dessa.
Hur som helst våren & värmen är på G så låt oss njuta av detta.

Det system jag tycker är allra sämst är ju de hörn som levereras med en del kit, med bara en smal kant runt 10mm att limma på, där har
jag sett bilder där de har släppt utan att ägaren har upptäckt det i tid. För mej ser de ut att vara tänkta att skruva och limma, inte bara limma.
Till det är kontaktytan alldeles för liten! Det är ju stora krafter vid t.ex. 100Km/tim om luften kommer på fel sätt, som när man möter en tradare.
Självklart kan man limma, men då skall det göras riktigt, med tillräckliga ytor, slipning, rengöring, rätt lim och eventuellt också aktivator och inte minst rätt temperatur.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det system jag tycker är allra sämst är ju de hörn som levereras med en del kit, med bara en smal kant runt 10mm att limma på, där har
jag sett bilder där de har släppt utan att ägaren har upptäckt det i tid. För mej ser de ut att vara tänkta att skruva och limma, inte bara limma.
Till det är kontaktytan alldeles för liten! Det är ju stora krafter vid t.ex. 100Km/tim om luften kommer på fel sätt, som när man möter en tradare.
Självklart kan man limma, men då skall det göras riktigt, med tillräckliga ytor, slipning, rengöring, rätt lim och eventuellt också aktivator och inte minst rätt temperatur.
På min förra HB gjorde jag fästena själv. Aluminiumvinklar, 100mmx100mm, 50mm höga i 10mm aluminiumplåt. 3 på varje långsida, panelerna skruvades fast i dessa med RF plåtskruv kval. A4, limmades mot taket med TEC7. På min nuvarande HB sitter panelerna skruvade i plåtvinklar lika långa som panelernas långsidor limmade mot taket. PVC-vinklarna man kan köpa är i mitt tycke & som du säger i minsta laget men det finns ju spoilerfästen som räcker efter hela lång- & kortsidan på panelen att köpa.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
En risk med rostfri skruv är att den är sprödare än motsvarande i vanligt stål. Säg att man skruvar ihop två metall stycken så kan det bli en rörelse som klipper av skruven. Jag skulle se till att den plåten/plasten som är närmast skallen på montage skruven är lite större än diametern på gängen, då får man en rörelsemån på skruv förbandet. Skruva plast mot något är då hålet i plasten tight då finns det risk att det spricker. Det som håller ihop ett skruvförband är trycket som man får mellan mutter och skruvskallen.
Göran i Björnarbo
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Jag har tolkat det som att trådstartaren tänker skruva plastfästena till solpanel ramen.
Börjar förstå att taken på nyare husbilar inte anses lämpliga att skruva i, och varför det är så vet jag inte ännu.
På min veteran är det så man måste göra skruva alltså. Vilket jag inte kan se något som helst problem med.
Göran i Björnarbo
 
Toppen